Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Boekbespreking

5 minuten leestijd

Henrieke Remmink (red.) Dezelfde maar dan anders. Samen verder na de coming-out van je kind.
Uitg. Boekencentrum, Zoetermeer; 109 blz.; € 14,90.
Onder redactie van Henrieke Remmink, student theologie aan de Protestantse Theologische Universiteit, afdeling Kampen, verscheen een praktisch en pastoraal boek voor ouders van homoseksuele kinderen. De aanleiding voor dit boek, Dezelfde maar dan anders, is een onderzoek dat Henrieke Remmink als afstudeeropdracht hield onder ongeveer 150 ouders van homoseksuele kinderen. Het boek wil voorzien in de behoefte aan informatie en ondersteuning bij ouders die geconfronteerd worden met de coming- out van hun kind. Het boek bestaat uit drie delen:
1. Het verhaal en de mensen achter het verhaal;
2. Geloof, normen en waarden en de maatschappij en
3. Samen verder na de coming-out van je kind.
Dit boekje toont de bewogenheid met ouders die hiermee te maken krijgen. Op de achtergrond klinkt duidelijk ook de bewogenheid met homoseksuele jongeren mee. De worsteling van deze ouders wordt vergeleken met de worsteling van Jakob bij de Jabbok. Ouders worden hierbij opgeroepen los te laten, zich aan God toe te vertrouwen, zodat Hij hen kan zegenen. Er wordt gekeken naar de naam: spreek je over homofilie of over homoseksualiteit? Het onderscheid ‘je mag het wel zijn, maar er op geen enkele manier uiting aan geven’ wordt afgewezen. Dit onderscheid zou namelijk aangeven dat men in deze situatie zichzelf niet mag zijn. Volgens de auteur(s) moet elke homoseksueel zelf zijn of haar grenzen bepalen, waarbij hij of zij de beslissing voor God en zichzelf kan verantwoorden. Er wordt echter niet aangegeven op basis waarvan een dergelijke beslissing kan worden genomen. In het eerste deel komen de resultaten van het onderzoek aan de orde. Om niet te vervallen in een droge opsomming van cijfers, heeft Henrieke Remmink ervoor gekozen een fictieve familie gelegenheid te bieden te reageren op de onderzoeksvragen. Daarna volgen ‘ervaringsverhalen’ van ouders. Een zevental deskundigen probeert vanuit het eigen vakgebied met ouders mee te lopen. De titel van de bijdrage van dr. J. Hoek geeft weer dat het een zoektocht is: ‘Kiezen tussen de Bijbel en je kind’. Hij beschrijft de situatie van een (opnieuw) fictief gezin. Een van de kinderen vertelt homogevoelens te hebben. De ouders zijn geschokt. Ze vragen zich af of ze moeten kiezen tussen de Bijbel, die negatief spreekt over homoseksualiteit, en hun kind, van wie ze altijd hebben gehouden en dat graag blijven doen. Ze praten er met hem over. Ze leggen uit hoe ze er zelf tegenaan kijken. Ze lezen een boekje. Ze hebben een gesprek met hun predikant. Hij legt uit dat de teksten waarin homoseksualiteit wordt afgewezen, gegeven zijn in samenhang met allerlei vormen van wetteloosheid. Er blijken verschillende opvattingen te zijn binnen de christelijke kerken:
1. homoseksualiteit is een normale of verrijkende variant;
2. homoseksualiteit als begaanbare weg in gebrokenheid of
3. homoseksualiteit vraagt om een leven in onthouding.
De ouders kiezen voor de traditionele christelijke opvatting. Ze maken dat duidelijk en als hun zoon gaat samenwonen met een vriend, proberen ze de verhouding goed te houden. Ze stellen vast dat hij bij hen welkom is, met zijn vriend. De jongens mogen echter in het ouderlijk huis niet blijven slapen. Het lijkt erop dat de scribent zelf geen duidelijke keuze maakt, maar deze van de situatie wil laten afhangen. Hij pleit er wel voor dat ouders, hoe dan ook dicht bij hun kinderen blijven, ook als die een andere weg kiezen. Eigenlijk is dit de teneur die in dit boek telkens terugkomt. Van de homoseksuele jongere wordt gezegd dat hij voor zijn keuze verantwoordelijk is tegenover God. Terloops wordt erop gewezen dat dit ook een keuze voor alleen blijven kan zijn. Van de ouders wordt verwacht dat ze, hoe hun eigen standpunt ook is, de keuze van hun kind volgen en accepteren. Wel waarschuwen dr. G.C. den Hertog en L. van Dam dat ouders die te maken krijgen met de coming- out van een kind, niet in de valkuil moeten vallen van aanvaarden van wat ze altijd principieel hebben afgewezen. De vraag blijft hangen of ouders met dit boekje voldoende geholpen worden, wanneer terecht wel wordt aangeprezen de verhouding met het betrokken kind vast te houden, maar voor een principiële plaatsbepaling van de ouders geen weg wordt gewezen. De vraag dringt zich ook op of niet te snel de teksten in Genesis 1: 27-28 en 2: 24 met de andere die op perverse situaties wijzen, mee worden afgewezen als het gaat om de keuze of een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht geoorloofd is. De bedoeling van Dezelfde maar dan anders, een oproep om de homoseksuele medemens met liefde tegemoet te treden, lijkt me zinvol. Tegelijk blijft het de vraag of er dan niet iets meer gezegd zou moeten worden dan in deze uitgave gezegd is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken