Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overwinnaar in bezet gebied

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overwinnaar in bezet gebied

Meditatie: Markus 5:19b

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De geschiedenis van de bezeten man biedt heerlijk zicht op Jezus komst. Tegelijk werpt ze onverwacht licht op de vraag hoe Zijn kinderen vruchtbaar zullen zijn in een situatie waarin men Jezus liever ziet gaan dan komen.

'Ga naar uw huis, naar de uwen, en bericht hun alles wat de Heere bij u gedaan heeft.'

De bewoners van Gadara die willen dat Jezus weggaat, lijken de overwinning te behalen. Want Hij gaat inderdaad weg. We lezen niets over een oordeel of vervloeking door Jezus over hen. Hij gaat rustig weg, net zoals Hij gekomen is.
Ze zullen het met genoegen aangezien hebben. Maar de man die door Jezus gereinigd is, ziet met verdriet dat zijn Weldoener weggaat. De man wil zijn land verlaten om bij Hem te blijven en smeekt Jezus daar ook om. We kunnen ons voorstellen dat in hem een grote liefde voor Jezus brandt.
Maar Deze laat hem niet toe bij Hem te blijven. Hij heeft een andere bedoeling met hem. De taak van deze man ligt hier, in het gebied van Dekapolis. Een geweldige taak, al zal de man dat zo niet direct gezien hebben. Het moet voor hem wel een teleurstelling geweest zijn dat hij moet blijven waar de mensen zijn Redder met genoegen zien vertrekken.

Zending
Jezus draagt de man op om naar zijn huis te gaan, naar zijn familieleden en vrienden. Daar moet hij vertellen welke grote dingen de Heere aan hem gedaan heeft, en hoe Hij Zich over hem ontfermd heeft. Ga getuigen in uw eigen familiekring, luidt de opdracht. Daar begint dus zending en evangelisatie volgens Jezus. De inhoud van het getuigenis wordt ook nauwkeurig aangeven. Ze moet gaan over de grote daden die Jezus aan hem gedaan heeft. Hij moet dus gaan vertellen dat Jezus naar dit gebied kwam en tot hem gesproken heeft. Hoe de Heere de Boze ontmaskerd en de duivelen uitgedreven heeft en dat Hij hem zo gezond maakte. Dit houdt ongetwijfeld in dat hij ook vertelt over hoe hij zijn reiniging beleeft. Maar de opdracht geeft duidelijk aan dat de nadruk van zijn getuigenis zal liggen op wat de Heere gedaan heeft. Dit zien we versterkt worden in de toevoeging: ‘en hoe Hij zich over u ontfermd heeft’. De man zal zodoende een sterke prediker van Jezus zijn. Jezus gaat inderdaad weg van de Dekapolis, maar zijn Woord blijft. En daardoor is Zijn overwinning getekend. Jesaja profeteerde hier al dat 'het Woord niet vruchteloos zal terugkeren, maar doen wat de Heere behaagt en dat het voorspoedig zal zijn in hetgeen waartoe Hij het zendt (Jes. 55:10, 11).

Eer
Toen Jezus de man deze opdracht gaf, moet voor hem ineens duidelijk zijn geworden welke eer Hij daarmee aan zijn Weldoener mocht toebrengen. Hij begint immers uit de volheid van zijn gemoed te getuigen van de milde overvloed en grote daden van de Heere. En dat niet alleen in zijn huis, maar in het hele gebied van Dekapolis. Zijn woorden en aanwezigheid getuigen beide van de grote daden en de barmhartigheid van de Heiland. Er is geen tegenstelling tussen wat de omstanders horen en zien. Was deze man hun niet allen bekend als de bezetene van Gadara? Nu wordt hij hun bekend als de prediker van Gods genade door Jezus Christus. Wie had dat ooit verwacht?
Dat de Heere wonderlijk en doeltreffend werkt, daar kan niemand omheen. Zij verwonderen zich er allen over. De Heere heeft zo ook vele bezette harten gereinigd. We zien in deze geschiedenis Jezus’ weg van Bethlehem tot hemelvaart: Zijn komst, werk, overwinning en weggaan, met achterlaten van het teken van Zijn overwinning: de prediking van het evangelie, waardoor Hij miljoenen zalig maakt. Het geve ons veel troost en verwachting waar de prediking als teken en boodschap van Jezus’ ontferming en overwinning nog wekelijks ontvangen wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Overwinnaar in bezet gebied

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's