Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Houvast voor jongere

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Houvast voor jongere

De persoon van de catecheet [3, slot]

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de jeugdcultuur van vandaag kan juist de eigen gemeente betekenis hebben voor de geloofsontwikkeling van de jongere. Catechese is veel meer dan een uurtje hopen iets inhoudelijks kwijt te kunnen.

H et mentorschap past bij het meester-gezel-leerlingmodel in de catechese en is een beeld dat aansluiting vindt bij wat jongeren van nu nodig lijken te hebben: aanspreekbare christenen aan wie zij zich kunnen identificeren.

Kern van de mentorcatechese is het mentorschap. Catechisanten ontvangen daarbij onderwijs onder begeleiding van een mentor, een gemeentelid dat gedurende een aantal jaren met een vast groepje opgroeiende jongeren optrekt. Er zijn speciaal voor mentorcatechese ontwikkelde methoden op de markt, zoals Follow Me van de HGJB, maar in wezen kan het concept mentorschap los van een bepaalde methode gestalte krijgen. Wel is het zo dat de ene methode gemakkelijker dan de andere is te combineren met het mentorschap.

Twee generaties

Waar een kleine groep jongeren van een (volwassen) mentor catechese krijgt, draagt de ene generatie waardevolle kennis en ervaringen aan de andere over. Ook kunnen jongeren zich met oudere gelovigen uit de eigen kerkelijke gemeente identificeren. Via het mentorschap krijgt de ‘oudere’ generatie in de gemeente meer gezicht en daarmee kan ook de plaatselijke gemeente als gemeenschap veel meer waarde voor jongeren krijgen. Werken met een kleine groep jongeren – bijvoorbeeld vijf à acht – betekent ook dat de individuele jongere meer toch zijn recht komt dan in een grote groep catechisanten. De centrale inhouden in de catechese kunnen daarmee veel beter verbonden worden met het persoonlijke leven van de catechisant.

Relatie

Zelf ben ik actief als mentor in de catechese aan jongeren van de kerkelijke gemeente waarvan ik deel uit maak. Vanuit die praktijk wil ik illustreren welke waarde het concept van mentorschap kan hebben voor het onderwijs aan jongeren van de kerk. Ik doe dat door vier aspecten langs te lopen die belangrijk zijn als we denken aan de persoon van de catecheet.

1. Belangrijke over te dragen inhouden zijn nog steeds van belang, maar deze krijgen een plek en voeding in de persoonlijke omgang tussen catecheet en catechisant.

Een van de jongens uit mijn mentorgroep hield zich de eerste avonden van het seizoen wat op de vlakte. Tot die avond dat we spraken over het bijzondere werk van Jezus Christus als Zoon van God. Opeens brak hij in met de vraag: ‘Meneer, hoe zit dat nu eigenlijk met die drie-eenheid. Iedereen heeft het er in de kerk altijd over, maar… ik lees elke avond in mijn bijbeltje – ‘dat moet van mijn moeder’, voegde hij eraan toe – maar ik lees er nergens over. En volgens mij kan het ook helemaal niet, die drie Personen; er is toch maar een God? Kunt u dat uitleggen? ’ Dit was zijn vraag. Aan de anderen merkte ik dat dit niet hun prangende vraag was. Ondertussen is het wel deze vraag die deze jongen en mij sinds die avond met elkaar verbindt.

Door zijn vraag vraag ik me af hoe je de inhoud van de leer van de drie-eenheid op een goede manier kunt begrijpen en uitleggen. Ik heb ook een belofte gedaan: ik kom erop terug, want het is een terechte vraag én een moeilijke vraag. Zo ontspint zich een relatie waarbinnen bijbels onderwijs over wezenlijke vragen een plek kan krijgen.

Tienden

2. Als catecheet ben je identificatieof voorbeeldfiguur die christelijk handelen laat zien en dit handelen

van zichzelf of van de gemeente kan duiden en verantwoorden. Tijdens een van de catecheseavonden kwam het onderwerp ‘geld’ ter sprake, naar aanleiding van diverse Bijbelpassages, over onder andere het geven van tienden en de opdracht je gehele leven te offeren in dienst van God. De meningen van de jongeren uit mijn groep liepen uiteen als het ging om wat deze teksten precies moesten betekenen voor hun eigen jonge leven. ‘Een tiende van je zakgeld afzonderen bijvoorbeeld? Maar waaraan dan? Je leven offeren? Wat is dat dan concreet? ’ Maar ook: hoe doen andere mensen dat in onze gemeente dan? ’ In dat verband heb ik, niet als lichtend voorbeeld maar wel als verantwoording van mijn persoonlijk leven, uitgelegd hoe ikzelf gestalte

probeer te geven aan deze bijbelse oproep.

Met inbegrip van de vragen die ik daar zelf bij heb. En ook door uit te leggen hoe anderen daar op weer andere

manieren gestalte aan geven. Wat opviel was de verrassing onder jongeren: ‘Meent u dat echt? Doet u, doen zij dat echt zo? Echt waar? ’

Vragen

3. Als catecheet bied je jongeren houvast bij het plaatsen en verwerken van verschillende indrukken, opvattingen en belevingen ten aanzien van het geloof en de praktijk van het christen zijn die zij opdoen in allerlei andere verbanden, zoals vriendengroep, op internet, andere christelijke samenkomsten in andere kerkelijke settings.

Het valt mij op dat met name deze verantwoordelijkheid van de catecheet in het mentoraat op de voorgrond komt te staan. Zonder uitzondering komen er op elke avond vragen van catechisanten, soms expliciet, vaak tussen de regels door, over hoe ze nu ergens over moeten denken. Een voorbeeld. Op een van de avonden behandelden we met elkaar wat de Bijbel ons leert over de hemel. Wat is dat voor een plek en kun je daar, als je gelooft, met verlangen naar uitzien?

‘Ja, natuurlijk’, zeiden zeven van de acht. Een van de jongens uit de groep zei echter: ‘Ik vind het wel lastig hoor. Iedereen zegt dat altijd maar, dat het mooi is om naar de hemel te gaan. Ik zie ook wel uit naar de hemel omdat ik geloof.

Maar ik heb veel vrienden en mensen in mijn familie die niet geloven. En ik weet dat als zij niet geloven zij niet naar de hemel maar naar de hel moeten. Ik vind het dus ook niet altijd leuk om bij stil te staan.’

En zo werd onze groep op deze avond een veilige plek om deze verschillende geluiden tot ons door te laten dringen en te verdiepen.

Ook een moment en een plek waarop gebeden werd voor die mensen in onze vrienden- en familiekring die niet geloofden.

Door de week

4. De persoon-

lijke omgang van de catecheet met catechisant beperkt zich niet tot een catecheseuurtje in de week maar vindt plaats in diverse andere ontmoetingen in het geheel van het gemeenteleven en daarbuiten. Sinds ik als mentor aan een aantal jongeren verbonden ben, zit ik anders in de kerk. Ik kijk altijd even of ze aanwezig zijn en probeer ze ook te spreken rond de kerkdiensten. Bovendien heb ik hun ouders ook meer op het netvlies. Die probeer ik ook wat meer te spreken, bijvoorbeeld op gemeenteavonden. Maar ook buiten de kerk om ben je meer met ze bezig. Je staat wat langer stil met je boodschappenkar als je een van hen ontmoet als vakkenvuller in de supermarkt. Je probeert aandacht voor hen vrij te maken en dat zit vaak in de kleine dingen. Een kaartje op zijn tijd hoort daar ook bij. En in de ontmoeting met God hebben ze een plaats in je gebed.

Jos de Kock

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Houvast voor jongere

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's