Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. Hendrikse en Van Lommel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. Hendrikse en Van Lommel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Confessioneel (16 april) windt dr. T.H. van der Hoeven, predikant in Voorburg, zich nogal op over een juichend commentaar in het dagblad Trouw nadat bekend was geworden dat het regionale kerkbestuur van Walcheren en Zierikzee besloten had toch maar af te zien van maatregelen tegen de Middelburgse predikant Klaas Hendrikse. Intussen weten we dat de classis Zierikzee alsnog gebruik wil maken van haar kerkordelijk recht om ds. Hendrikse aan te klagen om de inhoud van zijn boek Geloven in een God die niet bestaat. Van der Hoeven schrijft: ‘Zalige mediahype! Een bepaald deel van de kerk heeft daarover de lof gezongen.
Halleluja, held der heresie! Klaas komt uit zijn koorkerk, vrijheidsstrijder op tournee, staat op vele zielen, parodieert de dominees en wordt ten langen leste mild en vriendelijk afgedekt door een onmachtige classis en daarmee onmachtige kerk.’
Wat ds. Van der Hoeven vooral laakt in het manifest van ds. Hendrikse, is dat hij het bestaat om in zijn boekje slechts een dertiental regels aan Jezus te wijden: ‘Om in God te geloven is Jezus niet per se nodig …’ ‘Hier’, aldus de Voorburgse predikant, ‘ontspoort Hendrikse dus volledig. Christus bestaat voor hem niet, zo kan God logisch ook niet bestaan. God is voor ons niet los verkrijgbaar. Jezus Christus is per se wel nodig. Er bestaat geen kerk zonder Christus.’
Klaas heeft zich door houding en inhoud gediskwalificeerd voor een serieus geloofsgesprek. We hebben Klaas ook niet nodig voor zo’n gesprek, dat voeren we al dagelijks binnen en buiten de kerk met ongelovigen, andersgelovigen, ietsisten, twijfelaars, et cetera, et cetera. Er bestaat geen christelijk geloof (kerk) zonder het belijden van de Christus.
Les 1 op de catechisatie. Christus is de weg, de waarheid en het leven. Nader bepaald: kruis en opstanding. ‘Golgotha wordt tot een oordeel over alle dingen. Voortaan zal ieder die in de wereld komt, ten opzichte daarvan voor of tegen moeten zijn’ (Noordmans). Laten wij ruimdenkend zijn, en veel respect tonen: Wees ietsist, wees atheïst, wees Moslim of Jood, wees humanist of socialist, christen kan ook, maar dan wel met Christus en vanzelf dat God dan bestaat. Mogelijkheden genoeg. Maar de kerk is geen afhaalchinees of praathuis, voor elk wat wils.
De kerk ziet wijd, mag veelkleurig zijn, maar is niet onbegrensd. Er is een crisis om Christus, en dat is ten diepste de crisis van de kerk. Dominee, wees dominee, kerk, wees kerk, christelijke omroep, krant, wees trouw. Zo eenvoudig is het, een kwestie van eerlijkheid. Laat Klaas nu eens echt eerlijk worden, en de Klaasgenoten ook. Als je het belijden niet deelt, durf consequent te zijn. Godlof, zelfs een beetje kerk kent altijd wel ergens een uitgang.

Na de dood
Met zijn boek Eindeloos bewustzijn heeft cardioloog Pim van Lommel velen in vervoering gebracht over het voortbestaan van ons bewustzijn na de dood. In De Wekker (17 april) verzorgt dr. Frank Visscher, neuroloog van het Oosterscheldeziekenhuis in Goes, samen met anderen een column met meestal actuele thema’s. Hij las ook het boek van Van Lommel en geeft er een niet mis te verstaan commentaar op.
Over belangstelling niet te klagen: het boek beleefde inmiddels zijn dertiende druk en deze dokter houdt lezingen die volle zalen trekken. Dit boek gaat over de bijna-doodervaringen (BDE), die mensen bijvoorbeeld na een hartstilstand of verdrinking soms kunnen navertellen.
Hij heeft in een tiental ziekenhuizen patiënten na hartstilstand ondervraagd en bij 62 mensen hun (BDE) ervaringen kunnen noteren. Het valt niet te ontkennen dat er nogal wat overeenkomst is tussen de verschillende verhalen: op weg door een tunnel met aan het eind licht, ontmoeten van overleden personen en daarna, heel opmerkelijk: verdwijnen van angst voor de dood. Dit onderzoek werd gepubliceerd in een toonaangevend tijdschrift: The Lancet. Tot zover weinig scepsis, ook bij nuchtere Zeeuwse patiënten komt het voor, zoals ik hoorde van één van de Goese cardiologen. Maar dan slaat Van Lommel aan het interpreteren en speculeren. Het boek staat er vol van. Zo wordt Paulus als getuige-deskundige opgevoerd (2 Kor. 12, over de derde hemel). Hij haalt er de kwantummechanica bij om te bewijzen dat bewustzijn eeuwig is en niet materieel gebonden is (non-lokaal), onze hersenen zijn dan een opvangstation. Hij is er inmiddels ook van overtuigd dat herinneringen aan een eerder leven mogelijk zijn (reïncarnatie, p. 327). Opnieuw citeert hij de Bijbel ( Joh. 3:7): 'Gijlieden moet wederom geboren worden.' Hier bedoelt Jezus mijns inziens toch echt wat anders. Ook denkt hij dat bepaalde weefsels herinneringen kunnen vasthouden, zoals witte bloedlichaampjes of een donorhart (‘geheugentransplantatie’). Het moet niet gekker worden.
Volgens mij is nuchterheid het eerste wat geboden is. Dit geldt voor profetieën, voor visioenen en ook voor bijna-doodervaringen. Zijn dit werkelijk contacten met een andere werkelijkheid, of hebben we hier gewoon te maken met zelfinbeelding of (BDE) met hallucinaties, veroorzaakt door zuurstoftekort of extreme stress. Ik geloof dus niet in de 'wetenschappelijke' claims van Van Lommel en ook niet in zijn religieus-filosofische interpretaties. We hebben volgens mij te maken met een dwaalleer, die wegvoert van Jezus. Afgelopen zondag nog gezongen: 'Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan.' Als dit levend geloofd wordt, dan hebben we geen BDE nodig om van onze doodsangst af te komen.

Een doorwrocht commentaar van iemand die er vanuit zijn vak wel verstand van moet hebben. Maar vooral iemand die zijn mening over dit aangelegen thema vanuit een christelijke levensovertuiging aan de orde stelt.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Ds. Hendrikse en Van Lommel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's