Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een keten van zaligheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een keten van zaligheid

De orde van het heil [1]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is belangrijk inzicht in de orde van het heil te hebben. Dat kan bewaren voor veel geestelijke strijd en duisternis.

Vorig jaar bleek uit het EO-onderzoek De verlegenheid voorbij dat het geloof van de EO-achterban vooral een beleefd geloof is, dat invloed heeft op het leven van alledag. Christenen staan voor wat zij geloven en ze durven daar ook openlijk over te spreken. Hun geloof staat vaster dan tien jaar geleden en wankelt niet. Prachtig, nietwaar?! Toch riep de uitslag van dit onderzoek verschillende reacties op. Eén daarvan luidde als volgt: ‘De moderne beleving blijft vaak aan de oppervlakte. Waar kerkelijk Nederland dringend behoefte aan heeft, is kennis, toewijding en volharding.’
In dit verband wijs ik op een opmerking van prof.dr. G. van den Brink, die zijn twijfels uitsprak bij de gelovigheid van vandaag de dag. Hij signaleerde in een lezing dat grondige exegese, studie en theologie juist ondergewaardeerd worden. Als crisis van deze tijd noemt hij dat de subjectiviteit tot norm is geworden, in plaats van de objectieve prediking als hét middel tot heil. Het geloof van de christelijke gemeente is grotendeels verwijderd geraakt van de grote woorden van de Schrift en de traditie, zoals zonde, ellendekennis, doemwaardigheid, rechtvaardiging, levendmaking en heiliging.

Catechisatie
Persoonlijk houdt dit mij de laatste tijd erg bezig. Als je tijdens catechisatie aan jongeren vraagt of ze geloven, dan antwoordt bijna iedereen met ja. Maar als je diezelfde jongeren vraagt wat nu de inhoud van hun geloof is – bijvoorbeeld of ze weten wat het is om wedergeboren te zijn, elke dag te sterven aan de zonde en op te staan tot een nieuw leven, een heilige levenswandel op zaterdagavond te hebben, te verlangen naar de zondagse kerkdiensten (twee keer!) – dan wordt het soms opeens stil. Geloven doen ze wel, maar als je dieper ingaat op de inhoud en de consequenties daarvan in het leven van alledag, dan vinden ze het opeens moeilijk en lastig.
Het lijkt me in onze tijd nodig dat we in prediking en pastoraat, bij catechese en jeugdwerk, de inhoud van het ware geloof – zeg maar zaken als ellende, verlossing en dankbaarheid – aan de orde (blijven) stellen. We moeten waken voor een stuk oppervlakkigheid, voor geloof zonder diepgang, en voor een belevingscultuur, waarin het vooral draait om je eigen mening en wat je erbij voelt.

Orde
Het woord heilsorde komt in de Bijbel niet voor, maar de zaak wel. Onder heilsorde verstaan we namelijk het werk van de Heilige Geest, Die het heilswerk van Christus – alles wat Hij volbracht – toepast en toe-eigent aan het hart en in het leven van de gelovigen. De heilsorde is de weg waarlangs het heil door God voor de mens is bereid en aan die mens wordt geschonken.
Daarbij gaat de Heilige Geest een bepaalde weg. God is een God van orde; er is orde in Zijn werken. Niet alleen in de schepping, maar ook in de herschepping. Onder herschepping verstaan we het grote werk van de vernieuwing van zondaren. God maakt dode zondaren levend. Christus heeft het heil in de weg van Zijn geboorte, lijden en sterven, opstanding en hemelvaart verworven voor zondaren. De Heilige Geest verklaart het werk van Christus en past het toe in het hart en leven van de gelovigen. Daarbij werkt de Heilige Geest ordelijk, heilsordelijk.

Geen schema
Als we hier in de komende artikelen samen over nadenken, dan is het zeker niet de bedoeling de bekerings- of geloofsweg te schematiseren en alles onder te brengen in één bepaald schema of systeem. Als je dat doet, verval je gemakkelijk in activisme (je moet en kunt het zelf ) of in passivisme (je wacht maar lijdelijk af of God het geeft). In beide gevallen heerst het schema, wordt het heil losgemaakt uit de bijbelse verbanden en ontbreekt het wonder.
Het leven van het geloof dat de Heere werkt kan immers onmogelijk gevat worden in een schema. Dat is en blijft een wonder. En wonderen kun je nooit verklaren of onderbrengen in een schema.

