Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De christelijke gemeente

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De christelijke gemeente

Meditatie: 1 Korinthe 12:13a

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heilige Geest brengt ons door de doop in gemeenschap met de Vader en de Zoon. Deze gemeenschap beleven gelovigen binnen het lichaam van Christus: de christelijke gemeente.

Want ook wij allen zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt.

Wie zondags de erediensten bezoekt, is meestal ooit gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Toen heeft de Heilige Geest ons door de doop verzekerd dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Dat is volgens onze tekst, 1 Korinthe 12:13a, niet het enige. Paulus laat hier zien dat we ook tot één lichaam zijn gedoopt.

Door de doop in de naam van de Heilige Geest krijgen we een plaats in dat lichaam, de gemeente van Christus. Daarom vindt de bediening van de doop plaats in het midden van de gemeente.

Geest en gemeente

We ontdekken hier dat de Heilige Geest niet alleen een band legt tussen Christus en de gedoopte, maar ook tussen de gedoopte en de gemeente. Met de doop worden we opgenomen in de gemeente en krijgen daarin een plaats. De vorming van de gemeente is voluit het werk van de Heilige Geest.

Hebben we oog gekregen voor de grote rijkdom van het gemeente zijn? De gemeente is meer en ook anders dan een club van gelijkgestemde mensen. De gemeente is het lichaam van Christus. Christus is het Hoofd. Hij brengt de gemeente bijeen. Met Zijn Woord en Geest komt Hij in de samenkomst van de gemeente. Daar mag ik gevoed en gesterkt worden door Zijn genade. In de gebeden en psalmen mag ik mijn vreugde en zorg voor Hem uitspreken. Daar ervaar ik Zijn bescherming en leiding. Daar hoor ik van Zijn toekomst met mijn leven en dat van de gemeente. Zij zal eenmaal verlost bij Hem zijn. In de gemeente mag ook de gemeenschap met elkaar beleefd worden. Het geloof in de Heere Jezus schept een onderlinge band. Daar is de herkenning in het leven van de verzoening en de genade. Daar mag ik ook de be-

trokkenheid op en de aandacht voor elkaar ervaren. In de gemeente ben ik welkom, daar wordt naar mij omgezien. In verbondenheid met de gemeente kan mijn leven opbloeien.

Geest en gemeenschap

In de gemeente zien we verschillende mensen, bekend en onbekend, ouderen en jongeren, geleerd en eenvoudig. Dat was in de dagen van Paulus niet anders. In de gemeente van Korinthe waren Joden en Grieken, dienstknechten en vrijen. Deze groepen stonden in de samenleving meer tegenover dan naast elkaar. Het bijzondere van de gemeente van Christus is dat deze verschillen worden overbrugd. Christus brengt mensen met elk een eigen achtergrond samen. Het geloof in Christus geeft een band met elkaar. Het belangrijkste is niet meer de maatschappelijke positie of de (religieuze) achtergrond, maar het horen bij Christus.

Dat werkt de Heilige Geest nog steeds. We zien ernaar uit dat het Evangelie steeds weer bruggen slaat tussen mensen, zodat oude tegenstellingen worden gerelativeerd. Zou de Heilige Geest het vandaag anders doen? Kan de Heilige Geest ons onverschillig maken tegenover de gemeente?

Hoofd en lichaam

De tekst vraagt onze aandacht voor de gemeente. Hebben we de ge-

meente lief omdat Christus haar liefheeft? Hebben we haar lief zoals Christus haar liefheeft? Hoe kijk ik naar de gemeente? Misschien wel bezorgd, misschien kritisch, mogelijk afstandelijk. Hoe

kijk ik naar het lichaam van Christus? We zijn gedoopt, door de Heilige Geest, tot één lichaam. We hebben daarin een plaats gekregen. Dan zien we verder dan alle kennelijke gebreken. Dan zien we op het Hoofd, die met alle gebreken geduld heeft en daarmee raad weet. Omdat Hij de Getrouwe is, daarom kunnen wij trouw zijn. Het leven met Christus wordt beleefd in de bedding van de gemeente.

J.M. Viergever

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De christelijke gemeente

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's