Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belofte gaat samen met eis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belofte gaat samen met eis

Het verbond [5, zegen en wraak]

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie in het Oude Testament leest, komt onder de indruk van de twee kanten die aan het verbond zitten. God geeft Zijn zegen aan Israël. Maar het volk krijgt te maken met Zijn oordeel als het Hem niet dient.

In een la van mijn bureau ligt een aantal boekenbonnen. Gekregen bij een verjaardag of een andere gelegenheid. Op zichzelf zijn deze bonnen veel waard, maar als ik ze niet inwissel voor een tastbaar boek stellen ze niets voor. Zo is het ook met de beloften die God vanwege Zijn verbond aan ons geeft. Een enorme rijkdom wordt ons daarin geschonken. Wie leest wat het doopformulier zegt over de drie Namen waarin we gedoopt zijn, raakt onder de indruk van de geweldige genade die God ons daarin schenkt. Maar wat betekent het geschenk van de Vader, Zoon en Geest als het onbenut blijft liggen? Het doopformulier spreekt daarom met twee woorden over de gave van Gods heil. Aan de ene kant is er de belofte van het geschonken heil in Christus. Aan de andere kant ligt de eis er om deze God, die ons zoveel schenkt, te gehoorzamen en op Zijn woord te vertrouwen. Gebeurt dat niet, dan verandert de zegen van het verbond in een vloek.

Hoogspanning
Er is dan zelfs sprake van verbondswraak. Wie in het Oude Testament de hoofdstukken 28 en 29 van Deuteronomium en hoofdstuk 26 van Leviticus leest, komt onder de indruk van deze twee kanten die er zitten aan het verbond. God geeft veel en Hij belooft veel, maar als het volk er niet naar leeft en zelfs tegen God ingaat, krijgt het te maken met Zijn vloek en oordeel. In dit verband wordt er zelfs – het klinkt aangrijpend – gesproken over de wraak van het verbond. Wij vinden dat geen woord dat hoort bij het verbond. Als God Zijn genade vanwege Zijn verbond bekendmaakt, klinkt dat woordje wraak als een dissonant. Toch is het opmerkelijk dat dat woordje heel concreet klinkt. Als het volk Israël tegen God blijft ingaan en niet wil leven uit de rijkdom van Zijn verbond, staat er: ‘Dan breng Ik het zwaard over u, dat de wraak van het verbond voltrekt’ (Lev.26: 25). Onder deze hoogspanning staat het verbond. Zegen en vloek, genade en wraak, ze hebben beide te maken met datzelfde genadeverbond.

Doopdiensten
Intussen geeft dat aan het leven van wie mag leven onder de zegen van Gods verbond een geweldige dynamiek. De christelijke gemeente mag dat altijd weer ervaren rondom doopdiensten. Zeker als ze de beloften van God in alle rijkdom verkondigd krijgt. Als zowel zichtbaar als hoorbaar naar voren mag komen dat God het zo goed met ons meent. Hij neemt ons als Zijn kinderen aan, Hij maakt ons erfgenamen van het eeuwige leven, Hij schenkt ons de afwassing der zonden in het bloed van Christus. We worden omspoeld door de zee van Gods genade. Dat toegezegde heil wordt ons betekend en verzegeld door het water van de doop. Zo zeker als dat water gaat over het hoofd van ons en onze kinderen, zo zeker mogen we weten dat we mogen delen in Gods heil. Daar mogen we niets van af doen. Dat mogen we niet in twijfel trekken. Maar hoe rijk en inhoudsvol dat ook is, we zijn er niet automatisch mee zalig. Naast de belofte is er ook eis van de nieuwe gehoorzaamheid. Deze God, die zoveel schenkt en uitdeelt, vraagt van ons geloof en bekering. Hoewel er geen voorwaarden om te geloven zijn, is voor het echt delen in het heil wel het geloof nodig.

Israël
Als het volk Israël in ongeloof aan de weldaden van het verbond voorbijgaat, blijft ze een onbesnedene van hart. Ook al heeft die uiterlijke besnijdenis plaatsgevonden en ook al deelt het volk in de voorrechten van het verbond. Waar geen geloof is, krijgt het volk te maken met de vloek, moet zij de werkelijkheid van Gods wraak onder ogen zien. Dat geldt ook voor ons wanneer we door de doop mogen delen in de rijkdom van Gods genade, maar er niet uit leven. Als er geen gehoorzaamheid is, geen geloof en bekering, dan moeten we huiveren voor Gods oordeel, voor Zijn vloek en Zijn geduchte wraak.

Bij elkaar houden
Deze eis van God en de belofte van Gods verbond moeten we dicht bij elkaar houden. De belofte doet niets af van de eis, maar de eis ook niet van Gods belofte. In de gedachten over de betekenis van de heilige doop zijn daar wel ontsporingen in ontstaan. Wie in het vaarwater van de veronderstelde wedergeboorte komt – ik bedoel de gedachte van veronderstelt geloof –, doet af aan de eis en laat alles opgaan in de belofte. Wie daarentegen de belofte van het verbond minimaliseert en alleen maar spreekt over het uiterlijke teken van de doop en dat het gaat om het wezen van het verbond, doet tekort aan de belofte en laat alle nadruk vallen op de eis van geloof en bekering. Nee, in de belofte komt de eis mee. Wat God eist belooft Hij ook. Wat dat betreft stond er in het nog niet hertaalde klassieke doopformulier een prachtige en trefzekere zinsnede, die in dit verband veel te zeggen heeft. Als het over de Naam van de Heilige Geest gaat, zegt het doopformulier daar dat ‘de Heilige Geest ons wil toe-eigenen wat we in Christus hebben’. Eigenlijk een vreemde zin. Je kunt iets krijgen wat je ten diepste al hebt. Dat is nu net waar het om gaat. In Christus hebben we alles. Alles wat ons heil betreft wordt ons in genade geschonken. Maar de Heilige Geest wil ons dat, door het geloof dat Hij werkt, eigen maken. Wie nu tegen dat werk van Gods Geest ingaat, krijgt te maken met Gods verbondswraak. Wie zich echter laat inwinnen door Gods Geest mag delen in de zegen van het verbond. Laat de gave van het verbond daarom niet eenmaal tegen ons getuigen.


Volgende week deel 6: ds. G.S.A. de Knegt over verbond en verkiezing.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Belofte gaat samen met eis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's