Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van onbesproken gedrag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van onbesproken gedrag

Wie ben ik als ambtsdrager? [3, slot]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een ambtsdrager moet iemand van onbesproken gedrag zijn, om door zijn levenswandel de doorwerking van het Evangelie te bevorderen. De Bijbel geeft criteria waarnaar we in de kracht van de Geest te leven hebben.

Tot de identiteit van de ambtsdrager hoort ook dat hij een man van gebed is. De God die we als predikant verkondigen, over Wie we tijdens het huisbezoek spreken, in Wiens naam we als diaken barmhartigheid bewijzen, leren we kennen in de persoonlijke omgang van het gebedsleven. Juist in de drukte van het leven komen we op adem als we onze ziel uitstorten voor de Heere. Bidden is geestelijk op adem komen.
Bidden is eveneens strijden in de gebeden, een uitdrukking die bij Calvijn vaak voorkomt. We denken aan het voorbeeld dat de Heere Jezus ons nagelaten heeft. Hij was betrokken bij de ontzaglijke nood van de mensen, zag bewogen naar de schare die ronddoolde zonder herder en was innerlijk geraakt door een enkele blinde of kreupele. Maar Hij kon onderwijzen en goed doen, omdat Hij een Man van gebed was, omdat Hij in stille nachten het contact met Zijn Vader zocht.
Denk daarom niet dat een ambtsdrager het beste dient als hij in de gemeente zoveel mogelijk huisbezoeken heeft afgelegd, als hij als diaken bij alle weduwen of gehandicapte gemeenteleden over de vloer komt. Maarten Luther zag de overvolle agenda van Melanchthon en zei: ‘Jij gaat dood, want je kunt niet heilig luieren voor God.’ Er is een groot gevaar voor ambtsdragers en gemeenteleden die van alles móeten.

In het gezin
We kunnen niet over onze taak in de gemeente spreken, als we het niet ook hebben over onze plaats in het gezin, als man en vader. Wie ben ik als ambtsdrager? Hopelijk een mens uit één stuk, met een enkelvoudig hart. ‘Een dubbelhartig man moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere’, zegt Jakobus 1; ‘hij is onstandvastig in al zijn wegen’. Wie zien hierin scherper dan uw gezinsleden? Helaas zijn er de voorbeelden dat ambtsdragers in de gemeente zich zo anders voordoen dan thuis. Dat ze mooi kunnen praten en ‘goed’ kunnen bidden volgens anderen, maar dat de eigen kinderen er zo weinig van zien. Zijn ambtsdragers zo druk met de andere schapen van de gemeente dat ze niet of onvoldoende in het oog hebben hoe het gaat met hun eigen kinderen, of zelfs met hun eigen huwelijk? Laten we er bedacht op wezen dat de duivel zich met name richt op gezinnen van ambtsdragers. Laten we de bijbelse noties over het gezin van de ambtsdragers ter harte blijven nemen, al is het dat er in onze dagen gelukkig minder gelet wordt op hun gedragingen.

Publieke kant
Ons leven kent een binnenkant en een buitenkant. In het gezin komt de buitenkant, de publieke kant van het ambt als eerste naar buiten, maar dat gebeurt nog meer in de gemeente zelf. Daarover ook nog iets.
De hervormde predikant ds. J.G. Schenderling heeft hiervoor eerder dit jaar aandacht gevraagd in het boek Beroepsethiek voor pastores. Hij pleit daarin voor een gedragscode voor allen die in het pastoraat werken. Bedrijven en ministeries hebben regels waaraan hun personeelsleden moeten voldoen, de Protestantse Kerk kent die niet. Hij doelt dan op het beroepsgeheim, omgaan met relaties, het hebben van nevenactiviteiten of het aanvaarden van giften voor jezelf. Een code zou moeten laten zien dat de kerk er veel aan gelegen is in de toekomst misstanden te voorkomen. Ds. Schenderling beoogt vooral op de plaats van de kerk in het publieke debat te verbeteren. De vraag is of een code hierin een oplossing brengt. Gelukkig kennen de protestantse kerken niet de aangrijpende seksschandalen die in de Rooms-Katholieke Kerk plaatshadden – die ongetwijfeld in relatie staan tot het celibaat. Dat neemt niet weg dat wij er alert op dienen te zijn of we in onze levensstijl de doorwerking van het evangelie niet in de weg staan.

