Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verbaasd en zeer beangst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verbaasd en zeer beangst

Meditatie: Markus 14:33

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is in onze wereldgeschiedenis een zekere tendens om met waardering te kijken naar mensen die zonder enig waarneembare angst of vrees de meest uitzichtloze situaties te lijf zijn gegaan. Hoe is dat met onze Heere Jezus?

En Hij nam met Zich Petrus en Jakobus en Johannes, en begon verbaasd en zeer beangst te worden.

A ngst is een gevolg van de zondeval. Als Adam en Eva na hun keuze tegen God Hem ontmoeten, zijn ze bang.

Angst en vrees hebben hun intrede in de wereld genomen, om zich daar blijvend te vestigen in de harten van mensen. Schuld en schaamte zijn nieuwe gevoelens die nu de mensenharten vervullen, en een poging om die te overwinnen door een ander de schuld te geven faalt.

Het is de Heere God die eigenmachtig aan deze dieptrieste en uitzichtloze situatie een einde maakt. In Zijn liefde keert Hij zich tot de wereld en zendt Hij Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere Jezus Christus, naar die angstige en vreesachtige aarde. Die aarde waar mensen ook alle reden hebben om angstig te zijn om hun almachtige Rechter te ontmoeten.

Jezus kwam om ons te verzoenen met de Vader, om zondige mensen de boodschap van de genade te brengen, maar ook om te laten zien dat Zijn macht en Zijn liefde krachtiger zijn dan alle angsten van mensen. Jezus Christus kwam ook om onze angst te overwinnen, om niet terug te hoeven deinzen voor de ontmoeting met Zijn Vader.

Van slag

In Markus 16 zijn we dicht bij het einde van het aardse leven van Jezus Christus gekomen. Samen met Zijn discipelen loopt Hij door de straten van het nachtelijke Jeruzalem naar de tuin van Gethsémané, aan de voet van de Olijfberg.

Jezus verwijdert zich van Zijn discipelen. In die tuin gebeurt het wat Markus ons meedeelt: Hij begon verbaasd en zeer beangst te worden.

Verbaasd? Staat dat daar wel goed? Lezen wij het wel goed? Was Jezus

hier verbaasd? Het hier door Markus gebruikte Griekse woord betekent een totaal verbaasd staan. Dit woord wordt maar zeer zelden gebruikt in het

Nieuwe Testament. Het is de absolute verbazing die in Markus 16 de beide Maria’s overkomt als ze zien dat het graf leeg is. Ze zijn volledig van slag. En in Markus 9 wordt het gebruikt voor het verzamelde volk dat Jezus aan ziet komen.

Hier geldt het woord Jezus Zelf. Hij is verbaasd.

Totale angst

En niet alleen verbaasd, nee, ook zeer beangst. Er zijn drie woorden voor droefheid in het Nieuwe Testament, maar dit is de sterkste ervan. In het woord (adémoneoo) klinkt het woordje hades door, het woordje dat in Mattheüs 11:23 door de statenvertalers met hel wordt vertaald: Kapernaüm zal tot in de hel worden neergestoken. Het woord ademt die helse sfeer uit. Het raakt het verliezen van de zelfbeheersing. Het drukt de totale angst uit.

Velen hebben zich in hun uitleg van dit bijbelgedeelte in allerlei bochten gewrongen om een uitweg te vinden voor wat hier staat. Het zou niet passen bij de heerlijkheid en godheid van Jezus dat Hij hier door een buitengewone angst overmeesterd wordt. Het is echter beter om die weg niet te gaan.

Ambrosius, de kerkvader, zegt: ‘Niet alleen geloof ik niet dat hier iets tot Zijn verontschuldiging

gezegd hoeft te worden, maar er is zelfs geen ogenblik waarin ik meer Zijn godsvrucht en majesteit bewonder dan dit; want dat wat Hij voor mij heeft teweeg gebracht zou

minder zijn wanneer Hij mijn angsten niet op Zich genomen had.’

Heilige grond

We betreden hier heilige grond. De toorn van God tegen de zonde, de angst van de hel, ze worden door de Zoon aan den lijve ervaren. Heilige grond, een plaats om vol eerbied, stil te zijn. En te kijken. Te kijken naar een angstige, verbaasde Jezus. En het wonder te beseffen: Heere Jezus, hier staat U voor mij.

Dan ga je stamelen. Dan ben je stil. Dan ben je overweldigd door Zijn Liefde. Hoe is het mogelijk, Heere, dat U dit voor mij wilde doen. Hoe is het mogelijk, Vader, dat dit plan in U is opgekomen. Ik kniel in aanbidding neer. Eerbied en absolute verwondering en aanbidding en stamelen. Dat U dat hebt willen doen Jezus, voor mij.

Hij droeg onze angsten.

M.J. van Oordt

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Verbaasd en zeer beangst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's