Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Licht en duisternis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Licht en duisternis

De waarheid is een smal spoor

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(…) Beproef de geesten of zij uit God zijn (…) 1 Johannes 4:1-3

Om in de geestelijke strijd de goede partij te kiezen, moeten we – door de Heilige Geest – leren de geesten te beproeven of ze uit God zijn.

Van de apostel der liefde, Johannes, hebben we naast zijn evangelie en het boek Openbaring een drietal algemene zendbrieven. De meest bekende en geliefde is daarvan de eerste. Johannes gebruikt ook in deze brief graag tweetallen, zoals licht en duisternis, waarheid en leugen. In de perikoop van 1 Johannes 3:18-24 gebruikt hij de tegenvoeters woord en daad, (leugen)- tong en waarheid. Gaandeweg dit gedeelte wordt duidelijk dat het Johannes te doen is om ‘vrijmoedigheid om tot God te gaan’ (vs. 21). Voor dit keer is voor ons belangrijk dat hij deze perikoop eindigt door iets te zeggen over de Heilige Geest: ‘En hieraan weten wij dat Hij in ons blijft, namelijk aan de Geest, Die Hij ons gegeven heeft.’ Daarbij weten we dat die Geest ons gegeven wordt in de weg van het aanhoudend gebed. Zijn we daar wellicht afgelopen week werkzaam mee geweest voor de troon van Gods genade?

Scherp
Denkend aan die Heilige Geest roept Johannes de lezers van deze brief vervolgens op om ‘de geesten te beproeven of zij uit God zijn’. Opmerkelijk daarbij is direct dat deze apostel der liefde op het scherp van de snede uitspreekt dat we óf ‘uit God’ zijn óf ‘van de antichrist’. De term antichrist valt al eerder in deze brief, in hoofdstuk 2:18- 23: ‘Wie is de leugenaar anders dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Dat is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent’ (vs. 22). Kenmerk van de antichrist is dat hij ‘niet belijdt’, dat hij ‘loochent’. In onze tekstverzen is beslissend of we belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is.

Subtiel
‘Hieraan leert u de Geest van God kennen.’ Waaraan? Of we met de kerk van alle eeuwen en van alle plaatsen het algemeen, ongetwijfeld christelijk geloof belijden. We hebben dus de Geest van God niet mee als we – zoals in Johannes’ dagen – beweren dat Jezus slechts een schijnlichaam gehad zou hebben, dus niet echt mens geworden zou zijn. Het is dus niet van de Geest van God als er mensen zijn die – zoals we in onze dagen nogal eens horen – beweren dat Jezus niet werkelijk uit de doden is opgestaan, maar voortleeft in onze herinnering. We voelen wel dat de dwaalleer soms heel subtiel wordt verwoord. Het lijkt op het ware, maar het is pure leugen.

Herkennen
Nu, laat duidelijk zijn, zo schrijft Johannes in zijn evangelie (bijvoorbeeld in hoofdstuk 14:17), dat de Heilige Geest de ‘Geest der waarheid’ is. Daar kun je de Geest van God aan herkennen. Die ‘Geest der waarheid zal u in alle waarheid leiden’ (16:13). Juist onze leugenachtige tijd heeft er zo’n behoefte aan dat de waarheid weer gaat zegevieren. Horen we de psalmdichter bidden? ‘Zend Uw licht en Uw waarheid; laten die mij leiden.’ Wie dat bidt? Iemand die van nature kind is van de leugenaar uit de afgrond. Iemand die van nature de leugen liever heeft gehad dan de waarheid. Door Wie we dat leren? Door die Geest der waarheid, Die de waarheid Gods aan het licht brengt: de dood in onszelf, het leven in Christus, Die de Weg, de Waarheid (!) en het Leven is.

Smal spoor
Zijn wij al een Waarheidsvriend? Of maakt het ons niet uit wat er van Jezus Christus beleden wordt, buiten de kerk, in de kerk? Duidelijk is wel dat de waarheid een smal spoor is. Het is namelijk ook een leugen als we doen vóórkomen alsof we allen van nature de Heilige Geest al deelachtig zijn. Dan zou er ook niet meer om die Geest gebeden behoeven te worden. Door de op het gebed geschonken Heilige Geest leren we de geesten te beproeven of ze uit God zijn. De ‘lieve kinderen’ uit 1 Johannes 4:4 zijn ‘uit God’. Dan moet het voor hen niet moeilijk zijn om te onderscheiden tussen waarheid en leugen, tussen licht en duisternis. Zijn wij ‘uit God’? Dan is dat te horen aan onze belijdenis en te zien aan onze wandel. Dan zingen we: ‘Zijn trouw en waarheid houdt haar kracht, tot in het laatste nageslacht.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Licht en duisternis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's