Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moeite in moderne leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moeite in moderne leven

Volle agenda is speciale tactiek van duivel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De dagen van het leven van Jakob waren weinig en kwaad. Voor Mozes was het uitnemendste van het leven moeite en verdriet. En met Psalm 94 zingen we over dit moeilijke leven. Ervaren wij in onze moderne westerse samenleving zoiets als moeite? En hoe dan?

Het was de rijke koning Salomo die in het boek Prediker schreef over de leegheid van dit aardse leven. Salomo probeerde de dingen te onderzoeken en wijsheid bijeen te brengen. Maar hij heeft er veel kwelling en verdriet in ervaren. Hij zag zoveel vragen die hij niet kon beantwoorden en de dingen schenen hem zo doelloos.
Wij leven in een tijd waarin we informatie uit de hele wereld ontvangen. Het drukt ons terneer wanneer we met de nood in deze wereld geconfronteerd worden, als we ten minste niet te hard geworden zijn door gewenning.
Meer kennis betekent ook in dit opzicht meer verdriet. En het grootste verdriet is toch te bedenken wat de oorzaak is. Het is niet de schuld van God. Hij heeft alles zeer goed geschapen. Het is door onze zonden dat er zoveel leed is in deze wereld.

Beheersen
Salomo was een koning die zich van jongs af aan kon baden in welvaart en luxe. Juist hij vroeg zich af wat toch het voordeel is van alle arbeid van de mens hier op aarde. Hij bezat alles wat nodig is om hier overvloedig te kunnen leven. Juist in zo’n situatie ontdekken we dat het aardse bezit ons hart niet kan vervullen.
Dat betekent niet dat we niet zouden mogen genieten van het goede dat God geeft. Het is heel bijbels om Gods gaven met dankzegging te genieten. Een jongeling mag zich verblijden in zijn jeugd. Er staan echter ook waarschuwingen. Weet dat er een oordeelsdag komt. En je mag niet onder de macht van aardse dingen komen. Aards bezit en genot gaan zo gemakkelijk ons leven beheersen. Ook kun je er op een zondige manier mee omgaan. Wie herkent dit niet? Hoe vaak moeten we niet met schaamte terugkijken? Wat is het toch een strijd om het genot van het ogenblik niet hoger te waarderen dan de eeuwige zaligheid.

Worm van onzekerheid
Aardse rijkdom maakt niet echt gelukkig. Het is waar dat armoede en gebrek verschrikkelijk moeilijke dingen zijn. Niet voor niets heeft Agur gebeden: ‘Armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood van mijn bescheiden deel.’ Door armoede kan iemand tot stelen komen en zo Gods Naam onteren. Maar rijkdom heeft het gevaar in zich dat we denken God niet nodig te hebben. We vertrouwen dan op onze bezittingen en onze prestaties. Angstvallig probeert een mens deze schijnbare zekerheden te beschermen. Dat merken we ook duidelijk in de huidige economische crisis.
Maar hoezeer mensen zich ook vastklemmen aan aards bezit, er is toch altijd de worm van onzekerheid die eraan knaagt. Ten diepste weten we het wel dat we onze voorspoed snel kunnen verliezen. Daar zijn immers genoeg voorbeelden van. In elk geval zullen wij bij het sterven het aardse bezit moeten achterlaten.

Groepsgedrag
Vaak blijkt bij mensen groepsgedrag. We kijken naar anderen om ons heen en hebben de neiging om ons aan te passen. Zo kunnen we elkaar stimuleren om te jagen naar steeds mooier, steeds luxer en steeds meer. Voor we het weten zijn we geboeid door geld en goed. Dat vindt ook gemakkelijk aansluiting bij het egoïstische begeren van ons natuurlijk hart. We worden gevangen in onze eigen hartstochten van eerzucht en hoogmoed. Duidelijk is de waarschuwing in 1 Timotheüs 6:9: ‘Maar die rijk willen worden, vallen in verzoeking en in de strik en in veel dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.’
Het kan natuurlijk gebeuren dat de Heere ons rijk maakt in een weg waarin we onze talenten gebruiken. Dan hebben we de moeilijke verantwoordelijkheid om onze bezittingen nuttig te besteden. We zullen daarvan ons aandeel willen geven voor Gods Koninkrijk en voor de nood van de naaste. Laten we hierbij bedenken dat de Heere wil dat we bezitten als niet bezittende.

Ingewikkeld
Ontwikkelingen gaan zeer snel in onze tijd. Er bestaan ongekende technische mogelijkheden van communicatie en informatievoorziening. De wereld is een dorp geworden. We nemen kennis van gewoonten en tradities uit alle hoeken van de wereld. In die veelheid van informatie proberen we onze weg te vinden. De moderne mens heeft sterk de neiging om alles te relativeren.
Dat doet een vernieuwde aanslag op de waarheid van Gods Woord, maar die kan en mag niet gerelativeerd worden. Daarin moeten we blijvend ons uitgangspunt nemen. Het is in dit verband belangrijk om te beseffen dat de seculiere wetenschap door de eeuwen heen voortdurend is veranderd. Intussen zien we in onze tijd allerlei verschuivingen. Ook het denken over Schrift en belijdenis blijkt in beweging. Het doet wel eens denken aan Psalm 82:5, waarin gesproken wordt over het wankelen van alle fundamenten der aarde.

Speciale tactiek
De oorzaak van moeite en strijd op aarde is dat we in Adam de Heere onze rug hebben toegekeerd. Er moet door genade een herstel van die verhouding komen in ons aller leven. De Heilige Geest gaat dan door de kracht van het Woord orde op zaken stellen in ons bestaan. We knielen aan de voet van het kruis en komen op de leerschool van de Heere Jezus. Hij heeft gezegd: ‘Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart en gij zult rust vinden voor uw zielen.’
Als we vrede vonden door het offer dat Christus bracht, willen we ook leven met Hem. Het gelovig mediteren over het Woord en over het werk en de persoon van de Heere Jezus is onmisbaar. Zo alleen zal er iets blijken van Zijn kracht in ons leven. Mensen zullen merken dat we Zijn voetstappen willen drukken en iets van Zijn beeld tonen.
Het is dan ook te begrijpen dat de duivel dat niet wil. In onze tijd lijkt het zijn speciale tactiek te zijn om ervoor te zorgen dat we het erg druk hebben. We moeten echter het belangrijkste ook de eerste plaats geven. Er zijn teksten die ons hierin kunnen helpen. Wat baat het een mens als hij de gehele wereld gewint en lijdt schade aan zijn ziel? 'Zo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan.'

Schaamteloos
In onze samenleving merken we dat de schaamte steeds meer verdwijnt. Normen en waarden vervagen en er gaat een geest rond van ‘alles moet kunnen’. Reclame langs de weg moet de aandacht trekken door gewaagdheid. God gaf in het paradijs aan Adam en Eva kleding om hun naaktheid te bedekken. Maar de mode keert dat om. De manier van kleden moet prikkelend en uitdagend zijn. Daardoor is het in onze tijd moeilijker om onze gedachten rein te bewaren. Het valt niet mee, zeker voor gezinnen, om niet in deze stroom meegezogen te worden.
Laten wij ons toch niet schamen om anders te zijn. Wij mogen ook in dit opzicht niet gelijkvormig worden aan deze wereld. Mensen mogen aan ons gedrag merken dat we ons willen laten leiden door Gods Woord.
Het kan zelfs gelegenheid geven om dit aan anderen uit te leggen. Paulus schaamde zich voor het evangelie niet, want hij kende de kracht ervan in zijn eigen leven. Aangrijpend is de waarschuwing van de Heere Jezus: ‘Want wie zich voor Mij en voor Mijn woorden zal geschaamd hebben in dit overspelig en zondig geslacht, voor die zal Zich de Zoon des mensen ook schamen, wanneer Hij zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met de heilige engelen.’

Hoeksteen
We noemen het gezin wel de hoeksteen van de samenleving. Daar is als het goed is de veilige ruimte waar kinderen opgroeien bij Gods Woord. Die veilige ruimte staat geweldig onder druk. De overheid biedt ruimte aan relaties die afwijken van wat de Bijbel ons daarin leert. In de Heilige Schrift wordt de levenslange relatie tussen een man en vrouw ons voorgehouden. Veel kinderen en jongeren missen tegenwoordig een stabiele thuissituatie waar Gods Woord de leidraad is. Daarnaast doet de beeldcultuur met de moderne media een geweldige aanslag op gezinnen. Het is hard nodig om hierin duidelijke grenzen aan te houden tot bescherming van ons en onze kinderen. Niet de geest van deze tijd, maar Christus behoort het in onze gezinnen voor het zeggen te hebben. Wat is het daarvoor nodig dat Hij de Hoeksteen is van ons aller leven. Als ouders en jongeren hun levenshuis bouwen op deze Rots, dan is er toekomst. Er is hoop, ook in onze tijd, omdat Christus leeft. Hij heeft de overwinning behaald. Laten wij daarom vaststaan en de goede strijd des geloofs strijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Moeite in moderne leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's