Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nadenken over Areopagus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nadenken over Areopagus

Dagboek van GB-studieweek

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor theologiestudenten die zich verbonden weten met de Gereformeerde Bond zijn er elk jaar twee terugkerende hoogtepunten vanuit de Bond: de studiedag in december en de studieweek eind augustus. Een impressie van de laatste week.

V an 23 augustus tot en met 26 augustus werden studenten welkom geheten op Hydepark te Doorn. Het thema: ‘Op de Areopagus. Het Evangelie in context en cultuur’. Niet alleen het onderwerp stemde verwachtingsvol, ook de ontmoetingen – voor het eerst, na een jaar of na de zomer – deden dat.

Maandag

Na de hartelijke ontvangst door ds. P. Koeman en zijn echtgenote opent ds. H.J. Lam met ons de week met het lezen van een gedeelte uit Daniël en gebed. Na de opening houdt hij een lezing met betrekking tot de verschillende stromingen binnen de Gereformeerde Bond. Om met zijn woorden te spreken: het is verhelderend om van de Google Mapsoverzichtskaart van de Gere­for­meerde Bond in te zoomen op de verschillende stromingen (de Kuyperiaanse, de bevindelijke en de verbondsmatige) die altijd al binnen de Bond aanwezig zijn.

’s Avonds houdt dr. J. van Eck een bijbels-theologische lezing over het Evangelie in context en cultuur, met als kerntekst Handelingen 17:15-34. We kijken rond in het Athene uit de tijd van Paulus en krijgen zicht op de manier waarop hij zijn redevoering opgebouwd heeft en hoe daarbij de context en cultuur van die tijd een plaats kregen.

Dinsdag

Voor vandaag staan er drie lezingen op het programma. Als eerste houdt dr. E.P. Meijering een lezing over het trinitarisch dogma met een koppeling naar de Vroege Kerk en in het bijzonder naar Athanasius. Daarna levert drs. C.W. Rentier van de stichting Evangelie en moslims een bijdrage. Eerst geeft hij een beknopte weergave van de geschiedenis van de verhouding islam en christendom, daarna laat hij ons zien hoe de islam zich vandaag de dag ontwikkelt in Nederland en wat dat betekent voor ons als christenen, theologen en/of (aanstaande) predikanten. Aan de hand van een aantal casussen over alledaagse situaties gaan we met elkaar in gesprek. Een van de dingen die we tijdens zijn lezing leren is de waarde van het gesprek tussen christenen en moslims en de rol van de predikant hierin. Niet alleen voor vragen vanuit de gemeente speelt de predikant een grote rol, ook voor moslims is de predikant een aanspreekpunt. ’s Avonds houdt dr. B. Wentsel een lezing: ‘De belijdenis van de uniciteit van Christus ten opzichte van andere religies, gekoppeld aan J.H. Bavinck’. De meesten van ons zullen deze lezing niet snel vergeten. Aanstekelijk enthousiast houdt hij – met de nodige woordgrapjes en anekdotes – zijn referaat. Hij leert ons dat we mensen met andere levensovertuigingen bereiken door als uitgangspunt te nemen wat de Heere Jezus over Zichzelf heeft gezegd (het ‘Zelfgetuigenis’, zoals te lezen in bijvoorbeeld Joh.11:25-25, 14:6). Hij bepaalt ons bij wat de apostelen als eerste getuigen hebben opgeschreven en waarschuwt niet in eerste instantie vanuit de andere religie te zoeken naar een vergelijking. Het gesprek met aanhangers van een andere religie is belangrijk en een manier om daartoe te komen zouden dialooggroepen kunnen zijn.

Woensdag

Deze morgen houdt prof.dr. M.J. de Vries een lezing over hemel en

hel in onze cultuur. Hij maakt gebruik van de visie van C.S. Lewis en vergelijkt diens opvattingen met die van K. Schilder. Hij koppelt zijn onderwerp aan de technische vooruitgangen van vandaag en het daarbij horende streven naar perfectie. Het is treffend om te ontdekken dat we meer en meer de grenzen van ons leven verleggen door middelen te zoeken waarmee we ons eigen leven in de hand denken te kunnen houden, bewust of onbewust. Dit idee, het zoeken naar perfectie, noemt De Vries echter niet voor niets een utopie. Zelfgemaakte utopieën redden het namelijk niet en blijken steeds ‘niet-werelden’ te zijn. Onze zelfgemaakte hemel slaat gemakkelijk om in een hel. Er is slechts één manier van goed leven: rusten in wat God ons geeft. Niet wij, maar alleen Hij brengt volmaaktheid.

’s Middags houdt dr. A.A.A. Prosman een lezing over de moderne cultuur en de positie van de kerk in gereformeerd perspectief. Hij richt de aandacht op de positie van de kerk ten opzichte van de Holocaust en stelt daarmee het manco van onze cultuur aan de kaak. Juist door de Holocaust is het besef ontstaan dat onze cultuur niet perfect is.

Donderdag

Vandaag is alweer de laatste dag van deze studieweek. Er staan nog twee lezingen op het programma. Dr. P.J. Visser begint met de vraag hoe wij moeten (s)preken met het zicht op onze cultuur en de vragen die daarmee aan ons gesteld worden. In deze lezing vinden we een praktische bezinning over onze houding in (s)preken. Geloof wordt in deze tijd vaak verbonden met gevoel, terwijl geloof onlosmakelijk verbonden is met verstand. Het is belangrijk dat er oog is voor die verhouding tussen gevoel en verstand en dat dit aan de orde komt in de verkondiging. Het weten van wat er speelt in onze cultuur onder niet-christenen is belangrijk. Tijdens de bespreking blijkt dat daar vragen over zijn: Hoe leer je spreken tot de ander in onze cultuur? Het kernwoord dat we meekrijgen is het werkwoord ‘ontmoeten’. Daarin leer je ook op een andere manier het Evangelie te verwoorden.

’s Middags houdt ds. P.J. Teeuw een referaat over eenheid en verscheidenheid in de gemeente. Hij benoemt verschillende oorzaken waardoor conflicten in de gemeente kunnen ontstaan en laat ons zien wat de Bijbel ons hierover zegt.

De week wordt afgesloten door dr. H. van den Belt. Hij leest met ons een stuk uit Deuteronomium en laat zien hoe we op verschillende manieren lastige teksten kunnen vertolken in onze cultuur.

De week is omgevlogen. Er is veel geleerd en met elkaar gesproken over de lezingen. Naast de verschillende lezingen was er ook tijd voor ontspanning: er werd fanatiek gevoetbald, geluisterd naar de karakteristieke klanken van de doedelzak en er werden de meest uiteenlopende (denk)spellen gedaan, van Risk tot de strijd tegen de vrijzinnigheid. Enkelen van ons mochten daarnaast ook nog genieten van een echte theologenbruiloft – een hartelijke felicitatie voor het bruidspaar namens allen die deelnamen aan de studieweek. De GB-studieweek 2010 is weer voorbij. Het was een week die aan alle verwachtingen heeft voldaan. We spreken onze dank uit tot hen die daaraan bijgedragen hebben. Namens alle deelnemers wil ik allereerst het echtpaar Koeman hartelijk bedanken. Ds. en mevrouw Koeman regelden niet alleen allerlei praktische zaken, maar omringden ook alle deelnemers weer met hun zorg. Daarnaast ook een hartelijk dankwoord voor de commissie die achter de schermen hard heeft gewerkt om deze studieweek inhoud te geven. Tot slot ook een dankwoord aan de Gereformeerde Bond, die deze week mogelijk maakt voor ons als theologiestudenten. We zien uit naar volgend jaar DV!

Mariska Visser

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Nadenken over Areopagus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's