Ontwikkelingen in de Arabische wereld vragen om nieuwe aanpak
Voor christelijke organisates die in de Arabische wereld werken, hebben de opstanden onder de Arabieren grote invloed. Een nieuwe aanpak is nodig, zegt Inge Verhoef-Postma, directeur van Arab Vision, een organisatie die in de Arabische wereld christelijke televisieprogramma’s maakt. ‘Zolang we in landen met stabiele dictators werkten, hoefden we de aanpak van onze evangelieverkondiging nooit zo aan te passen’, zegt Verhoef. ‘Net als veel andere zendingsorganisaties hebben we deze enorme opstanden niet zien aankomen. En nu is het van belang dat we op de actuele ontwikkelingen reageren.’ Voor veel Arabieren staat de vraag om democratisering momenteel voorop, maar voor velen loopt dat parallel met hun wens tot islamisering. Verhoef vraagt zich af of Arab Vision zijn werk over een jaar nog wel zo vrij kan doen als de afgelopen jaren. ‘Als in de landen waar we werken de bevolking meer te zeggen krijgt, wordt de speelruimte voor de kerk en voor ons zendingswerk beslist kleiner.’ Ook het Arabische personeel van Arab Vision heeft te lijden onder de opstanden. ‘Overal waar we werken gaan de prijzen omhoog. Moeten we dus de salarissen ook maar verhogen? Niet makkelijk’, aldus de organisatie. ‘Veel van de medewerkers maken zich enorm bezorgd over hun eigen bestaan en hebben moeite met concentratie. Hun vrees is dat de Arabische wereld in de greep komt van de Moslimbroederschap.’ Ook op de programma-inhoud van Arab Vision hebben de opstanden invloed. ‘De boodschap in onze programma’s is altijd heel luid en duidelijk christelijk, maar we moeten dat nu meer dan ooit in de context plaatsen van wat in de samenleving gaande is’, aldus Verhoef. In de praktijk betekent dit meer aandacht voor zaken die met democratisering samenhangen en meer ruimte in programma’s voor verschillende meningen. ‘Traditioneel zijn Arabieren opgegroeid in een samenleving waarin de ouderen en de machthebbers vertelden hoe de mensen moesten denken. Ook de kerk had die benadering. Dus tot op zekere hoogte moesten wij dat in onze programma’s vaak ook doen. Maar willen we de Arabische jeugd aanspreken, dan kan dat echt niet meer.’ Een onderdeel van de ontwikkelingen die een toenemende rol moeten spelen in de benadering van Arab Vision is dat Facebook, Twitter en andere applicaties op internet een grotere rol gaan spelen in de programma’s en in de interactie met de kijkers. Alleen al in Egypte nam het aantal Facebookgebruikers de afgelopen twee maanden met meer dan miljoen toe. Arab Vision maakt momenteel grote series vrouwenprogramma’s, programma’s over opvoeding, en over democratisering. ‘Meer jongeren moeten aan het woord gelaten worden en de boodschap van programma’s moet meer dan voorheen in gesprekvorm dan als ‘wijs dictaat’ worden verpakt. Een hele ommezwaai, maar tegelijk ook een heel mooie. Mensen beseffen dat hun mening van betekenis is en dat ze met hun mening invloed hebben. Dat is toch winst?’
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2011
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2011
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's