Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. R.R. Eisinga bevestigd te Bussum
De hervormde wijkgemeente Sion in Bussum heeft zondag 20 september een nieuwe bijstand in het pastoraat mogen begroeten in de persoon van ds. R.R. Eisinga, predikant van de hervormde gemeente van Schoonrewoerd. Consulent ds. C. Bergström, predikant in de protestantse gemeente Bussum, leidde ds. Eisinga in de Spieghelkerk in als nieuwe bijstand in het pastoraat van Sion, voor één dag in de week.
Ds. Eisinga ging daarna voor in de dienst. Centraal stond daarbij de tekst uit Openbaring 3:20: ‘Zie, ik sta aan de deur, en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden, en hij met Mij.’
Drie gedachten stonden centraal in de preek: kloppende liefde, kloppende hand en kloppend hart. Ds. Eisinga wees daarbij op de grote liefde van Jezus. Hij gaf Zijn leven voor ons. Hij vraagt van ons dat wij onze verantwoordelijkheid nemen en reageren, antwoord geven op Zijn roepstem. Hij dwingt niet, maar nodigt van harte. Als we die roepstem verstaan en de deur van ons hart openen, zal Hij maaltijd met ons houden, nu en straks. In de stem van Jezus wordt ons perspectief geboden maar ook verantwoordelijkheid bij ons gelegd. Zetten wij ons in voor de gemeente of blijven we toch op een afstand staan?
Na de verkondiging sprak de heer F. Westerhuis, voorzitter van de algemene kerkenraad, hartelijke welkomstwoorden. Daarna sprak ouderling E. Wolswinkel ds. Eisinga toe. Hij wees op de bijzondere manier waarop Sion, Schoonrewoerd en ds. Eisinga met elkaar in contact waren gekomen. Hij noemde daarbij de verschillen en overeenkomsten tussen Schoonrewoerd en Bussum. Laten we grote verwachtingen hebben, niet in de eerste plaats van mensen, maar vooral van God. Aan het eind van de dienst werd gezongen Psalm 100: ‘Juich aarde, juicht alom de Heer.’

Ds. M. Kreuk bevestigd in Noordhorn-Saaksum
Op 4 oktober is ds. M. Kreuk bevestigd tot predikant van de gemeenten Noordhorn en Saaksum, in een dienst die geleid werd door ds. B.M. van den Bosch uit Linschoten. Ds. Van den Bosch had als tekst gekozen 2 Timotheüs 1:6 en 7.
Hij benadrukte de in de tekst genoemde gave Gods aan te wakkeren. Een geweldige opdracht voor een predikant in een nieuwe gemeente. En niet alleen dat, we moeten ook de genadegave van de Geest aanwakkeren. Het was zijn wens dat ds. Kreuk zijn werk in deze gemeente mag doen biddend, lezend, studerend. Het aanwakkeren komt ook een predikant niet maar aanwaaien. Juist ook in verdrukkingen krijgt een predikant kracht naar behoefte. Gods Geest maakt van ons matige, sobere en echte mensen. Het gaat in de gemeente om Gods eer. ‘Blijf dicht bij huis’, was zijn advies.

In de middagdienst preekte ds. M. Kreuk intrede. Hij baseerde zijn preek op Psalm 25, met de nadruk op de verzen 12 en 13. ‘ Wie is de man die de Heere vreest?’ Zijn er ook aanwezigen die de Heere vrezen? waren zijn eerste woorden. In de uitleg over het vrezen van God, wat beslist geen bangmakerij is, maakte hij duidelijk dat het neerkomt op een diep ontzag voor God en Hem kennen zonder angst. Naar aanleiding van de tekst bemoedigde ds. Kreuk de gemeente met de woorden: Er is hoop, God geeft Zijn zegen. Laten we samen Hem zoeken. Hij zal ons altijd vinden.

Na de preek werd ds. Kreuk toegesproken door wethouder S. de Vries namens de burgerlijke gemeente, door mevrouw Rozema namens de classis Westerkwartier, door ds. J.A. van den Berg uit Groningen als consulent en ouderling L. Meijndert namens kerkenraad en gemeente. Hij liet ds. Kreuk toezingen Psalm 119:9: ‘Doe bij uw knecht weldadigheid, o Heer’.
Noordhorn en Saaksum zijn tien maanden vacant geweest.

Ds. W. Markus neemt afscheid van Bergschenhoek
Op zondag 4 oktober heeft ds. W. Markus afscheid genomen van de hervormde gemeente van Bergschenhoek. Hij heeft dertien jaar deze gemeente gediend. Hiervoor was hij herder en leraar in Broek op Langedijk en Klundert. Ds. Markus gaat met vervroegd emeritaat en zet zijn werk voort bij de HGJB, waar hij al op parttime basis in dienst was. Hij gaat hier werken aan de verdere ontwikkeling van Follow Me (Next), de multimediale mentorcatechese die door hem is opgezet.

De tekst van de afscheidsdienst was 1 Thessalonicenzen 2:17-20 met als kernwoorden: ‘Uit het oog, maar niet uit het hart’ (17), ‘naar u verlangden’ (17) en ‘ wie is onze erekrans wanneer we voor Jezus, onze Heere, staan – u’ (20).
Het thema van de dienst was het weerzien van elkaar in de tegenwoordigheid van Jezus, onze Heere. Het genieten van de hereniging van allen bij de wederkomst van Christus. Hiermee drukte hij zijn verbondenheid uit met de plaatsen die hij gediend heeft. Hij zei in navolging van de apostel: ‘We danken broeders en zusters van Broek op Langedijk, Klundert en Bergschenhoek voor de liefde en bewogenheid. En: 'Uit het oog is niet uit het hart.’ De apostel droomt van het weerzien van de gemeente in Thessalonica op de dag van Jezus’ komst. Hij noemt haar de erekrans, de vreugde wanneer we voor Jezus staan. ‘Zo staan we straks in de grote kring van verlosten. Met Christus. Hij zegt dat door jou ook anderen hier zijn. Bij Hem ontmoet je die buurman die zegt dat jij hem tot zegen was. Of je kleinkinderen die zeggen dat door jouw liefde voor de Heere Jezus hun hart is geopend.’ Dat bedoelde Paulus net zo: ‘Jullie zijn mijn blijdschap wanneer we voor Jezus, onze Heere staan.’ Zal het straks echt zo gaan?’ zo vroeg de predikant zich af. ‘Nee, het zal nog mooier zijn. Maar zo lijkt het net of christen zijn toch weer te maken heeft met punten sparen..’
Ooit kwam Hans Küng op bezoek bij Karl Barth. Küng zei dat hij het ware geloof maar overliet aan Barth. Deze antwoordde dat hij de Heere niet zal ontmoeten met al zijn geschreven werken. Hij zal met lege handen staan. Hij hoopte dat zijn laatste woorden zullen zijn: ‘Wees mij arme zondaar genadig.’ Ds. Markus sprak deze hoop ook voor zichzelf uit.
Na de dienst werd de predikant toegesproken door locoburgemeester Ten Cate van Lansingerland, door voorzitter van de classis Zoetermeer ds. H.C. Marchand en door ouderling G. van Egmond namens de kerkenraad van Bergschenhoek.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 oktober 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 oktober 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's