Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Confessioneel, uitgave van de Confessionele Vereniging in Protestantse Kerk, schrijft dr. J.D.Th. Wassenaar over ‘Kruistocht(en)’.

Zo sprak Moammar Kadafi onlangs over ‘koloniale kruisvaders’. Dat is de taal van heersers en leiders, om niet te zeggen van tirannen en dictators. Het zijn mensen over wie Jezus in Marcus 10:42 zegt dat ze hun volken onderdrukken en hun macht misbruiken. Met alle bloedvergieten van dien. Zelf laat Hij een andere weg zien. Niet die van de heerszucht, maar die van de dienstbaarheid; niet die van de machtswellust, maar die van de opoffering. Zoals Hij in Marcus 10:45 zegt dat de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn leven te geven als losprijs voor velen. Met de woorden van een hymne in Filippenzen 2: ‘Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.’ Om die kruistocht gaat het! Met alle bloedvergieten van dien. Voor onze zonden, al dan niet die van heerszucht en machtswellust. Zoals te lezen is in het gedicht ‘Bloedtheologie’ van Willem de Mérode.

Dit is elk jaar de droeve tocht:
wij volgen U tot op de heuvel,
waar God U sloeg om aller euvel,
en mens noch engel helpen mocht.

Tussen die beiden in de locht
hangt Gij gelijk een worm te krimpen.
Dof zwijgt het volk na tierend schimpen,
Uw bloed wordt reeds aan hen bezocht.

En wij? O Heer, vol bloed en wonden,
wij zijn met U aan ’t kruis geschonden.
en sterven door Gods toornegloed.

Zo sterven onze zonden mede.
Het is volbracht! Wij hebben vrede!
Want bloed wordt slechts verlost door Bloed!

In een lezenswaardig themanummer van Zicht over secularisme (uitgave van Guido de Brès-Stichting, wetenschappelijke instituut van de SGP) schrijft het voormalige Haagse CU/SGP-raadslid W. Pijl over religie in de Haagse gemeenteraad. Ruimte voor gebed:

Ook bij de huisvesting van geloofsgemeenschappen kan de overheid een taak vervullen. In tegenstelling tot ‘gevestigde’ kerkgenootschappen, variërend van de Protestantse Kerk (voorheen hervormd en gereformeerd) tot en met Gereformeerde Gemeenten, die de laatste decennia noodgedwongen kerkgebouwen moesten sluiten, is er in Den Haag bij de zogeheten migrantenkerken juist behoefte aan ‘gebedsruimte’. Het kan gebeuren dat zij bij gebrek aan een eigen kerkgebouw thuis samenkomen of onderdak vinden in de gemeenschapsruimte of aula van een school of een bestaand kerkgebouw medegebruiken. (…)

In Den Haag wonen mensen van allerlei afkomst – autochtoon en allochtoon. De stad is met recht een internationale smeltkroes te noemen. Je ziet dat terug in de variatie aan ‘gebedshuizen’. Naast kerkgebouwen zijn er moskeeën, hindoetempels en synagogen die het stadsbeeld mee bepalen. Hoe te handelen als er door het bestuur van een moskee, dat plannen heeft voor het bouwen van een moskee, het verzoek wordt gedaan om dit planologisch mogelijk te maken? Het College van burgemeester en wethouders voelt voor medewerking en legt de gemeenteraad het voorstel voor tot bestemmingsplanherziening. Wat is dan het standpunt van het raadslid voor de ChristenUnie-SGP? Stem ik tegen omdat ik als christen vind dat de islam een valse godsdienst is, me daarbij beroepend op (het onverkorte) artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis? Een bekentenis. Als raadslid heb ik dat niet gedaan. Wel voortdurend pleiten voor ruimten voor gebed, maar als het erop aankomt tegen de bouw van een gebedshuis zijn wanneer dit de vorm heeft van een moskee? Met andere woorden: ‘ruimte voor gebed’ is een ruim begrip, dat niet alleen kerkgebouwen omvat. In dit concrete geval heb ik voor de bouw van een moskee gestemd omdat er planologisch gezien geen bezwaren waren. Daarbij heb ik echter wél de stemverklaring afgelegd dat instemming van planologisch oogpunt niets afdoet van mijn opvatting als christen over de islam als valse godsdienst.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's