Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Armoede als gezegend kwaad

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Armoede als gezegend kwaad

Migrantenkerken [5, slot]

5 minuten leestijd

De Église Evangélique de la Haye vangt Franstalige christenen op, begeleidt hen ‘in dit vreemde land en biedt geestelijke ondersteuning, zodat de mensen niet verdwalen’, aldus ds. Jean-Marie Luemba.

De ongeveer 150 actieve gemeenteleden van de Église Evangélique de la Haye komen hoofdzakelijk uit Congo en Angola. Ook ds. Luemba (1964) heeft een Congolese achtergrond. Hij woont sinds 1987 in Nederland, is getrouwd en heeft vier kinderen. De diensten worden gehouden in het Frans en Lingala. Lingala omdat een behoorlijk percentage mensen de Franse taal niet beheerst en het Lingala wel. De gemeente kocht begin dit jaar het gebouw van de Exoduskerk, die fuseerde met de protestantse Salvatorkerk- wijkgemeente. ‘Na jaren te hebben gezworven, prijzen we de Heer voor Zijn onuitputtelijke genade’, aldus ds. Luemba.

Hoe beleeft u de cultuur in ons land?
Jean-Marie Luemba: Zoals met alle culturen heb je goede en minder goede aspecten. Wel betreur ik de terugloop van de geestelijk gesteldheid in Nederland. Het is pijnlijk dat met name jongeren de kerk de rug toekeren. Juist de jeugd behoort de toekomst van de kerk te zijn. Zo kijken we onmachtig toe hoe veel kerken hun deuren sluiten, terwijl moskeeën als paddenstoelen uit de grond schieten.

Wat is de identiteit van uw gemeente?
Jean-Marie Luemba: Onze kerk ontstond eind jaren tachtig door een Franstalige bijbelstudiekring in Den Haag, onder leiding van ds. Sita Luemba. Hij was destijds student aan het Tyndale Theological Seminary in Badhoevedorp. Door de groei van deze groep ontstond er behoefte aan een Franstalige eredienst, een plek waar men in eigen taal de verkondiging kon beluisteren en waar men van de Afrikaanse geestelijke warmte kon genieten. Op 7 juli 1991 werd de Église Evangélique de la Haye officieel gesticht door ds. Sita Luemba. Nadat ds. Sita Luemba klaar was met zijn studie, voelde hij zich geroepen terug te keren naar Congo. Ds. Elie Mambueni uit België kwam over naar Den Haag. Ik was een van de twee ouderlingen. Na het overlijden van ds. Mambueni besloot de gemeente dat ik de leiding van de kerk moest overnemen. In 2004 ben ik tot voorganger van deze gemeente bevestigd. Ik ben geen fulltime predikant. Het is best zwaar om gezin, werk, kerk en een stichting waarvan ik de voorzitter ben (Sidasil) te combineren. Maar God zij dank lukt het me wonderbaarlijk hierin evenwicht te vinden.

Op welke wijze zoekt u contact met de Nederlandse kerken?
Jean-Marie Luemba: Kerk zijn doe je niet in je eentje. We hebben elkaar nodig om een gezond lichaam van Christus te vormen. Dankzij ‘tante’ Rita Verdonk met haar asielbeleid hebben we ons moeten inburgeren en is de taalbarrière minder hoog geworden. We zijn contact gaan zoeken met onze witte broeders en zusters. Bij de Exoduskerk konden we terecht, toen wij als gemeente dakloos waren. Met de Fonteinkerk in Voorburg onderhouden we een goede band. We hebben contact met de vrije evangelische gemeente in Wormerveer. Met deze gemeenten organiseren we aantal keren per jaar gezamenlijke diensten: hartverwarmend, geestelijk verrijkend en leerzaam. Mede hierdoor voelen we ons thuis in Nederland.

Wat kunnen christenen leren van uw geloofstraditie?
Jean-Marie Luemba: De beleving van je geloof wordt beïnvloed door factoren als cultuur, omgeving, opvoeding, politiek en economie. Zo worden onze diensten gekenmerkt door swingende lofprijzing en koorzang. Specifi ek in ons geval is dat wij weten dat ‘armoede’ in Afrika een existentiële zoektocht brengt naar de levende God om echt gehoor te geven aan onze gebeden. Armoede is voor ons een ‘gezegend’ kwaad dat ons dichter bij God brengt. Dankzij de armoede hebben we God en de Bijbel letterlijk leren vertrouwen in alle vezels van ons bestaan. Als een christen in Congo het Onze Vader uitspreekt en zegt ‘geef ons heden ons dagelijks brood’, dan bedoelt hij dit ‘letterlijk’. Als je bij hem in de keuken gaat kijken, zul je niks vinden. Bidden in z’n omgeving is een must en God daalt gevoelsmatig af, omdat hij zelf niks kan doen om zijn situatie een andere wending te geven. Hier bid je hetzelfde gebed, maar de ‘beleving’ is anders: de koelkast is gevuld. Ik weet dus niet of christenen wat van ons kunnen leren. We kunnen elkaar verrijken door open te staan voor elkaars geloofsbeleving.

Welk woord uit de Bijbel is voor u momenteel het meest actueel?
Het woord uit de Bijbel dat voor mij actueel is en zal blijven is ‘zending’ (Matth.28:18-20). Jezus volgen is voor mij in de voetstap van Jezus lopen. Hij is de allereerste zendeling op aarde geweest en heeft ons zijn missie toevertrouwd. Als wij geen zielen meer winnen voor Hem, hebben we als kerk geen bestaansrecht meer. De kerk is geen ‘club’ of ‘vereniging’ waar we elkaar ontmoeten, terwijl naast ons velen sterven in hun zonden. We zijn op aarde als ‘zendelingen’. Als christen heb je een opdracht te vervullen. Daarom is de Heilige Geest in ons komen wonen, niet omdat Hij geen tehuis kon vinden, maar om ons de kracht te geven van Christus te getuigen.


Dit is het vijfde en laatste deel in een serie over migrantenkerken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Armoede als gezegend kwaad

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken