Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Breed en diep

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Breed en diep

column

2 minuten leestijd

D e opleiding tot leerkracht tweedegraads voortgezet onderwijs – mijn werkplek – werd jarenlang bevolkt door studenten die voornamelijk uit de eigen achterban kwamen. Slechts een enkele keer gebeurde het dat er een student rondliep die geen christelijke levensovertuiging had. Deze kwam dan vrijwel altijd uit de onmiddellijke omgeving van de school. Bij het intake gesprek werd steevast gevraagd of hij of zij bereid was onze overtuiging te respecteren. Met uitzondering van een enkele schermutseling over kleding zijn er nooit echt problemen geweest. In de laatste vijf jaar is de toeloop van andersdenkenden binnen de opleiding echter sterk toegenomen. Studenten kunnen op het web naar een instituut zoeken dat bij hen past en de afstand tot een school is daarbij mede een bepalende factor. Niet zelden betreft het studenten die op een andere opleiding toch niet vonden wat ze zochten. Ook daarin neemt het shopgedrag sterk toe.

Bij de laatste inschrijving was ruim een kwart van de nieuwe studenten Engels een andere levensovertuiging toegedaan. Binnen onze opleiding

wordt aan deze ontwikkeling uiteraard de nodige aandacht gegeven. Wordt het aantal niet-christelijke studenten

niet te groot en wat zijn de gevolgen van deze verbreding voor de verdieping.

Interessant is de vraag hoe dit nu uitwerkt in een gewone les. Dit blijkt in de praktijk twee kanten te hebben. Aan de ene kant is er soms bij de studenten uit onze achterban een gevoel van vervreemding. Bij het behandelen van literatuur of bij de bespreking van vakdidactiek kunnen er standpunten worden ingenomen of keuzes en suggesties voorgesteld die de onze niet zijn. Wel mooi is het feit dat onze studenten regelmatig bevraagd worden hun keuzes en hun overtuigingen uit te leggen. Dan ontstaan er prachtige momenten in de les en zeker ook daarbuiten. Onlangs vertelde een derdejaars studente mij over de ontroerende gesprekken die zij gehad had met een moslima.

De overgrote meerderheid van beide groeperingen geeft aan dat ze de mix erg op prijs stelt. Dat neemt niet weg dat de toestroom van buiten nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Want te breed kan zomaar te ondiep worden.

Christelijke opleiding herbergt vaker niet-christelijke student

J. van Wijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Breed en diep

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken