Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

GLOBAAL BEKEKEN

4 minuten leestijd

In de Christenvrouw geeft drs. Els J. van Dijk een aardig verhaal door in een artikel over rijk en arm:

Twee Joden zitten samen in de wachtkamer van een rabbijn. Maar het zijn wel twee heel verschillende mannen. Aan de ene kant zit een man in een prachtige bontjas. Tegenover hem zit een arme mijnwerker; zwart van het kolengruis. Op een gegeven moment zwaait de deur van de wachtkamer open: daar is de rabbi. Beide mannen staan op. De rabbi wenkt nadrukkelijk de mijnwerker en houdt de deur van zijn spreekkamer uitnodigend voor hem open. Een uur later is de rijke Jood aan de beurt. Hij is boos, hij is woest en dat is te merken aan de manier waarop hij briest: ‘Waarom liet u mij niet eerst binnen? Weet u niet dat ik veel geld heb en er warmpjes bij zit? Dat kun je van die arme mijnwerker niet zeggen!’ De rabbi antwoordt rustig: ‘Ach, weet u, u met uw bontjas verwarmt alleen uzelf. De mijnwerker zorgt ervoor dat anderen zich kunnen verwarmen…’

De geestelijke kant van prins Willem-Alexander, zoals die voorkomt in het boek van Jan Hoedeman en Remco Meijer (Willem IV. Van Prins tot Koning, uitg. Atlas, Amsterdam), is in de media al voor het voetlicht gekomen. Ook hier een paar fragmenten uit het relaas van ds. Carel ter Linden:

• Ter Linden: ‘Mijn contact met prins Willem-Alexander dateert van de zomer van 1984. De koningin, die sinds haar komst naar Den Haag met haar gezin de weg had gevonden naar de Kloosterkerk waar ik in 1983 predikant werd, vroeg mij om de catechisatie voort te zetten die dominee Kees Mos, toen nog student en jeugdvicaris in deze gemeente, op haar verzoek begonnen was. (…) Van het gezelschap, dat werkelijks bijeenkwam op Huis ten Bosch, maakten Willem-Alexander en Friso deel uit, later ook Constantijn. Toen ik de groep overnam vanwege het vertrek van de vicaris, zat Willem-Alexander echter inmiddels in Wales. Wel kwam hij tijdens zijn verlof af en toe bij mij aan, aanvankelijk met enige aandrang van thuis, maar allengs vanuit een eigen interesse, om wat meer van de Bijbel af te weten. Ik herinner me nog zijn verbazing en opluchting toen hij begreep dat het in vele verhalen van de Bijbel niet zozeer gaat om history, maar om story. Om geloofservaringen die het oude Israël overkwamen, en die zij in beelden en voorstellingen van hun tijd hebbe uitgedrukt. (…)

Het contact met de prins werd vernieuwend, zegt Ter Linden, na het telefoontje, najaar 1991, met het verzoek een groep jongens op het gebied van de Bijbel wat bij te spijkeren. De groep ging in maart 1992 in de Kloosterkerk van start. Ter Linden: ‘Het is ongelooflijk, maar deze club is al die jaren springlevend gebleven. Al enige tijd is niet de Kloosterkerk meer het verzamelpunt, maar het huis van een der leden in het hart van Leiden.’

Ter Linden geeft een uitgebreide toelichting op de club. ‘De eerste zes jaar hebben we bijna uitsluitend verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament gelezen, daarbij steeds op zoek naar de eigenlijke betekenis van het verhaal, naar de inhoud achter de vorm, om dan te ontdekken hoe actueel die eigenlijk steeds weer is. Na die jaren kwamen er steeds meer vragen op, waarbij we vaak hulp zochten van buiten. Vragen als: waarin verschilt het christelijk geloof van het jodendom, waaruit het voortkwam? Wat is het karakter van de islam? ’

• ‘Twee jaar ging het over levensvragen: over de zin van het huwelijk, over ziekte en dood, over euthanasie en de Bijbelse gezichtspunten daarbij. Een jaar lang verdiepten we ons in de figuren die vanuit hun christelijk geloof de samenleving of zelfs de geschiedenis hebben beïnvloed: Luther, Calvijn, Dietrich Bonhoeffer, Johannes XXIII, Martin Luther King, Beyers Naudé en, op voorstel van de prins, Abraham Kuyper. Wij vonden voor zulke avonden altijd opnieuw mensen om ons daarbij te helpen.’

v.d.G.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken