Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus’ komst verwachten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus’ komst verwachten

Ernst van rechterstoel kenmerkt vanouds advent

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vier zondagen die aan het Kerstfeest voorafgaan, kennen wij als de adventstijd. Het is de tijd dat we ons voorbereiden op de viering van de geboorte van Gods Zoon in Bethlehem.

De vraag is dan meteen: wat houdt het in om bereid te zijn om het wonder van Zijn komst te vieren? Het is: de geboren Heiland persoonlijk nodig hebben. En ook: Hem zien als de Redder van een wereld in nood. Wat leven we daar vaak ver vanaf. De tijd van advent wil ons leren in te zien waarom de Heiland voor ons geboren wilde worden. Dat leren we van het indrukwekkende woord advent.

God komt ten oordeel
In het Oude Testament wordt verschillende malen gesproken over de komst van God naar Zijn wereld, een wereld die van Hem is afgevallen. Als God komt, dan staat het er niet best voor met die wereld. Die dag zal een dag van oordeel zijn, een dag die brandt als een oven (Mal.4:1). Ook Johannes de Doper sprak over de komst van God ten oordeel.
Deze advent van God is nog steeds van kracht. God zal komen tot Zijn wereld in de wederkomst van Zijn Zoon. Hij zal dan oordelen de levenden en de doden. Artikel 37 van de NGB zegt het zo: ‘En alsdan zullen persoonlijk voor deze grote Rechter verschijnen alle mensen, zowel mannen als vrouwen en kinderen, die van het begin der wereld af tot het einde toe geweest zijn.’ Ook wij zullen voor de rechterstoel van Christus staan. Dat betekent dat we God zullen ontmoeten. Maar hoe zal dat kunnen? Wij, onrechtvaardige zondaren voor onze heilige God? Vandaar die onrust in ons hart. Die dag moet wel, zoals de kerk in de Middeleeuwen leerde, een dies irae zijn: een dag van de toorn van God. Of zal het toch anders zijn?

Twee keer advent
Het is de onbegrijpelijke liefde van God voor Zijn verloren schepselen dat Hij niet wil dat zij in het oordeel zullen omkomen. Daarom heeft God gewild dat aan Zijn komst ten oordeel een andere komst voorafgaat. God komt twee keer. Dan zijn we bij het heilgeheim van het Kerstfeest. God komt niet ten oordeel, maar tot redding. Hij begeeft zich in de vreselijke misère waarin wij ons bevinden. En wel zo, dat Hij zelf mens wordt, aan ons gelijk. Hij gaat in in onze ellende.
Dat begint meteen al bij Zijn geboorte. De kribbe in Bethlehem is het voorteken van het kruis. Op Golgotha breekt de dies irae voor de Zoon aan. Hij die eenmaal de Rechter zal zijn, wilde toen Redder worden. Hij wilde het oordeel dragen waaronder wij eeuwig hadden moeten verzinken. Dat is het grote geheim van het Kerstfeest. De Rechter, die we uit de hemel verwachten is het Kind van Bethlehem voor allen die in Hem geloven (HC 52).

Heilige Geest komt ook
Hoe word ik er nu toe gebracht dat ik Jezus Christus als mijn Redder nodig heb? Dat gebeurt door de prediking van het evangelie. Advent wordt in de kerk geleerd, in de werkplaats van de Heilige Geest. Daar wil Hij door de verkondiging van het evangelie in ons hart een honger en dorst naar de Heere Jezus bewerken. We worden in de adventstijd door de prediking geconfronteerd met de werkelijkheid dat wij eenmaal voor de rechterstoel van Christus zullen staan.
De ernst daarvan kenmerkt vanouds deze tijd. Het is een tijd van boete en berouw om onze zonden van het afgelopen jaar en van ons hele leven. Als ik mijn diepe verlorenheid zie, roept mijn ziel tot God, de levende God: 'wees mij zondaar genadig'. Dat is het werk van de Geest. Hij is het die mij leert zien wie ik ben. Maar Hij leert me niet alleen mijzelf te zien, maar ook Jezus, neergedaald in mijn verloren leven. Ik zie Jezus in de kribbe, voor mij geboren. Voor mij op weg gegaan naar de dies irae aan het kruis. Zo kom ik straks aarzelend en beschroomd in Bethlehem aan. Moe van mijn zonden en berouw. En ik kniel voor Jezus neer, want in Hem ligt mijn heil.
Wat is het belangrijk dat er in de kostbare vier weken vóór Kerst een goede adventspreek gehouden wordt. Ik hoorde van een gemeente waarin (door omstandigheden) geen enkele adventspreek gehouden werd. Dat kan echt niet. Hoe moet het dan met ons als we voor de Rechter staan, die juist in de adventsprediking laat zien onze Redder te zijn. Er is preekstof te over. Er is een weelde aan adventsteksten, waarin de diepe tonen van oordeel en redding gehoord worden.
Adventsprediking is een ernstige prediking, maar ook een bewogen prediking. De prediker is bewogen door God die 'met ons lot bewogen' is (Lofzang van Zacharias). Er mag vrede in ons hart komen met God door de Vredevorst.

Eerste en tweede komst
Wanneer het licht valt op Hem die gekomen is, dan valt het ook op Hem die zal komen. Hij is dezelfde: mijn Rechter is mijn Redder. Ik heb Hem in Zijn Woord, in de prediking, Zijn kribbe ontmoet. Ik mag horen dat ik door Hem niet veroordeeld word. Hij werd immers voor mij veroordeeld. Ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord (Ps. 56). Samen met allen die de verschijning van Christus hebben lief gekregen, ga ik uitzien naar zijn wederkomst. Wonderlijke verandering. De dag van de wederkomst wordt in plaats van een dies irae een dies gaudii (dag van vreugde). Mijn hart trekt nu naar die dag, die ik eerder vreesde, maar nu niet meer. Daarom verlang ik naar het Kerstfeest. De Koning die eenmaal komt, kwam al op aarde, ook voor mij.
En al die mensen om mij heen? Al die mensen in nood. Hoe moet het met hen in deze adventstijd? Zouden zij soms (onbewust) wachten op mijn kleine advent, mijn kleine komst naar hen, om iets te laten zien schijnen van Gods advent? Heere, laat mij een geredde zondaar zijn, die voor medezondaren een adventsgestalte is. Een hand die de ander meeneemt naar het Kerstfeest.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Christus’ komst verwachten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's