Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ongewenst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ongewenst

Meditatie: Markus 5:17

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat welvaart gevaarlijk is voor het verbondsvolk, is bekend. Ze wordt een gevaar op zichzelf als de verbondskinderen zich afkeren van de gemeenschap waarin God hen bracht. Dat zien we in het verzoek van de Gadarenen.

'En zij begonnen Hem te smeken dat Hij uit hun gebied weg zou gaan.'

De genezing van de bezeten man brengt rust in zijn leven. Maar wanneer de demonen bezit nemen van de tweeduizend zwijnen, is het met de rust in de kudde gedaan. Als deze zich dan ook nog massaal in de zee storten, is de paniek onder de hoeders compleet. We kunnen begrijpen dat ze er vandoor gaan. Het is veelzeggend dat we deze kudden hier, in deze vanouds Joodse streek, aantreffen. Het houden van varkens voor het vlees had de welvaart van de Gadarenen vergroot. Het laat tegelijk zien dat wanneer we ons van de verbondsgemeenschap losmaken, we ook snel van Gods Woord loskomen. Varkens houden zou immers wel het laatste zijn wat iemand van Joodse afkomst zou doen. De verloren zoon was er in de gelijkenis door armoede toe veroordeeld, maar een gelovige Jood zou nimmer voor deze vorm van inkomen kiezen.
Eens was dit ook in de streek van de Gadarenen vreemd geweest, maar inmiddels helemaal geaccepteerd. Als Jezus de duivelen toelaat in de zwijnen te varen en deze daarna in de zee storten, wordt hiermee door deze Jood dan ook een vraag aan het hart van de inwoners van Gadara gesteld. Zij zullen antwoord moeten geven op de vraag wat de komst en het werk van Jezus hen nog te zeggen hebben.

Schadepost
Het is te begrijpen dat de zwijnenhoeders het gebeuren in de stad gaan vertellen. Zou dit ook juist niet de bedoeling van de Heere zijn geweest? Zo wordt immers in het hele land de genezing van de bezetene bekend. Zo wordt iedereen met Jezus geconfronteerd. Je zult echter maar aan de eigenaar moeten gaan vertellen dat zijn kudde op deze wonderlijke wijze omgekomen is. Ongetwijfeld zullen de zwijnenhoeders gezegd hebben dat ze het beslist niet konden voorkomen. En weldra zien we de mensen komen naar de plaats waar de varkens gelopen hebben. Ze kijken en staren in de zee. Wanneer zij zich ervan overtuigd hebben dat de hele kudde dood is, komen zij tot Jezus.
Hij is nog in de buurt, met de bezetene. Wel een wonder dat deze man die hen zo geterroriseerd had, niet meer bezeten is, maar rustig neerzit: gekleed, gezond en bij zijn zinnen. Hij die door een legioen demonen bezeten was, is een nieuwe mens geworden. Dat is te zien en te horen. Iedereen is diep onder de indruk. Maar dit heeft geen positieve uitwerking. De ooggetuigen kunnen immers vertellen wat er met de bezetene en ook met de zwijnen gebeurd is. De conclusie is snel gemaakt: het verlies van de zwijnen is het gevolg van Jezus’ machtswoord. Zijn komst en machtswoord zijn de oorzaak van deze schadepost.

Zondebok
Deze Jood is dé zondebok, al wordt dat niet ronduit gezegd. En bovendien verstaan de omstanders dit niet bij het licht van het Woord. In hun leven is dit immers op de achtergrond geraakt. Het leven wordt nu beheerst door het materiële, door de zorg voor het hier en nu. Daar zijn ze vol van. Daardoor valt ook het wonder van de bevrijding van deze bezetene weg achter het verlies van de zwijnen. De welvaart die daarin gegarandeerd werd, was voor hen de strik van de Boze. Deze maakte hen blind voor de betekenis van het indrukwekkende wonder van Jezus’ komst en werk.

Baas blijven
Jezus mag hen dan van een groot probleem, het gedrag van de bezeten man, verlost hebben, toch is Hij in hun ogen alleen maar een bedreiging voor hun welvaart. Een gevaar voor de landstreek. Bovendien stelt deze Jood van de overkant hen voor vragen waarmee ze niet geconfronteerd willen worden. Zij willen baas blijven in hun eigen land. Over hun eigen leven. Dat verklaart waarom ze Jezus beginnen te smeken van hun gebied weg te gaan.
Hieruit concluderen we hoezeer ze nog bezeten zijn door de Boze. Voor ons licht hier echter de vraag op hoe wij aan onze welvaart komen. En de nog belangrijkere vraag: wat is ons gebed als Jezus’ komst niet alleen redding, maar ook aantasting van onze welvaart betekent?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Ongewenst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's