Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen goedkope kritiek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geen goedkope kritiek

Waarom de nadruk op Keltisch heidendom?

5 minuten leestijd

De reactie van ds. F. Tjeerdsma in De Waarheidsvriend van 16 juni op mijn artikel over de viering door het Gilde van Aarde en Hemel heeft mij teleurgesteld. Omdat we zo los raken van het belijden van de kerk, en van de Schriften.

De toelichting van ds. Tjeerdsma roept meer vragen op dan dat er vragen door beantwoord worden. Het gaat mij er niet om het leveren van goedkope kritiek. Het heeft mijn sympathie dat de kerk zoekt naar wegen om mensen die losgeraakt zijn van het christelijk geloof, of daar helemaal niet mee vertrouwd zijn, met het Evangelie te bereiken. Maar is de wijze waarop het Gilde van Aarde en Hemel bezig is daaraan een bijdrage? U wilt het evangelie verbinden met de levenservaring van mensen. Het kost mij echter veel moeite mij voor te stellen dat een naam als Beltane de mensen bekend in de oren klinkt en hen aanspoort om naar een Beltaneviering te gaan (of naar een Mabonviering op 25 september a.s). Daarvan heeft niemand gehoord, geen predikant weet waar het over gaat en buiten de kerk hebben de mensen niets met Beltane of Mabon, behalve degenen die zich inlaten met neo-pagane riten.

Uitnodiging
Wat mij in dit verband dan ook verbaast, is dat de uitnodiging voor deze vieringen gericht wordt aan predikanten en kerkenraden. Als de kerk werkelijk een missionair motief heeft, dan zou ze toch juist andere doelgroepen willen benaderen? Ds. Tjeerdsma eindigt zijn artikel met de woorden dat de bedoelingen helder en integer zijn. Helder? Is er een beleids- of bezinningsdocument dat aan deze vieringen ten grondslag ligt, waarin de mogelijkheden en grenzen van dergelijke experimenten zijn omschreven? Hoe is de voorbereiding verlopen? Waar kan ik een theologische verantwoording vinden? In een tijd waarin elke wijkgemeente een beleidsvisie moet ontwikkelen mag dit toch ook van dergelijke experimenten, die 'buiten de gebaande wegen' gaan, gevraagd worden?

Nieuwe vormen
Een andere vraag: waarom wordt zo expliciet de nadruk gelegd op Keltisch heidendom? Collega Tjeerdsma verwijt mij dat ik geen recht doe aan de bedoeling van deze vieringen als ik spreek van een vermenging van christelijk geloof en heidendom. Gesteld dat deze opmerking terecht is, dan nog geeft hijzelf veel aanleiding tot zo'n verdenking. Hij presenteert de vieringen met namen van Keltische feesten (Beltane, Mabon), feesten die nogal beladen zijn, gezien de grote belangstelling van neo-pagane stromingen voor Keltische riten en feesten. Een andere opmerking is dat ds. Tjeerdsma stelt dat mensen die gespecialiseerd zijn in nieuwe vormen van liturgie, deze vieringen voorbereiden. Ik kan hun deskundigheid niet beoordelen. Wel vraag ik mij af of een theologe die zichzelf afficheert als tarotcounselor een specialist op het gebied van liturgie genoemd mag worden.

Een brug slaan
De kern van de zaak is dat u meent dat de kerk geen brug kan slaan tussen haar verkondiging en de existentiële ervaringen van mensen ‘buiten de kerkmuren’. Een paar dingen:
1. Opnieuw de vraag waarom u zich dan uitsluitend richt op mensen binnen de kerk als mensen buiten de kerkmuren u zo aan het hart gaan? Daarom vraag ik me af wat precies uw agenda is.
2. Wat bedoelt u met 'een brug slaan'? Moet ik dat opvatten als: integreren in het christelijk geloof ? Of is er nog ruimte voor bekering?
3. Ik begrijp niet goed waarom Keltische rituelen dichterbij existentiële ervaringen van mensen zouden staan dan de aangrijpende existentiële ervaringen waarvan de Bijbel doortrokken is.
4. Een gedachte die ik niet van mij kan afzetten, is of dit project en de vieringen die ermee verbonden zijn, niet mede voortkomt uit het feit dat de organisatoren zelf vraagtekens plaatsen achter de relevantie van het christelijk geloof. Ik vrees dat als we op deze ingeslagen weg voortgaan, we onze kerk tot een religieus instituut maken en ver verwijderd raken van de wezenlijke roeping van de kerk.

De Schrift centraal
Een punt dat hiermee samenhangt, is het volgende. U schrijft dat in elke viering een gedeelte uit de Schrift centraal staat. In de Beltane-viering die ik bijwoonde, werd een eigen aangepaste versie van het scheppingsverhaal gelezen. Concreet: in de bewerking van het scheppingsverhaal van Genesis 2, die in de viering gelezen werd, staat: ‘Hij keek naar de zon, en keek naar de maan en hij keek naar de kleine sterren; hij keek naar zijn wereld met alles wat leefde. En God zei: Nog ben ik alleen. Toen ging God zitten tegen een helling waar hij kon denken. Hij zat bij een diepe brede rivier; met zijn hoofd in zijn handen dacht God en dacht, tot hij dacht: ik maak me een mens!’ Dus, niet de mens, maar God is alleen… en niet de mens heeft een hulp nodig, maar God… Is dat de Schrift centraal stellen? Heeft dit nog te maken met het vertalen van de Bijbel naar mensen van nu of is dit een amputatie van de Schriften? Zo raken we niet alleen los van het belijden van de kerk, maar ook van de Schriften die haar zijn toevertrouwd.



God ter sprake
Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond is ds. Prosman dankbaar voor de betrokken wijze waarop hij aan de kerk vragen stelt over de inhoud en het motief van de Beltaneviering en ondersteunt zijn appèl van harte. Waar de synode in november het rapport Spreken over God aanvaardde, is het ons verlangen dat ook in het missionaire werk belijdend over God gesproken wordt. We sluiten met deze bijdrage het gesprek in De Waarheidsvriend over dit thema af.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Geen goedkope kritiek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken