Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geschenk van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geschenk van God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Artikel 36: De overheid

Over artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB) is heel wat te doen. Het gaat vooral om het punt of je kunt zeggen dat onze overheid ook vandaag Gods dienares is (Rom.13) en dat God ons door haar regeert (theocratie). Als dat zo is, betekent dat dan dat de moskee tegenover ons zou moeten verdwijnen? En als dat niet kan, moet dan artikel 36 naar het museum van de Reformatie worden verwezen? Of kan het anders? Wat we allereerst in artikel 36 belijden, is dat de overheid nodig is. Dat ze een geschenk van God is. Stel dat er geen overheid was, dan waren we overgeleverd aan de chaos die door onze zonde is ontstaan. Het zou ons einde zijn. Het is goedheid van God, in de zin van genade, dat we een overheid hebben. Anders zou er nergens meer sprake zijn van een ‘stil en gerust leven’ (1 Tim. 2:2).

Dienares
Naar bijbelse maatstaven is de overheid ook vandaag Gods dienares. Ook al ziet ze dat zelf anders. Wij geloven dat, zegt Guido de Bres boven aan artikel 36. Daarom heeft ze de blijvende opdracht ons land zo te regeren dat er niet alleen orde en recht is, maar dat ze voorwaarden schept dat het koninkrijk van Christus wordt bevorderd en het Woord van het evangelie wordt gepredikt.
Als ik zondags naar de kerk ga, mag ik daarin iets van deze taak van de overheid zien. Zo lang als ik leef (66 jaar), is me nog nooit een strobreed in de weg gelegd om het evangelie te horen en zelfs te prediken. We kunnen daaraan gewend zijn, maar dat is nu die bijzondere goedheid van God, dat Hij ons een overheid heeft gegeven, die daarvoor waakt. In de wereld van vandaag is dit werkelijk een groot wonder van Gods genade. Wie zondags de kerk binnengaat, moet eens aan artikel 36 denken.

Christocratie
Maar hoe zit het dan met de taak van de overheid om alle afgoderij en valse godsdienst te weren en uit te roeien en het rijk van de antichrist te vernietigen? Mijn antwoord is: dat kan ze niet. Ik zeg dit niet alleen omdat we in een land van minderheden leven (J. van der Graaf ). Maar we zouden het er eerst eens over moeten hebben wat afgoderij is. Onze luxe? En wat valse godsdienst is: de Protestantse Kerk, zoals ik laatst las in rubriek Opgemerkt in het RD? Ik denk dat het van groot belang is te belijden dat God de wereld regeert door Zijn Zoon Jezus Christus. Als we theocratie zeggen, zeggen we christocratie. Dat betekent dat de overheid iets afspiegelt van de wijze waarop Christus regeert. Zijn grondwet is gebaseerd op geduld en liefde. Hij stelt het oordeel uit, omdat Hij wil dat mensen tot bekering komen. Gaat dat niet ten koste van recht en gerechtigheid? Nee, dat zijn twee kanten van dezelfde zaak.

Met één mond
Van groot belang is de roeping van de kerk in onze samenleving. Ze zal haar stem moeten laten horen waar onrecht plaatsvindt, waar Gods naam gelasterd wordt, waar het evangelie wordt ontkracht. Ons gebed mag wel zijn dat de kerk er toe mag komen om met één mond te gaan spreken en niet langer te zwijgen vanwege innerlijke verdeeldheid. De kerk heeft een geestelijk zwaard (Ef. 6). Het is het zwaard van het Woord, het evangelie van Gods genade. Laten we dat zwaard, dat niet doodt maar levend maakt, hanteren. Ook naar de vreemdelingen, die de Heere liefheeft (Deut.10). Het brengt me bij het gebed: ‘Heere Jezus, mag er door moslims en anderen iets gezien worden in mijn leven van Uw evangelie.’

Respect
Vrijheid is een groot goed, maar ze kent haar grenzen. Die grenzen liggen daar waar Gods geboden worden overtreden en waar de eer en goede naam van de naaste wordt geschonden (HC. 112). Onbeperkte tolerantie is uiteindelijk een zwaard waarin men zelf valt. Waar een christen zich ook zeker door dient te laten leiden is respect te hebben voor onze overheid. Concreet: de taal van Tweede Kamerlid Wilders naar de overheid toe is ons ten enen male vreemd.

Ik eindig met een citaat uit het jongste boek van dr.ir. J. van der Graaf, Een land van minderheden: ‘Christenen zijn geroepen in de voetsporen van Christus te gaan en in de navolging van Hem gestalte te geven aan barmhartigheid en gerechtigheid, verzoening en vredelievendheid in de samenleving. Zij doen dit in diepe solidariteit met de schuld en de nood van de samenleving en weten zich daarin ook kruisdragers’ (p. 241).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Geschenk van God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's