Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toegerust tot een taak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toegerust tot een taak

De doop met de Heilige Geest [1]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jezus werd bij de Jordaan gedoopt met de Heilige Geest en Hij gaf na Zijn verhoging in de hemel deze doop aan de discipelen. In twee artikelen bezien we Pinksteren vanuit de gebeurtenis bij de Jordaan en gaan we na wat dit in onze tijd te betekenen heeft.

Wanneer Johannes de Doper bij de Jordaan zijn getuigenis laat horen, geeft hij aan dat er na hem Iemand zal komen die veel sterker is. ‘Ik heb u wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de Heilige Geest’ (Mark. 1:8 HSV). Direct daarna komt Jezus en wordt Hij gedoopt in de Jordaan. Hij ondergaat daar als anderen de vernedering van de doop: het waterbad geeft de noodzaak aan van een zondig verleden gereinigd te worden. Wanneer Hij uit het water omhoog komt, scheurt de hemel en de Geest daalt als een duif op Hem neer. Een hemelse stem klinkt: ‘U bent Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!’ (Mark. 1:11). De Vader heeft een welbehagen in Zijn Zoon en in de weg die Hij gaat, om zondaren te verlossen.

Taak
Hier rijst de vraag waarom Jezus, de Zoon van God, de Geest ontving. De Heilige Geest heeft er toch bij Maria voor gezorgd dat Jezus geboren werd? Was Hij nog niet vol van de Geest? Het antwoord ontvangen we door te letten op het Oude Testament. Gideon werd geroepen om Israël te bevrijden, maar durfde het niet. ’s Nachts hakte hij een Baälsbeeld om, maar hij verstopte zich voor de dorpsbewoners. Dit verandert wanneer de Geest van de Heere op hem komt. Dan treedt Gideon te voorschijn, blaast de bazuin en verzamelt de Israëlieten (Richt. 6:34). Iets dergelijks zien we als David gezalfd wordt tot koning: Gods Geest komt op hem en maakt hem bekwaam tot het werk.
De Heilige Geest is in het Oude Testament gewoonlijk de Geest van toerusting en bekwaammaking voor een bepaalde taak. Toegepast op de Heere Jezus: Hij staat aan het begin van een driejarige taak, om te spreken, wonderen te doen, te lijden en te sterven. Hoe kan Hij dat ooit doen? Door de toerusting die van Godswege Hem gegeven wordt. De profeet Jesaja heeft dit profetisch aangeduid door de woorden: ‘De Geest van de Heere HEERE is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen de zachtmoedigen: Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om de gevangenen vrijheid uit te roepen en de gebondenen opening van de gevangenis’ (Jes. 61:1). Onze conclusie kan zijn dat de Heere Jezus de Geest nodig had om Zijn taak te kunnen vervullen. Hij werd gedoopt (gezalfd) met de Heilige Geest voor die opdracht.

Onderscheid
Het is van belang dat wij onderscheid maken tussen het werk van de Geest tot zaligheid en het werk van de Geest in het toerusten tot een taak. Het eerste houdt in dat de Geest ons overtuigt van zonden en daarover verslagenheid geeft. Hij doet ons smeken om genade en leidt ons naar de rijkdom van Gods Woord. Hij zorgt ervoor dat mensen Christus persoonlijk leren kennen als Zaligmaker.
Er is echter nog een ander werk van de Geest, namelijk de toerusting voor een taak in Gods koninkrijk. Deze doop met de Heilige Geest is er niet alleen voor de Heere Jezus, maar ook voor de discipelen en ook voor ons. Johannes de Doper zegt tegen zijn volgelingen: ‘Hij zal u dopen met de Heilige Geest.’ De Heere Jezus die Zelf de Geest ontvangen heeft, zal ook mensen dopen met de Geest en zo kracht geven voor de taak die zij hebben te vervullen.

