Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zwak christendom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zwak christendom

Emst en de zondag voor de vervolgde kerk

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De opgeklopte aandacht voor de School met de Bijbel in Emst bewijst hoe de weerstand tegen het christelijk geloof in Nederland toeneemt. Zien we aan de vooravond van de zondag voor de vervolgde kerk enige vorm van christenvervolging dichterbij komen?

Het blijft een lastige zaak helder te hebben vanuit welke positie de aanvallen op het christelijk geloof het meest intens zijn. Veel christenen hebben na de aanslag op de Twin Towers en de moord op Theo van Gogh angst voor de islam en vinden het toenemend aantal moslims in Nederland bedreigend. Voor die angst lijkt op dit moment weinig aanleiding, al mogen we de ogen niet sluiten voor de in ons land wonende kleine groep radicale moslims. Maar de meeste moslims in ons land kunnen we niet als bedreigend ervaren.

Zwakte van het christendom
Dat neemt echter niet weg dat alertheid nodig is als we zien hoe de islam haar invloedssfeer in West-Europa uitbreidt. We moeten de achtergrond van die kleine, maar veelzeggende krantenberichten doorzien, berichten die model staan voor een trend. Zo stelde de Britse omroep BBC een enkele week geleden voor het eerst een moslim aan als hoofd van de afdeling religie, die verantwoordelijk wordt voor de religieuze programmering. Het betekent het einde aan een traditie waarin deze functionaris benoemd werd in samenspraak met de Anglicaanse Kerk. Argumentatie voor deze koerswijziging is dat bij de benoeming kwaliteit de doorslag gaf boven religieuze identiteit, een argument dat vaak gebruikt wordt als in principieel opzicht de bakens verzet worden. Het gaat niet aan om alleen kritisch naar de BBC te reageren, want deze benoeming kunnen christenen zich aantrekken. In zijn boekje Christenen ontmoeten moslims constateert ds. H. Veldhuizen: ‘Zou de islam het christendom wel overvleugelen, dan zou dat meer zeggen van de zwakte van het christendom en het christen-zijn van veel christenen dan van de kracht van de islam.’

Koud of heet
De zwakte van het christendom is een bepalende factor als het gaat om christenvervolging. Als de kerk niet meer het zout van de aarde is, zal haar ‘bijtende’ werking in de samenleving niet ervaren worden. De ChristenUnie mag zich als regeringspartij in zekere zin gelukkig prijzen – en voor de SGP als oppositiepartij is het niet anders – dat haar overtuiging in een seculiere omgeving weerstand oproept. Smakeloosheid zou veel erger zijn, blijkens het woord dat Johannes aan de gemeente in Laodicea moet doorgeven: ‘Ik ken uw werken, dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet!’
Het lijkt erop dat verschillende politici in het spoor van minister Plasterk van Onderwijs – al horen we deze man zelden over het onderwijs, maar vooral over de emancipatie van homoseksuelen – en aangevuurd door de COC-lobby homoseksualiteit als lakmoesproef nemen om te bezien of orthodoxe christenen hun geloof doorvertalen naar het publieke leven. De Tweede Kamer en Commissie Gelijke Behandeling moeten er zich mee bemoeien als een schoolbestuur in Emst op zorgvuldige wijze in gesprek is met een leerkracht die een homoseksuele relatie aangegaan is. Hoewel niet de school maar de leerkracht veranderd is, lijkt de eerste zich te moeten verantwoorden.

Allen vervolgd
We schieten niet aan het doel van de zondag voor de vervolgde kerk voorbij als in de christelijke gemeente ook aandacht gegeven wordt aan de positie van de kerk in ons land, aan het feit dat veel christenen op moeilijke posten in de samenleving staan. In zijn richtinggevende bijdrage in het boek Vervolgd om Jezus’ wil gaat ds. J. het Lam uit Harderwijk in op wat het óns zegt dat allen die godzalig willen leven in Christus Jezus, vervolgd zullen worden.
Uit het Johannesevangelie blijkt op verschillende plaatsen dat alles wat niet van God is, Christus moet haten. ‘De mensheid buiten God moet Hem wel haten, want Hij ontmaskert de wereld, stelt haar in staat van beschuldiging’, schrijft ds. Het Lam. Pasen is de doorbraak van Jezus’ macht, zodat de satan weet een achterhoedegevecht te moeten leveren, waarin hij vooralsnog niet opgeeft.

