Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belang herwaarderen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belang herwaarderen

Bidden [5, gebedssamenkomst]

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gebedsbijeenkomsten, we zijn ze niet echt gewend. Dat vraagt bezinning, want mogen we zonder gebed een hervorming of opwekking verwachten?

N ooit zal ik vergeten hoe ik tijdens mijn eerste ontmoeting met een gemeente in Noord-Amerika gevraagd werd om een gebedskring te leiden, samen met leden van een ander kerkverband. Aan de hand van het Schriftgedeelte en de inleiding werd de gebedssamenkomst geopend. Mannenbroeders riepen de Naam des HEEREN aan. Er maakte zich die morgen een heftige ontroering van sommigen meester. Tranen stroomden over de wangen van ootmoed om wie men was voor God en van verwondering over wie God wil zijn voor een zondig mens. ‘In het algemeen gesproken zullen we in onze kerken nooit een verandering ten goede zien, totdat de gebedsbijeenkomsten een hogere plaats innemen in de achting van de christenen’ (Spurgeon).

Bidgenootschappen

We zijn niet echt gewend aan gebedsbijeenkomsten. Her en der zijn er in de gemeenten kleine groepen die bijeenkomen. Als voorgangers zouden we best wel meer aandacht aan gebedsbijeenkomsten mogen geven en daar dan ook zelf met andere ambtsdragers leiding aan geven. Dr. J.R. Beeke schrijft: ‘Het is tijd om het belang van de gebedsbijeenkomsten te herwaarderen, want de gemeente die niet in alle ernst samen bidt, hoeft niet op een hervorming of opwekking te hopen’. Krasse woorden.

Van gezamenlijk bidden lezen we bijvoorbeeld in Genesis 4:26, Psalm 66:16 en Maleachi 3:16 en 17. De puritein John Brown of Haddington legt vanuit deze tekst de lijn naar gemeenschappelijk gebed. In het Nieuwe Testament denken we met name aan Handelingen 1, 2, 12 en 13. Gebedsbijeenkomsten hebben in de geschiedenis van de kerk een belangrijke plaats gehad. In de Schotse kerk ten tijde van Ebenezer Erskine waren er zogeheten bidgenootschappen. Twee keer per maand kwam men bij elkaar. Drie tot zes leden baden om de beurt. Gebedsbijeenkomsten hebben invloed gehad in tijden van opwekking. In Engeland en Schotland, in Amerika (J. Edwards). De grote opwekking in Wales, de opwekking in Korea zijn begonnen en gevoed door het gebed.

Christus in het middelpunt

Wat is het doel van de bijeenkomst? Diezelfde John Brown of Haddington geeft er een aantal.

- De kennis van waarheden, verordeningen en werken van God bevorderen en vergroten (Kol.3:16); - De onderlinge band tussen gemeenteleden benadrukken en versterken (Rom.15:1-2; Gal.6:2); - Elkaar aanmoedigen tot een heilig leven voor de Heere (Hebr.10: 24-25);

- Elkaar stichten door elkaars gaven te gebruiken (1 Pet.4:10 en Ef.4:12 en 13); - Getrouw en vriendelijk over elkaar te waken, elkaar raad geven en waar nodig vermanen (1Thess. 5:14; Hebr.3:13);

- Als gemeente in gebed, aanbidding en andere geestelijke oefeningen bijeen zijn. (Matth.18:19 en 20);

- Gebed is vaak het middel dat God gebruikt om een opwekking te geven;

- Door samen te bidden wordt de band van de gelovigen met elkaar versterkt;

- Het samen bidden is een rustpunt in een vaak drukke week; - Door samen te bidden wordt de eenheid over kerkmuren heen bevorderd;

- Door samen te bidden zal bij gelovigen Christus meer in het middelpunt staan; - Door samen te bidden krijgt de gemeente onderwijs in het gebed; - Door samen te bidden leren we in alle afhankelijkheid te leven. Het is een erkennen dat we zonder Christus niets kunnen doen, maar grote verwachtingen van Hem mogen hebben.

Gebedsonderwerpen

Hoe vullen we zo’n gebedsbijeenkomst in? De leider, iemand van de kerkenraad of predikant of iemand door de kerkenraad, aangewezen opent de bijeenkomst met het laten zingen van een psalm, het lezen van een kort Schriftgedeelte, gevolgd door een korte inleiding. Laat dat vooral praktisch, bevindelijk en vroom zijn. Dit duurt ongeveer 15 minuten. De gebeden dienen gedaan te worden in de Naam van de Heere Jezus, tot Zijn eer en tot de komst van Gods Koninkrijk.

De leider verzamelt de gebedsonderwerpen (mondeling of schriftelijk). Hierbij kunnen we denken aan de noden van de gemeenteleden en gezinsleden in het bijzonder. Bid voor de geestelijke groei van mensen, de bekering van zondaren, om opwekking. Bid voor dienaren, theologische studenten om vervuld van de Geest leiding te geven aan de gemeenten. Bid voor de ambtsdragers om getrouw het werk in de gemeenten te mogen doen. Bid om eenheid en vrede, zodat er liefde mag zijn. Liefde is

Volgende week deel 6, over pleitend bidden.

voedingsbodem voor het zegenrijk horen van het Woord. Bid voor zending en evangelisatie, of voor andere diensten die de kerk verleent en verricht. Bid voor allerlei mensen, zoals de ouderen, de eenzamen, de zieken, de jeugd. Voor huwelijken waar spanningen zijn, voor gebroken gezinnen, voor verloren zonen en dochters. Bid voor de overheid. Bid voor nationale zonden als abortus en zondagsontheiliging. Voor een terugkeer naar de bijbelse waarden en normen.

Zegen van de Geest

Het lijkt me duidelijk dat strikt persoonlijke zaken en een oneerbiedig naderen tot God worden vermeden. Vermijd lange pauzes tussen de gebeden. Praat niet onduidelijk. Preek niet in het gebed. Het mag ook niet zo zijn dat het gebed wordt gebruikt om de leer uit te leggen of iemand te verbeteren. Of om het gebed van een ander over te doen.

Alle mensen moeten eraan herinnerd worden dat alle gebeden de zegen van de Heilige Geest nodig hebben. Wanneer men bidt, let op de houding. Ootmoed, ootmoed en nog eens ootmoed. Bid in de naam van de Heere Jezus, buiten Wie geen gebed kan worden gedaan noch beantwoord.

Nadat men ongeveer een uur bij elkaar is geweest, eindigt de leider of de predikant de bijeenkomst met gebed en sluit men af door met elkaar nog te zingen.

Praktisch lijkt me vooral belangrijk dat de kerkenraad de verantwoordelijke is voor het beleggen van de gebedsbijeenkomsten. De kerkenraad stelt richtlijnen op. Het zou fijn zijn als het een document is dat jong en oud aanmoedigt deel te nemen aan de bijeenkomst. Tijdens de bijeenkomst is het belangrijk dat er sprake is van eenparigheid.

Overvloedig

Voordat we naar de gebedsbijeenkomst gaan, is het goed om eerst zelf de binnenkamer op te zoeken en om te bidden om de Heilige Geest. Spurgeon zei: ‘Dat we toch niet door ongeloof zouden wankelen en ijdel bidden. De Heere zegt tegen Zijn kerk: ‘Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.’

We staan naar een opwekking van de oude, vertrouwde waarheid, een opwekking van de persoonlijke godzaligheid, een opwekking van de huisgodsdienst en een opwekking van een sterke, geheiligde kracht.’

Laat ons daarom volharden in het gebed. God is machtig om overvloedig te doen boven al wat wij bidden of denken.

J. Muller

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Belang herwaarderen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's