Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Wees niet bevreesd’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Wees niet bevreesd’

Dit gebaar en woord moeten van Jezus zijn

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik was in de geest op de dag des Heeren (…)Openbaring 1:9-20

Het bijzondere van de zondag leren we pas goed als we luisteren naar Wie spreekt op deze dag, die de Bijbel noemt ‘de dag des Heeren’.

De opstandingsdag van de Heere Jezus is de dag ‘waarop ik naarstig tot de gemeente Gods kom om Gods Woord te horen en de sacramenten te gebruiken en de Heere door Zijn Geest in mij laat werken’, aldus zondag 38 van de Heidelbergse Catechismus. Daarom is het meer dan een kalenderdatum als Johannes schrijft: ‘Ik was in de geest op de dag des Heeren en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin, die zei: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste, en: Wat u ziet, schrijf dat op.’ Op de dag des Heeren wekt de Heere het oor opdat wij horen, roept Hij ons op om te zien en op te merken de dingen die gebeuren moeten en beveelt Hij het gehoorde en het geziene door te geven aan de gemeenten. Ook in de navolgende generaties in ons land en tot op het verste zendingsveld blijft Zijn Woord van kracht.

Licht!
Als Johannes zich omkeert, ziet hij een majestueuze verschijning in het gewaad van een hogepriester en bekleed met rechterlijke macht en majesteit. De totale aanblik is als de zon die schijnt in haar kracht. Licht! Tot op dit moment is deze hemelse verschijning voor Johannes nog een anonieme gestalte. Hij ziet een tweesnijdend scherp zwaard, gloeiende voeten en hoort een nietmenselijke stem. Het herinnert hem (nog) niet aan de vertrouwde gestalte van Jezus, zoals Hij Zich op aarde heeft laten kennen. Dat komen we vaker tegen in de Bijbel. Ook Maria Magdalena en de Emmaüsgangers herkenden de Opgestane niet direct. Vol vrees valt Johannes als dood aan de voeten van Hem, die vol glorie en luister aan hem verschijnt. Hij beseft niet te kunnen bestaan voor deze Rechter.

Heiligheid
Hoe dichter wij in aanraking worden gebracht met de heiligheid en luister van de Heere, des te meer ontdekken we dat wij vergankelijke, zondige mensen zijn, in wie de dood woelt en werkt. Onze oude mens bezwijkt in de ontmoeting met Hem. Is er bij ons het besef van eigen nietigheid en onwaardigheid? Het deed Mozes beven voor Gods heiligheid en Jesaja uitroepen: ‘Wee mij, want ik verga!’ Kennen we het heilig ontzag dat met Petrus belijdt: ‘Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens!’?

Gebaar
Zo ligt Johannes als dood ter aarde. Daar komt verandering in – niet van de apostel uit, maar van Hogerhand. We lezen: ‘Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei tegen mij: Wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste en de Levende en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen.’ Is dat niet treffend? Juist op het moment dat Johannes als levenloos aan Zijn voeten ligt, geeft de indrukwekkende gestalte Zich te kennen. Dat doet Hij allereerst in een gebaar: Hij legt Zijn rechterhand op Johannes. Dat is een sprekend gebaar voor iemand die midden in de dood ligt. De rechterhand van de Heere ‘doet door haar daân de wereld beven, houdt door haar kracht Gods volk in stand’. In die rechterhand zijn de zeven sterren, de engelen van de zeven gemeenten, omsloten in Zijn tere zorg voor hen, Johannes en heel de kerk van God. Niemand zal hen uit Zijn hand rukken.

Hand
Dit gebaar en het woord ‘Vrees niet’ kunnen alleen maar van Hem zijn, Jezus Christus, de Heere. Hij heeft met dezelfde hand de baar aangeraakt waarop de jongeling van Naïn lag en ook het dochtertje van Jaïrus uit de dood tot leven gebracht. Het is de doorboorde, levendmakend hand, waarin bezegeld staat de eeuwige liefde en trouw van God. Het is de hand van ontferming en aanneming waaraan Johannes kan herkennen, ja opnieuw herkennen: ‘Het is de Heere’ (Joh.21:7). In die rechterhand mogen we Hem (h)erkennen in Wiens Naam wij gedoopt zijn en Die het brood nam, brak en gaf tot volkomen verzoening van al onze zonden. De hand die levendmaking inhoudt voor ieder die belijdt midden in de dood te liggen. Dat wordt ons in Woord en Sacrament geboden, om het op de dag des Heeren te ontvangen. Ja, de zondag is inderdaad zo’n dag, vanwege Hem die de Levende is en die Zijn Woord spreekt in het uur van onze dood: ‘Vrees niet’. We hebben een machtige Heiland.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

‘Wees niet bevreesd’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's