Seizoenen
Als je door Woord en Geest inzicht krijgt in de orde van Gods reddend handelen, dan kan dat je bewaren voor veel geestelijke strijd en duisternis, die voortkomen uit te weinig zicht op de orde in Gods weg en werk.
Ik las in dit verband het volgende voorbeeld. In de loop van de seizoenen ontdek je een bepaalde orde in Gods werk: het is ieder jaar weer winter, lente, zomer en herfst. In een schema zijn deze vier jaargetijden, vier gelijke delen wat grootte betreft, vier vakken. Elk jaargetijde duurt even lang. Toch is geen zomer hetzelfde, geen herfst even lang als de vorige en geen winter even koud. Het schema past nooit precies op de loop van de

In de volgende bijdragen gaat ds. G. Wassinkmaat telkens op een onderdeel van de heilsorde in. Volgende week staat de uitverkiezing centraal.

jaargetijden, maar als we de vier seizoenen uit het oog verliezen, zien we geen orde meer in bepaalde gebeurtenissen.

Bijbels woord
De orde van het heil. Wat is heil eigenlijk? In Psalm 62 zingt Gods kind dat zijn heil in God is. En Mozes zegt dat God hem tot heil geweest is. Het woordje heil is een echt bijbels woord. En dan betekent heil: redding. Ook roept het de gedachte op aan genezen of helen. Wat ben je blij als een dokter je van je pijn of kwaal af helpt. Zo is de Heere Jezus de grote Heelmeester, die je krankheden kent en liefderijk geneest (Ps. 103 vers 2). En we weten dat Hij gekomen is om het gebrokene te verbinden en het zieke te genezen. De Heere Jezus Christus is de hemelse Heelmeester.
Heil heeft alles te maken met verlossing. Met redding, met vergeving van zonden, met een nieuw hart, met de gemeenschap met God. Nu zijn we van huis uit heilloos, zonder heil. Zonder God en zonder hoop, de ellendigste van alle mensen. Nu gaat het erom dat de Heilige Geest je dat leert en je uitdrijft tot de Heere Jezus Christus, de Bron van alle heil. De Geest verenigt je met Hem.
De heilsorde is een zeer belangrijke zaak, die ons allen aangaat.
Jezus zei immers tot Nicodemus: ‘Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.’ (Joh. 3:3) En we lezen in Hebreeën 11:6: ‘Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.’ Het is dus een zaak van levensbelang dat je met hoofd en hart weet wat deze zaken inhouden en hoe de Heere ze uitwerkt in je hart.

Keten
In enkele bijbelteksten worden verschillende van deze zaken samen genoemd. Paulus zegt 1 Korinthe 1:30: ‘Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing.’ Verder lezen we in Romeinen 8:30: ‘En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.’
Hier zie je hoe de verkiezende God, ook de roepende God is, Die Zijn werk helemaal afmaakt. Wat de Heere van eeuwigheid heeft uitgedacht, krijgt een eeuwige voltooiing. We noemen dit wel een keten van het heil, van de zaligheid, een reeks weldaden die door de Heilige Geest aan Gods kinderen geschonken worden.
Verder spreekt de Bijbel op vele plaatsen over de groei van het geestelijk leven. Zo lees je van het beginnend werk van de Heilige Geest in Johannes 3 (het gesprek van Jezus met Nicodemus), over de groei van het geestelijk leven, het opwassen in de kennis en genade van Christus in Efeze 4, over de rechtvaardiging door het geloof in Romeinen 3:21 e.v., over de heiliging in Romeinen 5 en 6, over de heerlijkmaking in 1 Korinthe 15 vanaf vers 52 en in Filippenzen 3:21. Het leven van het geloof heeft een begin, het kent groei en komt tot volwassenheid.

Kastanjeblad
Hoewel er geen blad van een kastanjeboom hetzelfde is, toch is ieder blad van die boom als een kastanjeblad te herkennen. Zo is het ook met het werk van Gods Geest in het hart en leven van al Gods kinderen. God werkt Zijn verkiezende genade in hen uit, doordat zij geroepen worden uit de duisternis tot Gods licht, door een oprecht geloof in Christus vrijgesproken worden van zonde en schuld en – na een leven van dagelijkse heiliging – straks opgenomen worden in Gods heerlijkheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 november 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Een keten van zaligheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 november 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's