Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Onveranderlijke

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Onveranderlijke

EIGENSCHAPPEN VAN GOD [5]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

God is eeuwig. Hij is almachtig, barmhartig en ook onveranderlijk. Betekent deze laatste eigenschap dat Hij door niets geraakt kan worden?

‘G eef bevel aan uw huis (regel uw zaken), want gij zult sterven en niet leven.’ Dat is wat koning Hizkia als hij ziek is te horen krijgt (2 Kon.20: 1; Jes.38:1). Degene die hier spreekt is de grote godsman Jesaja. Het is niet een persoonlijke inschatting die hij hier uitspreekt. Hij spreekt

namens God laat dat ook nadrukkelijk weten: ‘Zo zegt de HEERE.’ Het is God zelf die zegt dat Hizkia zal sterven. Dat weegt zwaarder dan het oordeel van een arts. Die kan zich altijd nog vergissen.

We kennen het vervolg. Hizkia is aangeslagen en in tranen bidt hij tot de HEERE: ‘Och, HEERE, gedenk toch dat ik voor Uw aangezicht met een volkomen hart gewandeld heb en wat goed in Uw ogen is gedaan heb.’ Waarop Jesaja opnieuw naar de koning wordt gestuurd, opnieuw met een: ‘Zo zegt de HEERE.’ ‘Ik heb uw gebed gehoord, ’ zegt de HEERE nu, ‘Ik heb uw tranen gezien: zie, Ik zal vijftien jaren tot uw dagen toedoen.’ Daarbij belooft Hij de koning bij te staan in de strijd tegen de Assyriërs.

Troost

Velen vragen zich bij deze geschiedenis af hoe het kan dat de HEERE Hizkia zijn dood laat aanzeggen om hem even later een langer leven te beloven. Is Hij dan veranderlijk? Calvijn denkt dat de aankondiging van Hizkia’s dood dient om hem tot inkeer te brengen. Er zou van een verzwegen voorwaarde sprake zijn, die van bekering namelijk. Hij vergeet dan dat Hizkia zich als hij zich tot God keert juist op het goede dat hij deed beroept.

We kunnen de zaak kloppend willen krijgen, maar dan nemen we wel de troost weg die in deze geschiedenis opgesloten ligt,

namelijk dat God de Levende is en dat Hij onze gebeden hoort en geraakt wordt door onze tranen. ‘De HEERE was er’, zegt Hizkia in zijn danklied, ‘om mij te verlossen’ (vs.20). En Hij is er, is de boodschap, voor

ieder die de toevlucht tot Hem neemt. Daar kunnen we op rekenen. Hoezo veranderlijk?

Versterkt

In de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 1, wordt God als ‘onveranderlijk’ beleden. Als bijbelplaatsen bij dit artikel worden Jesaja 40 en 44 genoemd. In die hoofdstukken is Gods onveranderlijkheid allereerst trouw aan het woord dat Hij heeft gesproken. Dat woord ‘staat’, wat er ook verandert: ‘Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat in eeuwigheid’ (40:8). En als Israël denkt dat de HEERE hen is vergeten, roept de profeet: ‘Weet gij het niet? Hebt gij niet gehoord, dat de eeuwige God, de HEERE, de Schepper van de einden der aarde, moe noch mat wordt? ’ (28) ‘Hij geeft de moeden kracht’ (29) en ‘die de HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen’ (31). Hij zal zijn volk niet vergeten (44:21). Hij bevestigt het woord van de profeet en zal zorgen dat Jeruzalem herbouwd wordt (26). Wat er ook verandert, Hij verandert niet. Hij blijft bij wat Hij heeft gesproken.

Waar zo over Gods onveranderlijkheid wordt gesproken, versterkt dat het geloof, het besef: ‘Hij is er om mij te verlossen.’ Hij is er, wat er ook met mij gebeurt. Hij is er, zelfs als ik mij van Hem afkeer. En als ik tot Hem terugkeer, is Hij er nog steeds, en niet alleen voor mij, maar ook voor Israël, en voor de wereld. Ook onze voorbeden steunen op zijn onveranderlijke trouw.

Onbewogen

Dat God onveranderlijk is, betekent niet dat Hij door niets geráákt kan worden. Dat is een gedachte uit de oude Griekse filosofie, die ook in de kerk invloed heeft gekregen. Dan vinden mensen het beneden Gods waardigheid wanneer Hij door onze nood zou worden geraakt of zich zou laten verbidden, zoals we in de geschiedenis van Hizkia zien gebeuren. En als de Bijbel lijkt te suggereren dat iets Hem raakt, probeert men dat weg te redeneren. Met als gevolg het beeld van een onbewogen God, die zich nergens door laat raken en tot wie het moeilijk bidden is.

Hij is trouw aan zijn woord én Hij laat zich verbidden. Wie het kloppend probeert te krijgen, loopt erin vast. Wie zich erdoor laat aanmoedigen tot Hem te gaan, zal bevinden dat beide waar is.

J. van Eck

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De Onveranderlijke

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's