Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sharia in de polder

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Sharia in de polder

3 minuten leestijd

In de debatten rondom de verkiezingen werd senator Roel Kuiper (CU) onlangs de uitspraak ontlokt dat het misschien wenselijk is om een antishariabepaling in de grondwet op te nemen. Mogelijk was Kuiper mede geïnspireerd door de zorg die ik wel eens heb geuit of er in Nederland geen situatie ontstaat zoals in bepaalde wijken van Birmingham. Daar is de sociale controle vanuit de moskee zo sterk dat bekeerlingen er niet kunnen blijven wonen.

Loyaal zijn
Niet ieder die zich laat dopen krijgt problemen met de moslimgemeenschap. De meeste Iraniërs maken hun volksgenoten het leven niet zuur wanneer ze een ander geloof aannemen. Ook onder Alevieten (30 procent van de migranten uit Turkije) is er zelden sprake van bedreiging. Maar veel anderen krijgen wel te maken met verstoting, bedreiging of fysiek geweld van de eigen familie of de moskeegemeenschap. Toch hebben de meeste nieuwe gelovigen naar mijn ervaring niet de wens dat hun nieuwe christelijke broeders en zusters sterk tegen dit onrecht ageren. De ruimte die de islamitische traditie geeft om ‘afvalligen’ met geweld te dwingen zich aan de groep te conformeren, heeft te maken met de cultuur waarbinnen de islam ontstaan is. Loyaal zijn aan de groep waartoe je behoort, was (en is) voor deze gemeenschap erg belangrijk. Bekering ziet men niet als een persoonlijke geestelijke keuze, maar als ontrouw aan de gemeenschap waartoe men behoort, die ermee in het diskrediet wordt gebracht. Verstoting en bedreiging zijn dan een bijna spontane reactie om de eigen eer te redden. Meestal zwakt het na verloop van tijd vanzelf af.

G.
Zo kijkt G. er met betrekkelijk milde gevoelens op terug dat ze door haar ouders en door de plaatselijke imam werd geslagen toen ze tot geloof kwam in Jezus. Haar ouders wisten immers dat de hele moslimgemeenschap in hun woonplaats nauwlettend toezag hoe zij reageerden. Een zwakke reactie zou anderen stimuleren hetzelfde te doen. Hetzelfde gold voor de imam, die de druk voelde van de moskeegemeenschap. In plaats van de politie erbij te roepen of de publiciteit te zoeken, probeerde G. door haar gedrag te laten zien dat ze haar ouders en de gemeenschap waartoe ze behoorde nog steeds respecteerde. Ze was niet overgelopen naar ‘het kamp van de tegenstanders’, maar volgt nu Jezus, die haar volk liefheeft. Voor haar hoort het bij de navolging van Jezus om juist door goed te doen, een andere weg laten zien. Dat is in haar geval ook gebeurd. Familie en vrienden waren verrast door haar reactie en begonnen langzamerhand vragen te stellen over de inhoud van haar geloof. Voor mensen die denken en handelen vanuit een oosterse cultuur, is het belangrijk dat ze merken dat we niet tegen hen zijn, maar dat we het verlangen hebben dat ze op een ander spoor komen.

Beter
Soms gaat het niet om een tijdelijke uiting van gekwetste gevoelens van de directe omgeving, maar om het regelrecht terroriseren van families of individuen. Zo werd er onlangs een begrafenis wreed verstoord en werd de dode tegen de wens van de directe familie onder bedreiging islamitisch begraven. Soms worden moslims op azc’s geïntimideerd wanneer ze zich inlaten met het christelijke geloof. Soms worden bekeerlingen en hun familie met de dood bedreigd of gegijzeld. Wanneer zij daar zelf geen aangifte tegen durven te doen, moeten wij voor hen opkomen en de politie inschakelen. Door concrete uitwassen aan te pakken, geven we een duidelijk signaal af, dat we hier anders met elkaar omgaan. Dat lijkt me voorlopig beter dan antiwetgeving.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2011

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's

Sharia in de polder

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2011

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's

PDF Bekijken