Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GLOBAAL BEKEKEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op initiatief van ir. B.J. van der Vlies heeft oud-minister Gerrit Zalm ervoor gezorgd dat op de rand van de Nederlandse euro kwam te staan God met ons. Zalm vertelt erover in zijn boek De romantische boekhouder (uitg. Balans, Amsterdam).

Mijn instinctieve reactie om positief op zijn verzoek over het randschrift te reageren, leidt tot de nodige complicaties. De woordvoeder van coalitiepartner D66, Francine Giskes, is tegen: religie moet buiten het geld worden gehouden. Een begrijpelijk standpunt. Daartegenover stel ik dat het randschrift ‘God zij met ons’ al bijna tweehonderd jaar op de gulden staat en ik daarover nog nooit klachten heb ontvangen. Ook meen ik dat de regering tot taak heeft rekening te houden met doorleefde opvattingen van minderheden in parlement en samenleving.
Mijn ambtenaren zijn not amused, maar wel loyaal. Er is tot nu toe niks geregeld over de rand van de euro, zij moeten het recht bedingen om iets te graveren op de rand van Nederlandse euromunten. Zij zetten zich daarvoor in. De Franse ambtenaren doen moeilijk. Zij adviseren hun minister niet akkoord te gaan. Blinden zouden in verwarring kunnen komen, als op de Nederlandse euromunten een tekst op de rand wordt gegraveerd. Als mijn Franse collega dit bezwaar naar voren brengt, leen ik een gulden bij een van mijn ambtenaren. Ik vraag hem zijn ogen dicht te doen en vraag of hij iets bijzonders voelt, als hij met zijn vingers langs de rand gaat. Hij voelt niets bijzonders en ik heb het pleit gewonnen. Van der Vlies is mij erkentelijk. Ben als enige minister aanwezig op de interne SGP-bijeenkomst waar zijn vijfentwintigjarig jubileum als parlementslid wordt herdacht – vieren doe je niet bij de SGP. Mag hem ter ere van dat jubileum namens het kabinet toespreken, tijdens een bijeenkomst in het gebouw van de Tweede Kamer.
Kardinaal Simonis spreekt me ook aan over het randschrift. Hij is zeer verheugd. Hij heeft een zak met Nederlandse euro’s meegenomen naar de kardinalenvergadering in Rome en ze daar uitgedeeld, onder verwijzing naar het randschrift. Als ik hem vertel dat het randschrift te danken is aan het initiatief van de meest antipaapse partij van Nederland, kijkt hij een beetje beteuterd, maar blijft verheugd. Toch bijzonder dat ik als ongelovige zulke uiteenlopende gelovigen een plezier weet te doen. Overigens heeft het Vaticaan zelf euromunten uitgegeven met de beeltenis van de paus erop. Die munt kent geen randschrift. Tegen betaling van twee keer € 3,88, weet ik via de ambassadeur bij het Vaticaan twee setjes te krijgen. Van der Vlies is muntenverzamelaar, weet ik. Met de woorden ‘hier heb je een setje euro’s van de antichrist’, geef ik hem een setje. Hij is niet zo antipaaps dat hij weigert.

In Confessioneel, het blad van de Confessionele Vereniging, herinnert dr. J.D.Th. Wassenaar aan het feit dat het op 5 juni honderd jaar geleden is dat prinses Juliana in de Willemskerk in Den Haag werd gedoopt. De preek van hofpredikant dr. J.H. Gerritsen maakte op de perstribune ‘een uitnemende indruk’, maar het koninklijk hof en vele aanwezigen hadden moeite met de volgende passage:

Immers is de doop in den diepsten grond niets anders dan een begrafenis (…). In de oud-christelijke kerk (…) werd de dopeling ondergedompeld in het water. Deze onderdompeling was, zoals Paulus ons leert in het zesde hoofdstuk aan de Romeinen, niet anders dan een begrafenis. De dopeling werd met Christus in Zijnen dood begraven, opdat hij gelijk hij met Christus begraven was, ook wederom met Hem in nieuwigheid des levens zou worden opgewekt (…). De doop is niet alleen besprenging, maar ook een ondergang, een begrafenis. Wij zijn hedenmiddag opgegaan naar het huis des gebeds, om Prinses Juliana te doopen, dat wil naar ons Formulier zeggen, wij zijn opgegaan, om Prinses Juliana te begraven. Maar dan begraven met Christus in Zijnen Dood, opdat zij met Hem begraven, ook met Hem moge worden opgewekt tot een nieuw leven.

Dat Juliana ‘begraven’ werd, werd dus niet meer door ieder gesnapt!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's