Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekeren en geloven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bekeren en geloven

Heeft de tijd ons in haar macht?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hij zei: De tijd is vervuld en het Koninkrijk van God is nabijgekomen; bekeer u en geloof het Evangelie. Markus 1:14-15

In dit ene vers horen we wat de Heere Jezus predikt. Het komt uit wie Jezus is, op wie Johannes heeft gewezen. Om Hem gaat het. Gods geliefde Zoon, in wie de HEERE Zijn welbehagen heeft.

De Heere Jezus is gekomen om te prediken. Daar begint Hij mee in Galilea. Met Zijn komst is openbaar gekomen hoe het ervoor staat. Het voor ons onverwachte is geschied. De tijd is vervuld, is vol geworden. De uitgelezen, juiste tijd, staat er. Dat is wat anders dan onze tijdsbeleving. ‘Wat vliegt de tijd, weer een jaar voorbij’, zeggen we. Wat zal de tijd ons brengen? Hoe staan wij in de tijd? Of heeft de tijd ons in haar macht en beleven we alles als tijdelijk, leeg, ten diepste zinloos? Dienen we onze tijd uit en zijn we kind van onze tijd? Hebben we maar korte tijd of lijden we zo aan deze tijd dat we er wel uit willen stappen?

Geloven
De tijd is vervuld, vol gemaakt. Ze is niet leeg. Het leven heeft zin. Altijd. Dit kan alleen de Heere Jezus zo prediken. Het is de kern van Zijn prediking. Hij is wat Hij preekt. Hij is het die de tijd volmaakt en vervuld. Die tijd, die zo leeg en ijdel lijkt, wordt steeds bepaald door wat onherroepelijk naderbij lijkt te komen: de dood, het einde. Merkt u het dat ook onze tijd dat ademt? Dat het daar hoe dan ook op afgaat en hoe dat ons leven bepaalt en beperkt? Nu ja, je kunt het tarten, er de spot mee drijven of je erbij neerleggen. Zulk denken komen we genoeg tegen. Ook in ons denken? Dan is dit de reden anders te gaan denken: Jezus’ prediking. Om op een nieuwe andere wijze in het leven te staan. Om ons te bekeren en het Evangelie te geloven. Het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God. De reden om ons te bekeren is dat de tijd vervuld is en dat het Koninkrijk nabijgekomen is.

Inhoud
Hoe zullen we dan anders, omgekeerd, denken? Wat is de inhoud van Jezus prediking? Het nabijgekomen koninkrijk van God, die Koning is over het leven. Zo doet Hij Zijn Zoon geboren worden uit een maagd. Menselijkerwijs gedacht onmogelijk. Wetenschappelijk niet te plaatsen. Dat de Heilige Geest zó leven wekt, belijden we in de kerk als artikel van het geloof, als inhoud. Het kruis staat voor het plaatsvervangend lijden, voor de vergeving van onze schuld en de verzoening van al onze zonden. Daartoe zijn we bekeerd. Op die gedachte zijn we zelf niet gekomen. Dat dat kan: geloof vraagt het van ons dat we Hem zien, Die de tijd vervult en het koninkrijk nabijbrengt: Jezus. Jezus is het Die de dood overwon, uit het graf is opgestaan, de Eersteling. Dat is niet logisch of vanzelfsprekend. Daarom preekt Jezus het. Die goede boodschap verkondigt Hij. Dat vraagt om een denken dat Hem centraal stelt, dat vol van Hem is. Een denken waarover Hij Koning kan wezen. Om te bepalen wat we geloven, waar we ons naar toe wenden en waar we ons op mogen richten. Dat alles om inhoud te geven aan ons bestaan hier en nu. Het gaat om Jezus’ wil niet ten dode. De tijd mag nu al vol zijn van het Evangelie. Zo heerlijk is dat: Hij vult ons leven met Zijn weldaden, met Hemzelf.

Doel
Want daar gaat het op aan. Dat het Evangelie ten volle waar wordt. Om ons te bekeren met dat doel. Om daarop ons geloof te richten. En niet op tijden, die nog wel eens beter zullen worden, minder leeg vanwege betere verhoudingen, vanwege het groeiende wereldwijde besef dat de aarde behouden moet blijven, of de hoop misschien wel te kunnen gaan leven op andere planeten. Het doel is niet om zelf gered te worden. Geloven zullen we dat Hij dat doet: Jezus. Dat Hij dat voor Zijn rekening heeft genomen, daarom geboren is, is gekruisigd, opgestaan, ten hemel gevaren, en daarvoor terugkomt. Zo wordt de tijd vol; Zíjn Koninkrijk komt. Hoor Zijn Naam: de Heere redt. Hij is hét Woord Gods, denk daaraan, geloof dat: Hij komt steeds nader. Bekeer u tot dit ware Woord, dit Evangelie, die heerlijke boodschap. Om steeds aan te denken, ons naar toe te wenden, ons leven inhoud door te laten krijgen en ons op te richten.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2011

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Bekeren en geloven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2011

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's