Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heidenkinderen in Sion

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Heidenkinderen in Sion

4 minuten leestijd

Ik noem (…) Babel onder wie Mij kennen. Psalm 87:4

Als de Bijbel er niet over sprak, zou je het niet geloven. Hoe kan de Heere Babel noemen onder degenen die Hem kennen?

Babel verzet zich uit alle macht tegen de komst van de stad van God. Ze deinst er daarom niet voor terug om het bloed van de heiligen te vergieten. Toch zingen de zonen van Korach heerlijke dingen van de stad van God: Babel is in haar geboren! Baart Jeruzalem Babel? Hoe zou ze kunnen? De onvruchtbare kan niet baren (Jes.54:1). Babel is Jeruzalem te sterk. Of misschien moeten we het anders zeggen, tot onze beschaming: Gods volk is zelf te zwak, te kleingelovig en te ongelovig om Babel buiten de deur te houden. Het land is vol van schuld tegenover de Heilige van Israël. En zodoende valt Babel binnen het oordeel. Totdat God zegt: ‘Nu is het genoeg.’ Waarna het rechtvaardig oordeel over Babel wordt voltrokken.

Dichtbij gekomen
Door dit oordeel is het definitief voorbij met deze antigoddelijke macht. Maar niet met Babel. Zou dit laatste wel het geval zijn, dan heeft dit als consequentie dat Gods volk alleen bestaat uit Israëlieten. Een opvatting die botst met de profetie dat Gods Knecht ook gegeven is tot een Licht voor de heidenvolken (Jes.49:6). Babel is een echt heidenvolk. Dus dat de kinderen van Babel spelen in Sion, als echte kinderen, is alleen dankzij de Messias. Hier schittert het bloed van de Heere Jezus: ‘Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen’ (Ef.2:13).

Geheimenis
Ongelooflijk? Paulus gebruikt een ander woord: geheimenis. De kinderen van Korach hebben profetisch gezongen van wat later aan Paulus is geopenbaard (Ef.3:5). Het is een bekendmaking die brengt tot aanbidding: ‘O diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen.’ Babel doet helemaal mee: ‘Ik noem (…) Babel onder wie Mij kennen; zie de Filistijn en de Tyriër, met de Cusjiet: die zijn daar geboren.’ Door Zijn Geest worden ook Babyloniërs herboren. Een geboorte die gelijke rechten als de natuurlijke kinderen met zich meebrengt. Hij schept die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens (Ef.2:15), waarvan de ontvangst van de Heilige Geest onderpand en teken is.

Samenleven
Waar vindt deze ene nieuwe mens zijn voeding en houvast? Een ander beeld in de Bijbel geeft het antwoord. Babel mag een tak worden in de olijfboom, ‘in hun plaats (…) geënt en mede deel (…) gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom’ (Rom.11:17). Babel wordt gevoed door de wortel van de olijfboom. Ja, want het zou wat zijn als Babel het voedsel van Israël zou inpikken, waardoor de andere zoon honger zou lijden binnen de godsstad. Nee, beiden kunnen genoeg voedsel ontvangen uit de olijfboom van Gods verbond. Beide kinderen mogen geboren worden – Nicodemus had ook wedergeboorte nodig – in Sion en mogen samen spelen voor Gods aangezicht, met hun oudste Broeder, Jezus Christus.

Zijn grootheid zingen
De gemeente zingt vol blijdschap van dit werk Gods: ‘(…) ik zie Babel, tot uw eer,/ bij hen geteld, die mijne grootheid zingen.’ Zou trouwens het vierde vers van deze zelfde berijming het hardnekkig misverstand voeden dat Babel bij Israël ingelijfd zou zijn? Het zou goed kunnen. Zo vaak wordt gezegd dat wij, als heidenen, bij Israël zijn ingelijfd. We doen er goed aan met dit onzorgvuldig taalgebruik te stoppen. We doen er Israël mee tekort, we doen er Babel mee tekort en het levert veel verwarring op. Terecht zegt ds. C.J. Meeuse in het Reformatorisch Dagblad van 19 juni: ‘De Messias krijgt Zijn bruid in elke bedeling. Op het pinksterfeest wordt het duidelijk dat er wilde takken in de olijfboom van Gods verbond worden ingeënt, terwijl veel natuurlijke takken zijn afgebroken (Rom.11). Het blijft echter wel dezelfde olijfboom van Gods verbond!’ De wortel draagt de takken: ‘Abrahamtakken’ en ‘Babeltakken’. Jezus Christus krijgt daarvoor de eer: Hij ‘die beiden in één lichaam met God verzoent door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft’ (Ef.2:16). Genade, wedergeboorte verzoening: beide kinderen hebben elkaar in de stad van God genoeg te vertellen. Israël hoe ze de Vorst van het leven hebben gedood, en Babel hoe ze Gods oogappel naar het leven heeft gestaan. Behalve deze gezamenlijke verootmoediging zal er een gemeenschappelijk gezang opklinken: ‘De HEERE, Die Zich in Sions heil verblijdt.’ Laten we blij zijn en Hem de heerlijkheid geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 augustus 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Heidenkinderen in Sion

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 augustus 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken