Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opkomen voor Gods recht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opkomen voor Gods recht

Twaalf kleine profeten (6): Micha

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen de wijzen uit het oosten in Jeruzalem kwamen met de vraag waar de Christus geboren zou worden, gingen de boeken open. De schriftgeleerden wisten dat de kleine profeet Micha daarover helderheid kon verschaffen (Matt. 2: 4-6). De wijzen moesten de stad uit, naar Bethlehem.

Micha komt van het platteland van Juda en hij wordt geroepen om te spreken in Jeruzalem. Heeft Amos de naam een boerenprofeet te zijn, uiteindelijk zou Micha wel eens de profeet kunnen zijn met het meeste recht op deze betiteling. In Micha ontmoeten we een man van het land, die recht op de man af eenvoudig zijn woord heeft verkondigd (Vriezen/Van der Woude). Ongezouten taalgebruik vinden we bijvoorbeeld in Micha 3: 3: ‘Ja, zij zijn het die het vlees van mijn volk eten, hun huid van hen afstropen, hun beenderen breken.’ De profeet is afkomstig uit Moresjet- Gath (Micha 1: 14) in het zuidwesten van Juda. Komend van het platteland spreekt hij vrijmoedig de hoofden van Jakob en de leiders van het huis van Israël aan (Micha 3: 1). Zij vertrappen het door God ingestelde recht. Behalve de leiders van het volk moeten ook de valse profeten het ontgelden. Micha verwijt hun misleiding (Micha 3: 5). Zo begeeft deze man van het land zich in het stadgewoel van zijn dagen.

Hizkia
Zijn dagen zijn de dagen van Jotham, Achaz en Hizkia (Micha 1: 1). We zitten dan in de tweede helft van de achtste eeuw voor Christus. Het is de tijd van de ondergang van Samaria. Ook Jeruzalem krijgt te maken met de oppermacht van de Assyriërs. Hizkia probeert hen rustig te houden door het doen van betalingen en het afstaan van grondgebied. Als de koning echter op een gegeven moment weigert te betalen, verschijnt binnen de kortste keren het Assyrische leger voor Jeruzalems poorten. In dat gespannen klimaat lopen profeten rond, die verkondigen dat Jeruzalem niets zal gebeuren. Zij hebben de mond vol van vrede. Micha maakt duidelijk dat zij de plank volledig misslaan. Hij verkondigt de ondergang van Jeruzalem: ‘Sion zal als een akker geploegd worden, en Jeruzalem een puinhoop worden.’ (Micha 3: 12)

Recht
Micha kondigt de verwoesting van Jeruzalem aan, omdat de leiders van het volk Sion met bloed bouwen en Jeruzalem met onrecht. (Micha 3: 9,10) Hij weet zich geroepen om ‘Jakob zijn overtreding te verkondigen en Israël zijn zonde.’ (Micha 3: 8) Wat God van Zijn volk vraagt, is prachtig verwoord in Micha 6: 8: ‘Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.’ Als het gaat om het opkomen voor het recht van God, bevindt Micha zich in het goede gezelschap van Amos, die andere boerenprofeet. Misschien speelt hun achtergrond wel een geducht woordje mee bij het aansnijden van deze thematiek. De boerenbevolking had te lijden onder uitbuiting door aanzienlijken uit de steden. A.S. van der Woude vermoedt in zijn commentaar dat de ergernis die deze boer bij de ‘upperten’ van Jeruzalem opgeroepen moet hebben, groot moet zijn geweest.

Bekering en heil
Een mooi getuigenis over de uitwerking van de profetie van Micha vinden we in Jeremia 26: 19. Hizkia vreesde de HEERE en op het horen van Micha 3: 12 heeft hij het aangezicht van de HEERE gesmeekt en ‘het berouwde de HEERE over het kwaad dat Hij over hen uitgesproken had.’ Micha heeft niet tegen dovemansoren gesproken! Oordeelsprediking wil brengen tot berouw en bekering. Wie zo tot God komt, mag weten: ‘Wie is een God als U, Die de ongerechtigheid vergeeft, Die voorbijgaat aan de overtreding van het overblijfsel van Zijn eigendom? Hij zal niet voor eeuwig vasthouden aan Zijn toorn, want Hij vindt vreugde in goedertierenheid.’ (Micha 7: 18) Micha eindigt met een lofzang op de trouw van God aan Zijn verbond en de grootheid van Zijn ontferming. Heeft dat niet alles te maken met de geboren Koning van de Joden? Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. In Hem schittert de waarheid van de belofte: ‘U zult al hun zonden werpen in de diepten van de zee.’ (Micha 7: 19)

Volgende keer: Nahum.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Opkomen voor Gods recht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's