Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ingezonden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ingezonden

3 minuten leestijd

Weinig goede huwelijken? (I)
Graag maak ik een opmerking over wat ds. J. Flikweert in De Waarheidsvriend van 7 juli 2011 schrijft over de vraag waarom in Bijbel maar weinig goede huwelijken voorkomen. Het is waar dat we binnen de tijdslijn van de Bijbel van veel huwelijken niets af weten. Dat neemt niet weg dat juist de huwelijken van bijbels grote namen wel genoemd worden, die helaas voor een groot deel geen goed voorbeeld zijn. Uiteraard blijkt dat vanaf de zondeval alles stuk is, en niet zoals God het bedoelde. Wat mij echter in het antwoord verbaast, is de reactie op de twee specifieke voorbeelden die genoemd worden in de vraag: het huwelijk van Jozef en Maria en dat van Zacharias en Elizabet. Vast staat dat Zacharias moest zwijgen omdat hij niet geloofde, maar wat heeft dat te maken met de huwelijksrelatie tussen Elizabet en hem? En wat betreft Jozef: zijn houding heeft wel te maken met zijn relatie met Maria, maar hij wilde haar verlaten om haar niet openbaar te schande te maken en omdat hij rechtvaardig was (Mat.1:19). Dit omdat hij niet wist wat er gaande was, niet omdat hij niet geloofde. Dat lees ik tenminste nergens. Als hem in een droom verteld wordt wat er aan de hand is, dan gehoorzaamt hij meteen (vs.24).

G. Kranendonk, Lunteren

Weinig goede huwelijken? (II, slot)
Heb ik het huwelijk van Jozef en Maria en dat van Zacharias en Elizabet er niet al te negatief van af laten komen? Wordt van Jozef niet gezegd dat hij rechtvaardig was en Maria niet openbaar te schande wilde maken? Wordt van Elizabet en Zacharias niet vermeld dat zij beiden rechtvaardig waren voor God? Inderdaad kan er vanuit een heel ander perspectief veel goeds en positiefs over deze huwelijken worden gezegd. Wat ik bedoelde aan te geven, is dat de primair verschillende reactie op Gods handelen onmiskenbaar zijn weerslag gehad moet hebben op de onderlinge (geloofs)relatie. De terloopse vermelding van de schaduwzijden aan deze verbintenissen diende niet anders dan de ondersteuning van de hoofdlijn van mijn betoog: er zijn geen volmaakte huwelijken, maar dat weerhoudt God er niet van Zijn ongekend genadige gang te gaan. Het ging dus om de onderstreping van de gebrokenheid, ook in deze huwelijken. Wat uiteraard onverlet laat dat er buiten de thematiek van het betreffende artikel onder bijvoorbeeld het kopje ‘Bijzondere adventshuwelijken’ juist veel unieke, voorbeeldige en zegenrijke momenten vanuit precies deze echtverenigingen te vermelden zouden zijn.

J. Flikweert, Gorinchem

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 augustus 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Ingezonden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 augustus 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken