Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekloze school

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Boekloze school

2 minuten leestijd

column

N ieuwe leerlingen op een school in het midden van het land krijgen een gratis laptop waarmee ze overal binnen school draadloos kunnen werken. Voor hen zijn schoolboeken verleden tijd. Mijn collega’s die aan het begin van de cursus verantwoordelijk waren voor de distributie van schoolboeken op onze school, zullen dat wellicht geen gek idee vinden. Maar je kunt in alle ernst de vraag stellen of het die kant op moet.

De algemeen directeur van de school liet weten dat de leerlingen meteen enthousiast waren. Collega’s die minder positief waren moesten hun conclusies maar trekken. Niet willen is geen optie…

Dat leerlingen over een dergelijk initiatief te spreken zijn zal geen verbazing wekken. En natuurlijk is alle relevante informatie op het internet te vinden en iedere digitale lesstof die nog ontbreekt is goed aan te vullen door docen-

ten. Een enorme klus maar uiteindelijk slechts een kwestie van tijd (en geld).

Toch is hier meer aan de hand. Deze laptop is een duidelijke stap in de richting van verdere digitalisering van het leven. Is dat wenselijk? Jongeren zitten al eindeloos achter schermen van allerlei formaat en dat dát effect op hen heeft wordt alom bevestigd.

Voorstanders beweren dat er niets mis is met kinderen die veel achter een scherm zitten. De maatschappij vraagt er immers om en ze wennen er vanzelf aan. Dat is zo’n beetje hetzelfde als sociologen die beweren dat het goed is dat beide ouders de hele week werken, omdat dat de zelfredzaamheid van het kind bevordert.

Ze beweren ook dat het invoeren van een boekloze school tijdwinst oplevert. Natuurlijk is die gewonnen tijd op goede en ook leuke manier in te vullen. Maar als de lesstof wordt gereduceerd tot hapklare brokken moet er toch ook wat met de kwaliteit gebeuren? Het is maar zeer de vraag of leerlingen bereid zijn dezelfde hoeveelheid stof die de boeken bevatten van het scherm af te lezen.

De schoollaptop past in een landelijk trend. Iedere christelijk boekverkoper zal bevestigen dat er steeds vaker gevraagd wordt om beknopte (bijbel)lectuur. Gewoon omdat de tijd ontbreekt voor grotere verdieping. Gelukkig zijn daar nog uitzonderingen op.

Maar wees nou eerlijk: een school zonder schoolboeken is toch geen school?

Een school zonder schoolboeken is toch geen school?

J. van Wijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 september 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Boekloze school

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 september 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken