Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus maakt het Pasen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus maakt het Pasen

Meditatie: Lukas 24:29a

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het paasevangelie mag weer gehoord worden. Jezus leeft! Hij is opgestaan uit de dood! Leven wij uit dit evangelie? Dat is niet vanzelfsprekend.

En zij dwongen Hem, zeggende: Blijf met ons.

O p het paasfeest gebeuren in Jeruzalem grote dingen. Het graf waarin Christus na Zijn sterven is gelegd, vinden de vrouwen leeg. Engelen kondigen Zijn opstanding aan: ‘Wat zoekt gij de Levende bij de doden? Hij is hier niet, maar Hij is opgestaan.’ Die roep wordt echter niet overal gehoord en overgenomen. Christus moet het Zelf paasfeest maken.

Teleurgesteld

Op de middag van de dag van de opstanding lopen twee mannen met droevige gezichten van Jeruzalem naar Emmaüs. Ze zijn niet in paasstemming. Ze hadden gedacht dat Jezus met Zijn glorieuze intocht in Jeruzalem de troon van koning David zou beklimmen. Wat is het echter anders gelopen. Jezus is gekruisigd en gestorven. Het paasfeest is voor hen op een grote teleurstelling uitgelopen.

Daarover zijn ze druk aan het praten als Jezus Zich bij hen voegt. Hun ogen worden echter gehouden dat ze Hem niet kennen. Ze storten hun hart voor Hem uit. Ze vertellen Hem van hun verwachting met betrekking tot Jezus. Ze hadden gehoopt dat Hij Israël verlossen zou, maar er was niets van terecht gekomen. Hij is gekruisigd.

Brandend

Wat doet Jezus? Hij gaat hen onderwijzen. Hij legt hen de Schriften uit, beginnende bij Mozes en al de profeten, dat Christus al deze dingen moest lijden en zo in Zijn heerlijkheid ingaan. We weten niet welke teksten Hij met hen besproken heeft, Hij heeft hen in ieder geval duidelijk gemaakt dat Hij als een Lam ter slachting geleid werd, opdat zo zondaren gered zouden kunnen worden.

Onder deze verkondiging leeft hun hoop en verwachting weer op, ook al weten ze nog niet Wie Hij is met Wie ze samen spreken. Hun harten

worden brandende. Al pratende zijn ze bij Emmaüs gekomen en Jezus doet net of Hij verder wil gaan. Dan is daar hun vraag: ‘Blijf met ons, want het is bij de avond.’

Binnenkomen

Werd dit ook ons gebed met het oog op het paasfeest? Jezus kwam en komt ook naast ons lopen om de Schriften te openen. Om ons opnieuw te spreken over de redding die er is in Hem, de gekruisigde en opgestane Christus. Hoe lang doet Hij dat al? Misschien wel van onze jeugd af. Wat klopt de Heere aan de deur van ons hart. Werden ook onze harten brandende?

Christus onderwijst niet alleen, roept en nodigt niet alleen. Hij wil niet alleen met ons meelopen. Hij wil ook bij ons binnenkomen. Hij dringt Zich echter niet op. ‘Hij hield Zich alsof Hij verder zou gaan.’

Wanneer wij niet reageren op Zijn spreken, gaat Hij verder, dan verliezen we Hem. Jezus wil genodigd worden, wil gedwongen worden.

Dwingen

Wordt bij ons dat dwingen gevonden? ‘Heere, buiten U en buiten Uw werk kunnen we niet. Zinken we weg in de dood. Heeft ons leven geen uitzicht en toekomst. Openbaar Uw opstandingskracht in ons leven.’ Op dit dwingen wil Christus binnenkomen. ‘Hij ging in om met hen te blijven.’

We moeten niet heen lezen over dat woord ‘blijven’. Wanneer Christus binnenkomt, komt Hij niet voor

even, om dan weer weg te gaan. Waar Hij binnenkomt, daar laat Hij Zich ook gelden, en daar laat Hij Zich ook kennen. Dit komt wel heel mooi uit in de diepe woorden die Jezus spreekt als Hij

het brood met hen gebroken heeft: ‘Hun ogen werden geopend en zij kenden Hem.’ Wanneer Christus in ons leven woont, gaan onze ogen en harten steeds meer voor Hem open. Zo wordt de verborgen omgang met Hem geleerd en gaan we leven met en uit de opgestane Christus.

Blijdschap

De Heere maakt het paasfeest in de weg van het dwingen. Ook vandaag! Het gevolg? We gaan met hoop en verwachting de toekomst tegemoet. We gaan leven uit Zijn belofte: Ik zal u niet verlaten, Ik wil u doen leven uit Mij, de opgestane Christus. Zo laat Hij de vrucht van Pasen zien en wordt de blijdschap van Pasen beleefd.

Gezegende paasdagen toegewenst.

E.M.Bakker

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Christus maakt het Pasen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's