Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De belhamel gaat voorop

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De belhamel gaat voorop

Meditatie: Micha 2:12, 13

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Dit spreekwoord betekent: als één persoon iets gaat doen, dan volgen er meestal wel meer. Dat eerste schaap noemen we de belhamel. In de tekst wordt het de doorbreker genoemd.

‘De doorbreker zal voor hun aangezicht optrekken.’

Bij een kudde schapen heeft er nog wel eens eentje een bel om zijn nek, zodat de andere schapen gemakkelijk kunnen volgen: de belhamel. Soms noem je een ondeugende jongen een belhamel. Maar dan heeft het een duidelijk negatieve betekenis. Oorspronkelijk was dat dus niet zo.

Ballingschap
We mogen de woorden van Micha horen als een profetie van de Heere Jezus, Die zal komen als de Doorbreker. Hij gaat voorop, en wij worden geroepen om Hem in geloof te volgen.
De profeet voorzegt een onverwachte verlossing die komt door het oordeel heen.
Hij stelt het onrecht in het leven van de mensen aan de orde. Ze begeren akkers en roven ze. Ze doen geweld aan mannen en vrouwen; vooral aan weduwen en hun kinderen.
Micha waarschuwt met de ballingschap. Samaria was al verwoest. Als Jeruzalem zich niet zal bekeren, dan zal het net zo gaan. In vers 4 lezen we, dat men een 'klagelijke klacht zal klagen'. Men zal in Jeruzalem roepen: 'Wij zijn ten enenmale verwoest'.

Doorbreker
En toch mag Micha in de tekst onverwacht van verlossing spreken. Door het oordeel van de ballingschap heen, zal een rest behouden worden. God houdt Zijn volk in stand.
De profeet schetst, in beeldende taal over een kudde, hoe na zeventig jaar ballingschap de mensen die van koning Kores terug mogen naar Jeruzalem bijeendrommen in een stad, waar ze zich voorbereiden op de terugreis. Je ziet ze vóór je als een troep schapen dicht opeen gepakt binnen een omheining, tot opeens het hek opengaat en de belhamel (als de doorbreker) als eerste naar buiten breekt, gevolgd door de hele kudde.
Zo zullen straks de ballingen die terug mogen, in een dichte drom de poort van Babel uitstromen, achter hun leider aan en de terugreis naar hun vaderland aanvaarden. Wat een wonder van genade is dat.

Koning
Gaandeweg beginnen Micha’s beelden te vervloeien. De doorbreker wordt een koning, terwijl de terugkerende ballingen geen eigen koning bij zich hebben, wel iemand uit het nageslacht van koning David, maar een eigen zelfstandige koning heeft Israël na de verwoesting van Jeruzalem nooit meer gehad.
De koning is de HEERE. Nieuwtestamentisch krijgt deze koning voor ons duidelijk de gestalte van de Heere Jezus Christus. Hij is de goede Herder, Die zijn leven inzette voor Gods schapen om hen voor altijd van een nieuwe verstrooiing en ballingschap te redden. In de belhamel, de voorop gaande ram, herkennen wij het Lam, dat Gods kudde zal weiden en voeren naar het eeuwige leven, waar God alle tranen van de ogen zal afwissen.
Christus is gekomen in onze gevangenis, in onze ballingschap, in onze zonde, maar Hij is er uitgebroken. Petrus verkondigt het op de Pinksterdag in Handelingen 2:24. Het was niet mogelijk, dat Hij door de dood zou vastgehouden worden.
'Geen graf hield Davids Zoon omkneld, Hij overwon, die sterke Held.'

Schapen
Eerst is Christus in dat graf gekomen. In al onze benauwdheid was Hij benauwd. In onze schuld daalde Hij neer om de schuld over te nemen. In onze vloek daalde Hij af opdat we van Hem de zegen konden ontvangen.
Hij is het Die Zijn leven gaf voor Zijn schapen aan het kruis van Golgotha. Hij is de Goede Herder. Met al de zonden van Zijn volk daalde Hij in het graf. Hij liet de zonden daar achter en nam een gereinigd en gezuiverd volk mee uit het graf terug.
Bij Zijn Hemelvaart nam deze Doorbreker Zijn volk mee naar het Vaderhuis, zodat Paulus schrijft: 'Hij heeft ons mede gezet in de hemel in Christus Jezus ' (Ef. 2:6). Door het geloof worden deze dingen werkelijkheid in ons leven. Wat is het geloof in Christus levensnoodzakelijk. Het hartelijke vertrouwen om in verbondenheid met deze Doorbreker Jezus Christus het zondegraf te verlaten en tot een nieuw leven met de HEERE te komen is nodig: Achter de Koning aan en achter de HEERE Zelf aan, met uitzicht op het eeuwige leven. Het is uiteindelijk één van de twee: of omkomen in de ballingschap, in het leven los-van-God, of behouden worden door Christus, de Zaligmaker door het geloof in Hem.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 september 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De belhamel gaat voorop

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 september 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's