Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Hem is mijn hulp

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van Hem is mijn hulp

Meditatie: Psalm 124:8

4 minuten leestijd

In het besef hulp nodig te hebben, is het bemoedigend te horen dat er een almachtige Helper is. Die het doen kan als een almachtig God en doen wil als een getrouw Vader (Zondag 9).

Onze hulp is in de Naam des Heeren, Die hemel en aarde gemaakt heeft.

P salm 124 is een van de liederen hammaäloth: een lied van de opgang naar de tempel. Een feestlied dus. In deze psalm wordt uitgezongen dat de Heere bevrijd heeft van de vijanden. En dat de overwinning aan de Heere is te danken: De strik brak los en wij zijn vrij geraakt. De Heer is ons tot hulp op ons gebed, die God die aard’ en hemel heeft gemaakt. En onberijmd: ‘Onze hulp is in de Naam van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.’ Woorden waarmee het votum begint.

Voor Hem geen Helper

In veel psalmen wordt om die hulp gebeden, gesmeekt. In Psalm 22 bij voorbeeld (vers 20): ‘Haast U tot mijn hulp. Wees niet verre van mij.’ In deze psalm klinken ook die bekende woorden die Jezus aan het kruis uitriep: ‘Mijn God Mijn God, waarom verlaat Gij Mij? ’ En er was voor Hem geen Helper. De hemel bleef gesloten. De zon trok zijn licht terug en het werd aardedonker. Hij werd van God en mensen verlaten. De eniggeboren Zoon van God, Die om ons mensen en om onze zaligheid de hemel verliet. Hij, hulpeloos kind, heilig Kind. Opdat wij een Helper zouden hebben. Wie dan? Deze God, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft. ‘Onze hulp is van de HEERE.’ En groter dan de Helper is de nood toch niet. Wat een machtige Helper. Tot Wie zullen we anders heengaan? ‘Vest op prinsen geen betrouwen, waar gij nimmer heil bij vindt. Zoudt g’ uw hoop op mensen bouwen? ’

Bijeen in Zijn naam

Nee, onze hulp is in de Naam van de HEERE. Dat staat er uitdrukkelijk bij: in de Naam des HEEREN. We zijn als gemeente bijeen niet in de naam van de kerkenraad. Maar in de naam van de HEERE der

heirscharen. De God der legermachten.

Dan treedt de dominee niet op in zijn eigen naam. Daarom is het ook niet van zo’n groot belang wie er voorgaat. Het gaat erom in wiens Naam we

bijeen zijn en van Wie wij de woorden horen. Zo horen we het Woord van de Heere. Zo hebben we te luisteren. Niet kritisch of het allemaal wel waar is. Niet ziftend of er niet wat aan mankeert. Of de klemtoon wel goed gelegd wordt. Of letten op wat er niet gezegd wordt. Maar: hoor des HEEREN woord.

Moed voor predikers

Zo is onze hulp ook voor het luisteren van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft. Ja, elke dienst weer worden we eraan herinnerd bijeen te zijn in de naam van onze Schepper. De almachtige God. Voor Wie niets te wonderlijk is. Om ons te leiden door Woord en Geest. Tot bekering, tot vernieuwing, tot vertroosting, tot zaligheid.

We belijden onze totale afhankelijkheid van God de Vader, Die zondaren verkiest, van God de Zoon, Die het verlorene zoekt, van God de Heilige Geest, Die het weggedrevene bijeen vergadert.

Als je hulp nodig hebt, zoek je iemand die je kan helpen. Die sterker is, slimmer is, rijker is. Maar die ook wil helpen! Zo’n Helper is er! Deze Helper heeft de hemel en de aarde gemaakt. Nu, van Hem is mijn hulp. Hij is mijn Helper. Hij kan helpen. En Hij wil helpen. En Hij zal helpen. Daarom geeft dat zoveel moed voor

predikers die het zelf niet kunnen. Alle last valt van hen af als deze woorden klinken. Hij mag opzien tot zijn Zender. Hij helpt. Want het is Zijn dienst en Zijn Woord.

Maar ook onder de kansel is die hulp

voorhanden. Heere, helpt U mij te luisteren. Want het zijn toch woorden ook voor mij bedoeld?

Met gebed beginnen

Niet alleen in de kerk is die hulp nodig. Ook in het dagelijks leven. Daarom mogen we iedere dag beginnen met dit gebed. Bij de proefwerken, bij je huiswerk, uw werk op kantoor en in de fabriek, op het land en in de klas: mijn hulp is van de HEERE. Om dan niet op jezelf te vertrouwen. Maar alles uit handen te geven.

Dat geldt ook voor het geestelijk leven. Als het donker is. Als je de Bijbel niet begrijpt. Als je leven vastloopt.

Vertrouw op Hem, o volk in smart Stort voor Hem uit uw ganse hart God is een Toevlucht, t’ allen tijde.

W.C. Meeuse

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Van Hem is mijn hulp

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken