Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GLOBAAL BEKEKEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aanstaande dinsdag, 13 april, hoopt ds. R.W. de Koeijer, hervormd predikant te Putten, in Utrecht te promoveren op het proefschrift Geestelijke strijd bij de puriteinen. Een spiritualiteit-historisch onderzoek naar Engelse puriteinse geschriften in de periode 1587-1684. Enkele stellingen.

• Het doel van de puriteinse geschriften over de geestelijke strijd is de mobilisatie en toerusting van gelovigen alsook de bemoediging van met name weak christians, met het oog op de daadwerkelijke strijd in hun dagelijks bestaan. • In de puriteinse geschriften over de geestelijke strijd functioneert de Bijbel niet alleen als het medium van de heilsverkondiging, maar ook als een devotionele gids vol praktische raadgevingen.

• Hoewel satan in de puriteinse voorstelling van de geestelijke strijd de primaire tegenstander is en een reële werkelijkheid vormt, speelt hij tegelijk een functionele rol als katalysator van het kwaad in de psychologische zelfstrijd van de gelovige.

• Het accent op geloofskenmerken in de spirituele begeleiding van met name weak christians beoogde hun heilszekerheid te bevorderen, maar vormde een factor waardoor deze categorie in puriteinse kring een vertrouwd verschijnsel was en bleef.

• Het is puriteins om de (eigen) geloofservaring diepgaand te bespreken, maar beslist niet puriteins om daarmee zelf de hoogte te willen ingaan en geestelijk boven anderen te willen uitstijgen.

• Serieuze aandacht voor de activiteiten van satan als primaire vijand van de gelovige betekent geen versombering van het geestelijke leven, maar dient de mobilisatie en toerusting van de gelovige en op deze wijze zijn spirituele welzijn.

• Serieuze aandacht voor de notie van geestelijke strijd in het geloofsleven vormt het tegenwicht tegen elke vorm van overwinningstheologie en - spiritualiteit die voorbijgaat aan zowel de blijvende presentie van geestelijke tegenkrachten als de kwetsbaarheid van de gelovige.

• In de huidige kerkelijke praktijk dient meer aandacht te zijn voor geestelijke verdieping als de bevordering van een innerlijke vroomheid die opkomt uit de geloofsgemeenschap met de drie-enige God, het totale christenleven doortrekt en het weerbaar maakt tegen verkeerde begeerten van binnenuit en verleidingen van buitenaf. Daaraan kunnen puriteinse geschriften dienstbaar zijn.

Vorige maand, op 18 maart, promoveerde aan de Theologische Universiteit van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) te Kampen drs. Koert van Bekkum, redacteur van het Nederlands Dagblad, met lof op een (Engelstalig) een studie over het bijbelboek Jozua. Ook hier enkele stellingen.

• Omdat God in Zijn voorzienigheid zowel het goede beschikt als het kwade doet meewerken ten goede, leidt de herintroductie van het begrip providentia in de politieke theologie niet tot een antwoord op de beslissende vraag welke elementen uit het Constantijnse tijdperk het in een postchristelijke context verdienen te worden verdedigd en welke niet.

• Prediking over de Heidelbergse Catechismus Zondag 45-52 die de gebedsvorm van antwoord 122-128 negeert en niet ingaat op vragen over bidden in het algemeen, is een teken van verschraalde spiritualiteit.

• De koningswet (Deut.17:14-20), de nieuwtestamentische nadruk op het dragen van verantwoordelijkheid in de christelijke gemeente als ‘dienst’ en de economische crisis geven alle aanleiding de termen ‘kerkleider’ en ‘christelijke opinieleider’ niet meer te gebruiken.

• Omdat Jozua’s uitspraak ‘Maar ik en mijn huis, wij zullen de HERE dienen’ ( Joz. 24:15b, NBG 1951) klinkt tegen een polytheïstische achtergrond, past het gebruik van deze Bijbeltekst als motto voor een christelijke krant beter in een religieus plurale dan in een verzuilde samenleving.

• Niets is gratis. Dat geldt ook voor schoolboeken en nieuws.

v.d.G.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's