Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloof altijd in beweging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloof altijd in beweging

Toespraak namens de synode

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Namens het moderamen van de Generale Synode van de Protestantse Kerk in Nederland wil ik u hartelijk groeten. Barend Wallet schrijft in zijn boek Samen op weg over de buitengewone vergadering van zaterdag 19 december 1998 van de Gereformeerde Bond in Barneveld. In die vergadering werd gezegd dat in een gefuseerde kerk de trouw aan de gereformeerde belijdenisgeschriften niet gehandhaafd kon worden, want de Lutheranen brengen de Augsburgse Confessie mee en dat is geen gereformeerd belijdenisgeschrift. Bij de fusie bleef het bij een beleefd handdrukje tussen de Gereformeerde Bond en de Lutheranen. Vandaag, na dertien jaar, heeft het Luthers lid van het moderamen van de synode het voorrecht u te komen begroeten op de jaarvergadering. Tenslotte betekent synode in het Grieks: samen op weg. De Protestantse Kerk is gebaseerd op twee geloofstradities. Liberaal, conservatief, vrijzinnig of behoudend zijn geen begrippen die geclaimd kunnen worden in naam van een Lutherse of Calvinistische geloofstraditie. Liberale standpunten zijn te vinden in zowel Lutherse als hervormde en gereformeerde hoek. Hetzelfde geldt voor behoudende ideeën. Dit schreef P.J. Vergunst in het boekje In de leer bij Luther. Hervormd en luthers in dezelfde kerk.

De Waarheidsvriend
Daar ik iedere week, zoals alle afgevaardigden naar de synode, De Waarheidsvriend door de brievenbus krijg, is het mogelijk om op de hoogte te blijven van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk. Dit is een goed initiatief en wordt zeer gewaardeerd. Ik kan er bijv. in lezen wanneer en waar een dominee is beroepen. Al jarenlang vormen ds. Leo Smelt en ik een koppel bij de geschiktheidgesprekken met a.s. predikanten. Wij voeren in de loop van hun studie drie intensieve en diepgaande gesprekken waarin we toetsen of wij de volmachtcompetenties van de kerk aan deze kandidaat toevertrouwen. Daarna volgt het colloquium. En dan?? Dat weten we niet, totdat ik in De Waarheidsvriend lees dat iemand ergens een beroep heeft gekregen. Dat is leuk om te zien. Ik voel me dan een beetje als een trotse moeder. Ik kijk dan meteen naar de gemeente en denk dan bijv: ‘O, dat heeft die man ook graag gewild, een kleine gemeente om te beginnen.’ Ik lees in De Waarheidsvriend natuurlijk ook met plezier de vele artikelen, goede verslagen van de Generale Synode en boekrecensies. Mijn complimenten aan de hoofdredacteur, drs. Vergunst. In deze tijd van internet, smartphones, Twitter en Facebook is het goed om even rustig met relatief korte artikelen op de hoogte te blijven van de Gereformeerde Bond.

Geloofsbelijdenis
In het moderamen hebben we afgelopen dinsdag de eerste versie van de nieuwe visienota, de opvolger van ‘Leren leven van de verwondering’ besproken. Ik las in uw jaarverslag dat ds. H.J. Lam en drs. P.J. Vergunst hebben deelgenomen aan een consultatie van de verschillende modaliteiten over de inhoud van het beleidsplan. Zij pleiten voor een intensievere toerusting van de gemeenten en voor aandacht voor de lerende gemeente, omdat er in de kerk een ontstellend gebrek aan kennis is ten aanzien van Bijbel en geloof. Hannemieke Stamperius schrijft in haar boek voor kleine theologen, waar ik mezelf onder schaar, en ongelovigen het volgende over geloof: ‘Geloof is altijd een persoonlijke zaak geweest, en sinds Luther geook theologisch zo geformuleerd. Voor Luther, die zich verzette tegen de verstarde misstanden van de toenmalige rooms-katholieke kerk, moest geloof weer bij uitstek tot een manier van leven gemaakt worden en hij beschrijft het als eenheid van denken, handelen en voelen. Geloof is een keuze, een steeds opnieuw te bevestigen inzet. Voor geloven is moed nodig. Er komt voortdurend twijfel aan te pas.’ De psycholoog William James (1900) formuleert dit als volgt: de relatie tussen geloof en verstand is oudsher een moeilijke zaak geweest, omdat vertrouwen het nu eenmaal moet stellen zonder bewijs. Geloof is altijd in beweging. Geloof is vertrouwen, overgave, hoop. Het is beter geloof en geloofsleer van elkaar te scheiden, maar het zijn correlaten van elkaar. Geloof heeft niet alleen een ‘waarheen’ – het heeft in de godsdienstige praktijk ook altijd een ‘wat’. De inhoud van wat mensen geloven, vinden we in hun overtuiging en waar het gemeenschappelijke overtuiging betreft in geloofsbelijdenis.

Leerdiensten
Om een bepaalde als waardevol beschouwde geloofsinhoud te bewaren, moet er een zekere coherentie zijn in de leer. Protestanten, hun naam zegt het al, hebben traditie in het verwerpen en opnieuw interpreteren van leerstukken, vanaf Luthers Kleine Catechismus in 1529 tot op heden. De inzichten in geloofsinhoud worden vastgelegd. Het moet echter lévend blijven. Dat kan heel goed in de leerdiensten waar de Gereformeerde Bond anno 2011 nog altijd waarde aan hecht en wil continueren. Het moderamen van de Generale Synode wenst u een goede jaarvergadering toe.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Geloof altijd in beweging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's