Alle volken
Al roept de Heiland ons op radicale wijze op om onze vijand lief te hebben, de Bijbel voorzegt eerlijk dat de belijders van Christus haat ten deel zal vallen, het tegenovergestelde van liefde. In Mattheüs 24 is er zelfs een relatie met het toenemen van de wetteloosheid. Doordat die wetteloosheid groter wordt, zal de liefde verkillen. ‘Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.’ Door álle volken! Dat woord 'haat' drukt in de Bijbel niet allereerst een gevoel of emotie uit, maar kan ook doelen op een levenshouding en een levenspraktijk, waarin bewust beslissingen genomen worden. Dat ‘gehaat’ worden begeert geen enkele christen – en toch weet hij dat het bij het leven met God hoort. In Genesis 3:15 voorzegde God vroeg in de geschiedenis van de mensheid al dat Zijn werk alleen door vijandschap heen gerealiseerd zal worden.

Ranglijst christenvervolging
De grondregel dat vervolging en kruisdragen horen bij het discipelschap van élke christen, neemt niet weg dat op diverse plaatsen in de wereld het lijden om Jezus’ wil aangrijpende vormen heeft aangenomen – zodanig dat Open Doors onze betrokkenheid op al die landen stimuleert door een ranglijst christenvervolging aan te reiken. Noord-Korea is in dit opzicht spreekwoordelijk. Het land voert in 2009 voor de zevende achtereenvolgende keer de lijst aan. Christenen lijden hier enorm, omdat het regime van overtuiging is dat het in zal storten als ze de verspreiding van het christendom niet tegenhoudt. In concentratiekampen verblijven 60.000 van onze broeders en zusters, waar ze het gemiddeld drie jaar volhouden. Wie als moeder haar kind over Jezus vertelt, loopt groot gevaar, want op school worden kinderen gestimuleerd hun ouders aan te geven. Op 7 juni is het de jaarlijkse zondag voor de vervolgde kerk, maar zou dit thema niet élke zondag onze aandacht verdienen?

Geheime gelovigen
Onze gebeden mogen zich – ondanks wat hierboven staat over de opstelling van moslims in Nederland – ook richten op de vervolging van christenen in moslimlanden, waarvoor Open Doors gedurende drie jaar met de campagne Geheime gelovigen actie voert. Die vervolging neemt immers toe! Verstoting door de familie, opsluiting in de cel of zelfs moord is het lot van hen die christen worden. Op de ranglijst Christenvervolging volgen na Noord-Korea zes moslimlanden, een bewijs voor de noodzaak van de aandacht die Open Doors aan moslimregio’s schenkt: Saoedi-Arabië, Iran, Afghanistan, Somalië, de Malediven en Jemen.
Wat in de tijd van Saulus van Tarsen waar was, geldt ook nu, namelijk dat het bloed van de martelaren het zaad van de kerk is. Want, de kerk groeit in moslimlanden. Cijfers zijn in beperkte mate bekend, maar de vraag naar kennis van het evangelie wordt sterker. Het leven van ‘geheime gelovigen’ bevindt zich in een spagaat, want hoewel hun leven radicaal veranderd is, moeten ze erg oppassen om die verandering niet te laten doorschemeren. Er is angst dat hun leven met God door de verkeerde mensen ontdekt wordt.

Koningschap
Iraanse christenen geven met het oog op de presidentsverkiezing van volgende week aan blij te zijn met het gebed uit landen als Nederland. Dat is het wapen dat God ons samen gegeven heeft. Daarin krijgt de ontmoeting met elkaar het diepste gestalte, voor de troon van God. En zo leren we van vervolgde broeders en zusters wat volharding is, ook met het oog op de Nederlandse context.
Samen vinden we troost en vrede in het koningschap van Christus, waarvan Paulus na de opstanding van Christus beleed: ‘Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd.’

Top 10

Hoe hoger een land op de lijst staat, des te zwaarder is de vervolging van de christenen.
1. Noord-Korea 2. Saoedi-Arabië 3. Iran 4. Afghanistan 5. Somalië 6. Malediven 7. Jemen 8. Laos 9. Eritrea 10. Oezbekistan

Bron: Open Doors

Islamitische landen 2009

Overige landen 2009

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Zwak christendom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's