Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Persoonlijk en heilig

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Persoonlijk en heilig

Collegereeks over puriteinen inspireert studenten

4 minuten leestijd

De vraag naar het praktisch christelijke leven klinkt volop in de kerk. Bij de puriteinen valt te leren dat zij heel goed in staat waren hun theologische overtuiging praktisch vorm te geven.

In november en december vorig jaar woonde ik de collegereeks ‘Spiritualiteit bij de puriteinen’ bij. De zes donderdagavonden stonden onder de bezielende leiding van prof. J. Hoek, bijzonder hoogleraar gereformeerde spiritualiteit vanwege de Gereformeerde Bond aan de PThU te Kampen. De collegeonderwerpen waren de volgende: Gereformeerde spiritualiteit en de puriteinen, John Owen en het doden van de zonde, John Flavel en de gemeenschap met Christus, John Bunyan en de pelgrimage naar de eeuwigheid, Jonathan Edwards en geestelijke opwekking, Strijd en overwinning bij de puriteinen (naar aanleiding van de dissertatie van dr. R.W. de Koeijer). De puriteinen waren protestantse christenen in de Engelstalige wereld die vonden dat in het christelijk geloof twee speerpunten belangrijk waren: het belang van een persoonlijke relatie van de gelovige met Jezus Christus, en het belang van een sterk accent op de levensheiliging. In de toenmalige Anglicaanse staatskerk stonden deze twee essentiële onderdelen sterk onder druk. Met name de zeventiende eeuw wordt in Engeland de puritan age, de puriteinse eeuw genoemd. Ook latere invloedrijke predikers, onder wie Jonathan Edwards, worden op grond van hun gedachtegoed tot het puritanisme gerekend. Hedendaagse toonaangevende verdedigers van de puriteinse idealen zijn John Piper en Joël R. Beeke.

Hogere opkomst
De inleidende avond en de bestudering Draads en tegendraads. Leren van de puriteinen (H. Bakker) maakten de Kamper medestudenten enthousiast. Dit had tot gevolg dat er dit jaar een hogere opkomst studenten aanwezig was dan andere jaren. De puriteinen bleken ook interessant voor degenen die zich niet direct tot de Gereformeerde Bond rekenen. Verder waren er elke avond belangstellenden aanwezig die vanuit persoonlijke interesse deelnamen aan de cursus. Bovendien mochten we ons ook verheugen in de aanwezigheid van enkele predikanten. Deze diversiteit zorgde voor variatie en diepgang. Bij mij bleven enkele thema’s van de collegereeks haken. Allereerst is dat een belangrijk punt in het denken van John Owen: het doden van de zonde. Owen noemt het doden van de zonden een plicht van elk christen. In het begin kwam Owens houding mij wat wettisch over. Gods genade geeft toch rust en bevrijdt juist van een wettische zelfrechtvaardiging? Bij Owen blijkt dat Gods genade geen excuus is om nalatig te zijn in de heiliging, want de heiliging hoort volledig bij het leven in gemeenschap met God. Veel mensen kennen ongetwijfeld John Bunyan en hebben mogelijk zijn Christenreis gelezen. Na het lezen van Knielen op een bed violen van Jan Siebelink had ik enkele vragen gekregen bij de Bunyans Christenreis. Dit boek leek mij een heel erg individualistische geloofsweg te propageren. Ik was bang dat deze ontsporingen te herleiden waren tot Bunyans werk. Prof. Hoek legde uit dat Bunyan in zijn verhaal gezelschap als erg belangrijk schildert en dat hij in de later verschenen Christinnereis de reis van de gemeenschap der heiligen tekent. Bunyan propageert dus geen individueel christen-zijn, hoewel het individu wel zijn of haar eigen reis moet maken.

Tekenen
Ten slotte Jonathan Edwards, één van de leidende figuren ten tijde van The great awakening, de geweldige geestelijke opwekking in Amerika (ca. 1730-1750). Er waren vragen rond de tekenen die gepaard gaan met de doorwerking van de Heilige Geest. Prof. Hoek gaf aan dat zeker gehoopt mag worden op een opwekking en zei dat hierbij bijzondere tekenen kunnen voorkomen. Dit kan zelfs in de meest traditionele kerkelijke gemeenschap voorkomen, want de Geest waait waarheen Hij wil. Gevolg hiervan kan zijn dat mensen bijvoorbeeld op de grond vallen, of ander heftige ervaringen opdoen. Maar ‘gouden tanden’ en ‘blaffen in de geest’ staan volgens prof. Hoek te ver af van het bijbels getuigenis. Hopelijk heeft deze impressie een nieuw te ontginnen studieonderwerp onder de aandacht gebracht. In het volgend collegejaar DV bent u allen, namens de studenten, van harte uitgenodigd deze collegeserie bij te komen wonen in onze prachtige universiteit. Uw bijdrage aan het leerstoelfonds van de Gereformeerde Bond wordt uitstekend besteed voor de vorming van studenten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 januari 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Persoonlijk en heilig

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 januari 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken