Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verdobbeld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdobbeld

Kleding in de Bijbel [3]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kleren die de Heiland droeg tijdens Zijn leven werden verdeeld bij Zijn sterven.

W anneer ik hierover schrijf moet ik denken aan de meditatie die ds. L. Kievit eens schreef onder de titel ‘Sterfhuis-Erfhuis’. Dit naar aanleiding van de woorden uit Markus 15:24: ‘En als zij Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn klederen, werpende het lot daarover, wat een ieder wegnemen zou.’ Graag geef ik een aantal treffende citaten uit deze meditatie door. We staan nu eenmaal op de schouders

van ons voorgeslacht en mogen ons geestelijk voordeel doen met hun inzicht in de Schriften. Een van die inzichten is dat het bij het

werpen van het lot over de kleding van Jezus niet alleen om de Romeinse soldaten gaat. Het gaat ook over wie tot de gemeente van Christus behoort.

Ds. Kievit schrijft: ‘Halen wat er te halen is, wat ieder in de wacht kan slepen. Daar zijn ze druk mee, terwijl Christus aan het kruis hangt te sterven. Zo zijn die soldaten, wie zal het hun kwalijk nemen? Zo zijn wij immers ook. Wat zijn we in de weer om iets te bemachtigen, al wordt een ander daardoor benadeeld, dan nog.

Wanneer wij maar aan onze trekken komen; de wereld is er vol van en de gemeente ook. In de gemeente, dat is erger, dat is aan de voet van het kruis…’

Schamel

De aardse nalatenschap stelt maar weinig voor: een bovenkleed, een onderkleed en de gordel. De Heere Jezus is een Koning die niet gekomen is om in pracht en praal te leven. Hij heeft tijdens Zijn werk op aarde geen aards bezit opgebouwd. Hij heeft Zijn Vader en ons gediend in alle eenvoud.

Echte eenvoud is: gericht zijn op één doel. Christus had één doel: de verheerlijking van de Vader en de verlossing van zondaren. Dat is de geestelijke erfenis die Hij heeft nagelaten. Een geestelijke erfenis die alles omvat: eeuwig leven met God. Uiteindelijk op een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. O, heerlijk(e)

erf(enis): Gij kunt mijn ziel vervoeren (Psalm 16, ber.). Ondertussen is het wel wrang dat bij het kruis het erfhuis er eerder is dan het sterfhuis. Ds. Kievit: ‘De zonde

der begeerlijkheid is een bruisende stroom, het water spat omhoog tegen de kruispaal, die midden in de branding van onze boosheid gepland werd.

Christus moest sterven omdat ik zo hardvochtig en hebzuchtig ben. Schamen wij ons niet? ’

Teken

Het verdelen van de klederen is vervulling van de Schrift. In Psalm 69 klaagt David: ‘Zij delen mijn klederen onder zich en werpen het lot over mijn gewaad.’ Vervulling betekent niet alleen dat de woorden die gesproken zijn daden worden, maar ook dat Gods heilsplan voller en dieper werkelijkheid wordt. David klaagde als martelaar, Christus laat dit geschieden als Middelaar. Hij is de grote Hoge­priester, die door Zijn offer het testament van Gods genade bekrachtigt.

Daarin worden ook witte klederen beloofd, om de schande van onze naaktheid te bedekken. Daartoe werden Zijn klederen verdeeld. We kunnen beter zeggen: Hij deelde ze uit. Hij hield geen kleed over. Zijn hele lijden stond in het teken van de ontlediging (Filip.2:6). Hij maakte Zich leeg. Naakt kwam Hij als mens ter aarde en naakt stierf onze dierbare Zaligmaker. Toen Hij in de wereld kwam sprak een engel: Gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden en liggende in de kribbe. Aan het kruis is dit het teken: Gij zult de Zaligmaker vinden, van klederen ontdaan en hangend aan het kruis. Past Hij bij mij?

Rijk door armoede

Een Zaligmaker van Wie de klederen verdeeld werden, past bij een mens die alles verspeeld heeft.

Eerlijk is eerlijk: zoals Jezus hangt zonder kleren (alleen de schaamdoek had Hij nog), zo sta ik, net als Adam, in Gods gericht. Daar leer ik: al mijn gerechtigheden een wegwerpelijk kleed. Dat is mijn armoede als mens buiten het paradijs. Maar Christus legde Zijn rijkdom af en werd arm, opdat u en ik rijk zouden worden.

Nog één citaat van ds. Kievit: ‘Treed nader, hier wordt het kleed der gerechtigheid geweven en weggegeven. Dat is geen lot uit de loterij, dat is genade… De wereld heeft het hare al, wat vodden en lompen. Voor ons werd het Pasen, het testament werd geopend. Sta ik in het testament? U staat er in. Geloof en liefde nemen de goederen der genade in ontvangst...’

A.L. van Zwet

Volgende week: Gescheurde klederen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Verdobbeld

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's