Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Recht doen aan schepping

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Recht doen aan schepping

Heilsplan niet exclusief voor mens

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoewel de klimaatcrisis door de financiële crisis van de voorpaginas is gedrongen, is de actualiteit en ernst ervan onverminderd. Smeltende gletsjers, verdwijnend poolijs en extreme weersomstandigheden wijzen erop dat traditionele weerpatronen van slag zijn.

De vraag is niet alleen hoe hoog de zee stijgt of wie er door droogte of watersnood getroffen zullen worden, maar ook hoe wij als christenen hierop reageren. Zijn we hard voor Gods wereld, of tonen we hart voor Zijn schepping? Staan we open voor wat de Bijbel zegt over Gods plan met het blauw en het groen op deze planeet? Het Christelijk Ecologisch Netwerk (CEN) roept de kerken op om het nieuwe kerkelijke seizoen te beginnen met een moment van bezinning over deze vragen. Vandaar dat het thema voor de jaarlijkse Periode voor de Schepping – van 1 september tot 4 oktober – is: Hart voor de schepping: zorgen voor Gods wereld in een tijd van klimaatverandering.
Deze oproep sluit aan bij de Verklaring over Rentmeesterschap en Klimaatverandering van het wereldwijde protestants-evangelische Micha Netwerk die drie weken geleden, op 17 juli, in Nairobi is aangenomen. Daarin wordt beleden dat wij christenen gezondigd hebben. ‘We hebben niet gezorgd voor de aarde met de zelfopofferende liefde van God. In plaats daarvan hebben we de aarde uitgebuit, opgebruikt en misbruikt voor eigen voordeel. We zijn te vaak bezweken voor de afgodendienst die hebzucht heet. We hebben valse tegenstellingen gecreëerd tussen theologie en praktijk, we hebben het geestelijke en het materiële, het eeuwige en het tijdelijke, het hemelse en het aardse uit elkaar getrokken. In al deze dingen zijn we niet rechtvaardig omgegaan met elkaar en met de schepping, en hebben we God niet geëerd.’

Reddend werk
In de Bijbel is veel te vinden over Gods plan met de natuur. Vooral in Romeinen 8:19-21, waar Paulus zegt dat heel de schepping er met reikhalzend verlangen naar uitziet dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn. Die schepping is nu onderworpen aan de ijdelheid, maar met de hoop dat ze bevrijd zal worden uit de dienstbaarheid aan het verderf en in de vrijheid zal komen, net als de kinderen van God.
Dat God reddend bezig is ook met wat wij ‘de natuur’ noemen, blijkt ook al uit het eerste bijbelboek. Na de zondvloed haastte God Zich om te beloven dat zo’n vloed er nooit meer zou komen. Hij sloot daarover een verbond, niet alleen met mensen maar ‘met alle levende ziel die met u is: van het gevogelte, van het vee en van alle gedierte der aarde’. God beloofde alle levende wezens dat er geen zonvloed meer zou komen die alles zou uitroeien (Gen. 9:9-11). Ook in de Psalmen komen we mens en dier in één adem tegen. Psalm 104 bezingt de eigen plek voor mens en dier en Gods zorg voor beide. En Psalm 36:7 zegt: ‘HEERE, Gij behoudt mensen en beesten.’ Behalve mensen hebben ook de dieren een plek in Gods reddende werk met deze wereld.

Wangedrag
De oudtestamentische profeten wijzen erop dat sociale en ecologische ellende te maken hebben met ongeloof en onrecht. De natuur

Zie www.cenet.nl voor een themapakket over de schepping, bedoeld voor kerken en gezinnen.

gaat gebukt onder het wangedrag van de mens volgens Hosea 4:1-3: ‘Daarom zal het land treuren en een ieder die daarin woont wegkwijnen, met het gedierte van het veld en met het gevogelte des hemels, ja ook de vissen der zee zullen weg geraapt worden’. En Jesaja spreekt over heil niet alleen voor mensen maar ook voor de groene natuur. De Libanon was kaalgekapt door de Babylonische behoefte aan hout. Maar in Jesaja 14:7 en 8 lezen we een profetie over de val van Babel: ‘De ganse aarde rust; ook verheugen zich de dennen over u en de ceders van de Libanon, zeggende: sinds gij (=Babel) daar neerligt, komt niemand tegen ons op die ons afhouwt.’ Verderop in Jesaja 19:17-20 vinden we een soortgelijke verbinding tussen heil voor mensen en herstel van het woud van de Libanon. God heeft ook hart voor de groene wereld die Hij geschapen heeft.

Alle dingen
Ook Jezus legt verband tussen heil voor mensen en de rest van de schepping. Hij kwam niet alleen voor mensen, maar om alles te vernieuwen, zegt Hij in Mattheüs 19:28. Jezus verzoent heel de wereld met God: alles wat in de hemel en op aarde is, zegt Kolossenzen 1: In Jezus Christus woont al de volheid en door Hem verzoent God de Vader ‘alle dingen met Zichzelf, hetzij de dingen die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn’.
Verzoening en vrede gelden dus niet alleen voor de mens, maar ook voor de natuur. De verzoening door Christus is een tot-vrede brengen van de hele kosmos, inclusief de vervuilde luchten, leeggeviste oceanen en uitgeputte landerijen van onze tijd.

Recht
Verrassend genoeg staan veel christenen er niet bij stil dat Gods reddingswerk ook de natuur omvat. Toch zou deze bijbelse boodschap ons niet koud mogen laten. God bevrijdt de mens tot een nieuw leven. Dus moeten we ons niet langer in dienst van de zonde stellen als wapenen der ongerechtigheid, maar in dienst van God als wapenen der gerechtigheid (Rom. 6:13). Wij mogen recht doen aan onszelf, onze medemensen, maar ook aan dieren, planten, klimaat, ja, het hele ecosysteem op aarde. Dat sluit aan bij Paulus’ boodschap dat de schepping ernaar verlangt dat zichtbaar wordt dat wij Gods kinderen zijn. Als dat zichtbaar wordt in onze levensstijl, zal dat gunstig uitpakken voor de natuur. Daar wordt recht aan gedaan – een proloog van de komende nieuwe aarde.

Inzetten
Laten christenen in de 21e eeuw mogen uitblinken in het luisteren naar de stem van Gods ‘groene hart’. Laten we elke somberheid over het lot van deze wereld afleggen en ons van harte inzetten voor de natuur, omdat ook die in Gods heilsplan opgenomen is. Zo kunnen we goede voorbeelden worden die in navolging van Christus niet alleen mensen helen, maar ook het stukje schepping dat wij beheren. Als boer zorgen we goed voor ons vee, als tuinders voor de bodem waarin de planten groeien, als kerkgangers gaan we klimaatbewust leven en leggen we elke hebzucht af.
Kerken zijn missionair, bewogen, geloofwaardig en actueel als ze hiermee aan de slag gaan. Waarom geen zonnepanelen op het kerkdak, de kerk intelligent verwarmd, of diaconale projecten over klimaatverandering gekozen? Het is goed om dat samen te doen, want een beter milieu begint niet vanzelf bij jezelf. Wie dat doet, kan snel de moed en de motivatie verliezen. De gemeenschap van de kerk is een goede bedding om samen, met vallen en opstaan, te leren klimaatbewust te leven. Niet omdat het moet, maar omdat het mag.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 augustus 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Recht doen aan schepping

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 augustus 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's