Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Klederen van het heil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Klederen van het heil

Kleding in de Bijbel [5]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij heeft mij bekleed met de klederen van het heil (Jes.61:10). Dat zijn woorden die de gescheurde klederen van vorige week in balans brengen.

E r is een tijd om te scheuren en er is een tijd om toe te naaien (Pred.3:7). Toenaaien is een wat omslachtig woord voor heel maken. En heeft heel maken niet alles te maken met heil? Waar het heil des Heeren komt, daar worden de breuken geheeld. Daar wordt ook het gescheurde kleed geheeld.

Zo is er een tijd zijn om droefheid te hebben over de breuk met God

door de zonde en over de gebrokenheid van het leven. Maar er zal ook een tijd van vreugde zijn voor hen die treuren. Het bekleed zijn met de klederen van heil wordt in

Jesaja 61 verbonden met vrolijkheid en verheuging. De Heere ziet Zijn kinderen graag blij.

Tijd van het heil

De klederen van het heil horen bij een bijzondere tijd. De woorden in Jesaja 61 zijn een aanduiding van het jubeljaar. Dat is de tijd waarin alles wat was scheefgegroeid weer wordt rechtgezet. In allerlei opzicht, zowel persoonlijk als maatschappelijk, komt het leven er uit te zien zoals God het bedoeld heeft. Alles komt op zijn plek. De profeet Jesaja ziet zo’n tijd van heil aanbreken voor Israël en de volken. Voor hem was dat de tijd van de terugkeer uit de balling-schap. Verwoeste plaatsen worden weer herbouwd en in plaats van schaamte en schande zal er weer eer zijn. Het zal een tijd zijn van overvloedige zegeningen. Die zullen niet alleen voor het volk van God gelden, maar ook de volken zullen daarin delen. God zal recht doen. Verlossend recht zal zegevieren.

Wat een blijde boodschap voor de zachtmoedigen. Wat een heerlijk evangelie voor mensen die verlangend uitzien naar de vervulling van Gods beloften. Jesaja wordt er vrolijk van. Geen zelfgemaakte vrolijkheid, die bij het minste of geringste verdwijnt. Alsof ze een soort opwelling is. De bijbelse

vrolijkheid richt zich op wat God doet en wat Hij geeft. Jesaja krijgt het feestkleed van het heil uit Gods hand.

Feestkleding

Wat Jesaja zegt over de klederen van het heil is geen opwelling,

het is een gegeven werkelijkheid. Een werkelijkheid die uiteindelijk vervuld is met de komst van Christus. De eerste woorden van Jesaja 61 heeft de Heiland op Zichzelf toegepast toen Hij preekte in de synagoge van Nazareth: ‘Heden is deze schrift in uw oren vervuld.’ Waar Hij komt, daar breekt het jubeljaar aan. Daar hebben gelovigen in het Oude Testament naar uitgezien. Het is gekomen en mensen als Simeon en Anna hebben daar hun vreugde over gehad. De Heere bekleedde hen met de klederen van het heil. En zo zal het steeds gebeuren waar het heil van Christus verloren mensenlevens binnenkomt.

Het heden van de tijd van het heil is daar waar zondaren met een waar berouw hun toevlucht tot Christus nemen. Het is daar waar de Heilige Geest het treurende hart vertroost met de weldaden van Christus. Alles wat het aangename jaar des Heeren inhoudt brengt Christus mee en deelt Hij uit. Dan krijgt een benauwde van geest en een treurende van hart het feestkleed. En achter het kleed klopt een hart dat zegt: ‘Ik ben zeer vrolijk in de Heere!’ De vrijgekochtenen des Heeren zijn ten diepste feestgangers. Ook al is er meer ‘binnenpret’ dan ‘buitenpret’, zoals dr. A.A. van Ruler dat zei.

Bruiloftskleed

In het Nieuwe Testament staat een treffende gelijkenis die gaat over feestkleding. Feestkleding die te maken heeft met het koninkrijk van God. Wat in Jesaja 61 als heilstijd wordt beloofd, wordt door de Heere Jezus verkondigd als het koninkrijk van God dat in Hem gekomen is. Bij het koninkrijk der hemelen hoort passende kleding: bruiloftskleding! Wie door het geloof verbonden is aan Christus krijgt het feestkleed van een nieuw leven. Wie zonder de klederen van het heil denkt te delen in het genadefeest komt bedrogen uit. Er staan ernstige woorden in Mattheüs 22:11, over ‘een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed’. Op de vraag hoe hij binnengekomen is, blijft hij deze persoon het antwoord schuldig. Hij had geen behoefte aan een bruiloftskleed, omdat hij ten diepste geen band had met de koning en zijn zoon. Is het voor ons een vreugde om bij God welkom te zijn? Het bruiloftskleed ligt klaar voor hem of haar die komt om te leven van Gods gaven.

A.L. van Zwet

Volgende week: De zoom van het kleed.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Klederen van het heil

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's