Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hem leren kennen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hem leren kennen

Leven met de Heere Jezus [1]

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat betekent het om met de Heere Jezus te leven? Hoe kun je hem leren kennen? Het is de vraag van ons bestaan.

‘Wat is de bestemming van het menselijke leven?’
Calvijn vond deze vraag belangrijk genoeg om zijn catechismus van Genève mee te beginnen. Het prachtige antwoord dat volgt is: ‘Dat wij God, door Wie wij geschapen zijn, leren kennen’. Om de kennis van God en de kennis van de Heere Jezus gaat het in ons leven. In de levende omgang met Christus klopt het hart van het geloofsleven. Talloze mensen in onze tijd weten helaas echter niet meer wat dat inhoudt. We zouden kunnen zeggen dat we geestelijk eenzaam geworden zijn. In het alledaagse leven is eenzaamheid al zo verdrietig. Oudere mensen die zelden meer bezoek krijgen van hun kinderen, jongeren die zich afvragen of iemand hen wel echt kent. Veel mensen kennen de pijn van de eenzaamheid.
Zo zouden we ook kunnen zeggen dat we in geestelijk opzicht eenzaam zijn geworden. Ondanks dat we veel kennis hebben verworven door bijvoorbeeld de wetenschap, is er aan godskennis veel gebrek. Ondanks dat we op allerlei terreinen zoveel weten, beseffen we niet wat het is om een geestelijke band met de Heere Jezus te hebben. De Bijbel laat ons eerlijk zien hoe dit komt. Denk aan de paradijsgeschiedenis. Zegt Paulus daarom ook niet dat alle mensen sinds de zondeval zonder God en zonder hoop in deze wereld zijn? Niemand is er die God zoekt, schrijft hij indringend in de Romeinenbrief. De vraag wordt daardoor zo dringend: hoe leer je God weer kennen?

Bekendmaking
Alles begint ermee dat God Zichzelf laat kennen. De inzet ligt niet bij ons mensen, maar God zoekt ons op door Zich aan ons bekend te maken. In het algemeen kunnen we zeggen dat Hij zich bekend maakt via bijvoorbeeld de natuur. Wie langs het strand de zon ziet ondergaan, kan onder de indruk komen van Gods grootheid. Wie de bergen in Zwitserland ziet, merkt iets van Gods majesteit. Zo kan ieder mens via de schepping iets van Gods macht en grootheid leren kennen.
Toch daalt God nog dieper af. Niet alleen via de schepping laat God zich kennen. Bovenal heeft God Zich geopenbaard in Zijn Woord, in de Heere Jezus. Hij is het die naar deze aarde is gekomen om zondaren met God in het reine te brengen. Daartoe ging Hij de weg naar het kruis. Maar Hij is ook opgestaan uit de dood. Zo maakte Hij bekend Wie God ten diepste is. En wie Hij wil zijn voor mensen die door de zonde de ware kennis van Hem missen. De heerlijke boodschap die we in het komen van de Heere Jezus in ons vlees horen, is: God is niet alleen groot en machtig (zoals we Hem uit de natuur leren kennen), maar door Christus is Hij ook barmhartig en genadig. Onvoorstelbaar!

Bedoeling
Ik moet aan het Evangelie van Johannes denken. In het eerste hoofdstuk vertelt de apostel hoe het Woord, waarmee de Heere Christus bedoeld wordt, vlees is geworden. Gods Zoon kwam op aarde wonen, zoals God ooit Zijn intrek nam in de tabernakel van Israël tijdens de reis door de woestijn. Met die bedoeling is de Heere Jezus naar deze aarde gekomen. Hij heeft de hemelse God en Vader aan ons bekendgemaakt. Indrukwekkend schrijft de apostel het: ‘Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.’
Dus via de schepping raken we onder de indruk van Gods macht en heerlijkheid. Maar door Christus Jezus zoekt Hij ons mensen in onze verlorenheid op.

Nicodemus
Alles begint ermee dat God Zichzelf laat kennen, zo merkte ik al op. In Christus spreekt Hij het eerste woord. Dat vraagt vervolgens wel om ons antwoord. Een geloofsantwoord. Dat is wat anders dan een fijn gevoel of een blijde stemming. Dat is ook wat anders dan een aantal dogmatische waarheden uit je hoofd kennen. Het gaat erom dat we persoonlijk gaan leven in de nabijheid van God. Dat we persoonlijk gaan delen in het heil van de Heere Jezus. Dat we Hem leren kennen in de gelovige omgang. Dat is het wat Calvijn bedoelt met de bestemming van ons leven. Hoewel dit een geheim is dat de Heilige Geest in ons leven uitwerkt, mogen we er toch iets over zeggen.

Vele bijbelse begrippen kunnen opgesomd worden om de vraag te beantwoorden hoe wij de Heere Jezus leren kennen: geloof, rechtvaardiging, roeping enzovoort. Denkend aan het Johannesevangelie, spits ik het hier graag toe op de term wedergeboorte. In Johannes 3 lezen we erover. Tijdens een nachtelijk uur stapt Nicodemus op de Zaligmaker af. Niet alleen de nacht is donker, ook in het hart van Nicodemus is het donker, omdat hij niet begrijpt wie Jezus is. Al sprekend met elkaar zegt de Heere waarop het aankomt in het mensenleven: ‘tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk van God niet zien’.
Op het eerste horen begrijpt Nicodemus er maar weinig van. Hoe kan iemand voor de tweede keer de buik van zijn moeder binnengaan? Geboren worden kan een mens toch hoogstens één keer? Om deze onduidelijkheid uit de weg te helpen, legt de Heere Jezus uit dat het om een geboorte gaat die de Heilige Geest bewerkt. Het is niet de overgang die ieder mens doormaakt als hij of zij geboren wordt. Integendeel, het is de verandering van de geestelijke dood naar het leven. De verandering van onwetendheid aangaande Christus naar de kennis van Hem. Het is de verandering van ongeloof naar geloof in Hem.

Verschillend
Hoe die wedergeboorte precies plaatsvindt in iemands leven, is niet het belangrijkste. Dát het gebeurt, is beslissend. Pastoraal en bewogen schreef de oudvader Wilhelmus à Brakel hier al over. De wedergeboorte kan op heel verschillende manieren ervaren worden. Bij de een gebeurt het in een plotseling moment. Bij een tweede vindt ze plaats na angsten over de straf die staat op de overtreding van Gods geboden. Bij een derde wordt ze bewerkt doordat de liefde van de Heiland neerdaalt in iemands leven. Bij een vierde is het een lange weg die gepaard gaat met blijdschap en verdriet, strijd en overgave. Zo laat Brakel zien dat Gods Geest met ieder kind van God een eigen weg gaat. De wijze waarop is niet het belangrijkste. Het gaat erom dat we als een zondaar, die vanuit zichzelf geen enkele gerechtigheid bezit, terechtkomen aan de voeten van Christus om Hem en Zijn heil te leren kennen.

Hoe leren we de Heere Jezus dus kennen? Uit onszelf zijn we geestelijk eenzaam, zelfs dood, en kennen we Hem niet meer. Het wonder is dat God Zich bekendmaakt. In de schepping, maar nog rijker in Jezus Christus. De geloofsomgang met Hem bloeit op waar de Geest ons opnieuw geboren laat worden. Zo komt ons mensenleven weer tot zijn bestemming.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Hem leren kennen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's