Pinksteren
De Heiland heeft dat bij Zijn discipelen gedaan op de Pinksterdag. In Handelingen 1:5 staat: ‘Johannes doopte wel met water, maar u zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.’ De woorden van Johannes de Doper van drie jaar terug worden hier, net voor de Hemelvaart, herhaald en geactualiseerd. Tien dagen later gebeurt het: de Heilige Geest wordt overvloedig uitgestort, wat zich uit in het spreken in vreemde talen, in vuurvlammen en het geluid als van een wind.
Brengt de Heilige Geest die discipelen of honderdtwintig aanwezigen tot geloof? Ze zijn al gelovigen, maar ze ervaren hier de toerusting door de Geest. Ze krijgen kracht om de wereld in te trekken. Ze ontvangen de doop met de Heilige Geest, zoals de Heere uitlegt in Handelingen 1:8: ‘U zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn.’ De bange en vreesachtige discipelen, die eerst achter gesloten deuren zaten (Joh. 20:19), ontvangen de doop/kracht van de Heilige Geest en worden – net als Gideon – vrijmoedig om te voorschijn te komen. Ze worden toegerust en ontvangen de vrijmoedigheid om zelfs naar het tempelplein te gaan en daar te verkondigen dat Jezus is opgestaan uit de dood. Ook spreekt Petrus daar over de profetie van Joël: de Geest wordt uitgestort, zodat mensen gaan profeteren. Opnieuw: ze krijgen Gods kracht om te getuigen.

Eenmalig of herhaalbaar?
Is de genoemde geschiedenis in Jeruzalem iets dat één keer in de heilsgeschiedenis heeft plaatsgevonden, maar later niet meer gebeurt? Of gaat het over zaken die later herhaald worden en ook voor ons actueel zijn? Als antwoord daarop kunnen we zeggen dat er iets unieks en eenmaligs was aan die allereerste uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren. Toen Christus in de hemel kwam, heeft Hij de Geest uitgestort op Zijn gemeente.
Dit unieke feit heeft in de loop van het boek Handelingen echter wel een vervolg. Telkens vinden soortgelijke gebeurtenissen plaats en daarom is er ook iets herhaalbaars in de geschiedenis van Handelingen 2. Dat blijkt wel als de discipelen in Handelingen 4:31 opnieuw met de Heilige Geest vervuld worden (het woordgebruik lijkt dit keer op Efeze 5:18 ‘Word vervuld met de Geest’).
In Handelingen 8:16 zijn er Samaritanen tot geloof gekomen en gedoopt, maar blijkbaar hebben zij de Heilige Geest nog niet ontvangen. Dan komen Petrus en Johannes en leggen de Samaritanen de handen op, waardoor ze deze zegen ontvangen. Pinksteren in Samaria! In Handelingen 10:44 blijkt dat heidenen in het huis van de Romein Cornelius de Geest ontvangen. Handelingen 19 geeft aan dat Paulus iets mist in het geestelijke leven van de gemeente te Efeze. ‘Hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam?’(vs. 2). Wij denken hierbij al snel dat het toch niet mogelijk is om tot geloof te komen zonder de Geest. Maar Paulus bedoelt: Leeft u vanuit de Heilige Geest? Hebt u Die in Zijn volheid ontvangen? Leeft u vanuit de pinksterrijkdom? Blijkbaar is het mogelijk een kind van God te zijn, een discipel (vs. 1), en toch niet de rijkdom van de Heilige Geest te hebben.

Praktijk
Ter verklaring van deze teksten wordt wel gewezen op de heilshistorische voortgang: eerst Jeruzalem, dan Samaria en daarna de heidenwereld. De conclusie is dan: daarmee heeft de Geest Zijn doel bereikt. Hij is nu aan de gemeente geschonken, en werkt daar. Hij geeft kracht en toerusting. In een dergelijke redenering zit zeker iets waars, maar de gebeurtenis in Handelingen 4, dat dezelfde discipelen opnieuw met de Geest vervuld worden, past daar niet zo goed in.
We kunnen ook onze praktijk er naast leggen. Zijn wij zo vol van de Geest? Als Paulus bij ons langs zou komen en een poosje meedeed in de gemeente, zou hij ons ook de vraag aan de Efeziërs kunnen stellen: Hebt u de Heilige Geest ontvangen? U bent een gemeente, er is geloof, er zijn ambten. Maar hebt u deze rijkdom ontvangen? Laten we daarin een eerlijk antwoord geven. Hoe is het in ons persoonlijke leven? Hoe is het in ons kerkelijk leven? Lijken we meer op de discipelen vóór Pinksteren of op de discipelen ná Pinksteren? Juist omdat het Pinksteren geweest is, is er hoop! Daarover meer in het volgende artikel.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Toegerust tot een taak

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's