Onbesproken mensen
Zijn op ons toepasbaar de voorschriften die het Woord van God aangeeft, met name in de brieven van Paulus? In 1 Timotheüs 3 zegt Paulus niet alleen dat wie naar een ambt verlangt, een voortreffelijk werk begeert, maar zegt hij ook dat de ambtsdragers onbesproken mensen moeten zijn. Hij moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, nuchter, matig, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet

Deze serie is door kerkenraadsleden en anderen te downloaden van www. gereformeerdebond.nl. Doorklikken naar De Waarheidsvriend, dan naar Al verschenen series.

strijdlustig en niet inhalig. Hij moet zijn huis goed besturen en hij moet een goed getuigenis hebben van buitenstaanders.
Ook de diakenen krijgen een persoonlijk woord: zij moeten eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op schandelijke winst en vooral het geheimenis van het geloof in een zuiver geweten vasthouden. Wie dit op zich laat inwerken, stelt de vraag of we hiermee niet de beroepsethiek voor pastores in kaart gebracht zien. Niet door een commissie van wijze mensen, maar door de Heilige Geest! Dit zijn daarom geen goedbedoelde aanwijzingen, geen handige tips, maar criteria waarnaar wij in de kracht van die Geest te leven hebben.

Uitstraling
Een ambtsdrager die zondigt, zondigt nooit alleen privé. De voortgang van het werk in de gemeente kan verstoord raken als er sprake is van een openbare zonde! In onze gedoogcultuur mogen we zeker ter harte nemen wat Paulus in 1 Timotheüs 5 benoemt: ‘Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, tenzij er twee of drie getuigen zijn. Bestraf hen die zondigen, in tegenwoordigheid van allen, opdat ook de anderen vrees zullen hebben.’ Het vers erna dringt Paulus er zelfs op aan dat de oudsten zich hieraan zonder vooroordeel of partijdigheid zullen houden, en voegt hij toe: Bewaar uzelf rein.
Beantwoorden we met deze bijbelse richtlijnen uit 1 Timotheüs 3 niet gelijk de vraag hoe we voorkomen kunnen dat er iets tussen de gemeente en de ambtsdrager in komt te staan? Als ambtsdrager ben je tegenwoordig kwetsbaar, meer dan in het verleden. Uitstraling telt voor de mensen mee. Laat de bijbelse notie van de vreze des Heeren onze uitstraling zijn. Dan kom je met het Woord, waarin je je thuis weet. Dan buig je samen met gemeenteleden over de Heilige Schrift, om te verstaan welke de goede en welbehagelijke wil van God is. Dan kun je in feite over alles het gesprek aan, in een ontspannen houding, in een onbevangenheid en openheid die voortkomen uit de levende omgang met God.

Met vreugde
Paulus laat in de brief aan Filippi de oproep om in geen ding bezorgd te zijn, voorafgaan door de tekst:' Uw vriendelijkheid, ook wel: uw welwillendheid zij aan alle mensen bekend.' Dan is de Heere dichtbij.
Zo slaan we ook een brug naar andersdenkenden, kunnen we het gesprek binnen de gemeente met elkaar voeren. Gedragen door onze Zender, onze Meester mag de ambtsdrager het werk met vreugde doen. In Hebreeën 13 wordt de gemeente daartoe vermaand, waarmee de wisselwerking tussen ambtsdragers en gemeenteleden benoemd is: ‘Gehoorzaam uw voorgangers en wees hun onderdanig, want zij waken over uw zielen, omdat zij rekenschap moeten afleggen, opdat zij dat mogen doen met vreugde, en niet al zuchtend. Dat heeft immers voor u geen nut.’

Tot slot
Wie ben ik als ambtsdrager? Een gevangene, een geroepene, een navolger, een uitdeler, een onderzoeker, een bidder. Laten we met het oog op onze taak in de gemeente de rijkdom van het ambt blijven zien; laten we tegelijk de ogen niet sluiten voor de verleidingen van het ambt, die van alle tijden zijn. Door alles heen klinkt de verwondering: wij zijn medewerkers, van God en van Christus.



 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Van onbesproken gedrag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's