Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Deze professor is gevaarlijk’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Deze professor is gevaarlijk’

Ex-moslim Mark Gabriel schrijft verplichte kost

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hevige turbulentie teistert de wereld van de islam. Lente? Revolutie? Iemand die de moslimwereld van binnenuit kent, is dr. Mark Gabriel, schrijver van kritische boeken over de islam.

Bij ons is het begrip revolutie nauw verbonden met de idealen van de Verlichting, met het opheffen van de menselijke onmondigheid tegenover God, mens en tradities, met gelijkheid van alle mensen, van man en vrouw, van alle godsdiensten, met democratie, met humaniteit. Binnen de islam zijn deze zaken niet relevant. Menige moslimstaat heeft geen boodschap aan mensenrechten. Gruwelijk geweld lijkt onlosmakelijk verbonden te zijn met islam en koran. De uitspraak dat ook het Oude Testament gruwelijke straffen kent gaat niet op, aangezien het Oude Testament nergens gangbaar als wetboek van strafrecht – de koran wel. Brute jihadstrijders krijgen na hun dood dan ook nog eens de hoge status van martelaar.

Imam
Volgens dr. Mark Gabriel past dit allemaal volledig binnen de islam. Gabriel (1957) is iemand die dat mag zeggen. Hij is opgegroeid binnen de islam, kende op zijn twaalfde de koran uit het hoofd. Al vrij jong treedt hij op als imam in een moskee. Dertig jaar lang bestudeert hij de islam en het leven van Mohammed. Hij promoveert in de islamitische geschiedenis en cultuur. Komt tot bekering door het lezen van het Evangelie en gaat over tot het christelijke geloof. Hij geeft alles op – zijn professoraat, zijn bevoorrechte positie, zijn familie, de wereld van de islam, alles wat hem vertrouwd is – en volgt Jezus. Maakt diepgaand studie van de wereldgodsdiensten. Als christen en ex-moslim beschikt hij over unieke informatie. Hij schrijft boeken met een hoge graad van actualiteit, over islam en terrorisme, islam en de Joden, Jezus en/ of Mohammed. De informatie die Gabriel verstrekt is verplicht voer voor theologen, juristen, politici, journalisten, voor moslims en christenen die zich willen oriënteren op de verschillen tussen islam en christendom.

Al-Azhar universiteit
Als overtuigd moslimstudent studeert Gabriel aan de Al-Azhar universiteit in Cairo, het geestelijk commandocentrum en de hoogste autoriteit van de soennitische islam. Naar westerse begrippen wordt gezag hier buitengewoon autoritair opgevat. Wat docenten vertellen moet als onaantastbare waarheid aanvaard worden. Discussie is niet toegestaan. Vragen worden feitelijk niet beantwoord. Hoe komt het dat Mohammed eerst omgang met christenen toestaat en vervolgens gebiedt hen te doden? Antwoord: ‘Wat de profeet je zegt te doen, moet je nemen zoals het er staat. Wat hij verbiedt, verbied jij. Wat hij toestaat, sta jij toe. Je bent geen ware moslim als je je niet onderwerpt aan de woorden van Mohammed.’ Omar Abdel Rahman, het brein achter de eerste bomaanslag op het World Trade Center in 1993, is docent in de exegese van de koran. Hem wordt gevraagd: ‘Waarom onderwijst u ons altijd over de jihad? De koran spreekt toch ook over vrede, liefde en vergeving?’ Het antwoord: ‘Jihad en doden zijn het hoofd van de islam. Als je deze weghaalt, dan snijd je het hoofd van de islam af.’ Conclusie van Mark Gabriel: ‘Zonder enige overdrijving kan ik stellen dat de islamitische geschiedenis een verhaal van geweld en bloedvergieten is vanaf de tijd van Mohammed tot nu toe.’

Kritiek
Later doet dr. Gabriel pogingen om zijn studenten enige kritiek op de islam bij te brengen. Tijdens een college stelt hij buiten proportionele geweldssituaties in de islamitische geschiedenis aan de orde. Sommige studenten willen niet aannemen dat hun geloofstraditie gekenmerkt wordt door zoveel bruut geweld. De oplossing van dit ‘probleem’ is dat de Joden deze overlevering hebben vervalst om de islam in diskrediet te brengen. Intussen maakt de geringste kritiek op de islam maakt iemand al verdacht. Dat ondervindt Gabriel. Radicale studenten vinden dat hij de islam in diskrediet brengt. ‘Deze professor is gevaarlijk. We weten niet of hij nog wel moslim is of een bekeerling.’ Gabriel wordt berispt door het instituutshoofd: ‘We mogen niet meer denken dan de profeet zelf of meer dan Allah zelf.’ Gabriel krijgt het advies Het zwaard op de nek van de ongelovige te lezen. Dit boek roept moslims op de leer van Mohammed klakkeloos(!) te accepteren. Wanneer Gabriel ten aanhoren van een soort identiteitscommissie verklaart: ‘Men zegt dat de Koran rechtstreeks van Allah komt, maar daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik zie er de gedachten van een mens in, niet de woorden van een ware God’, dan wordt hij voor godslasteraar uitgemaakt. Diezelfde nacht nog valt hij in handen van de Egyptische geheime politie. Gevangenisstraf en foltering volgen.

Almachtige kracht
Dit gebeurt dus als je omstreeks anno 2000 in Egypte – als moslim – ook maar enigermate in verzet komt tegen de islam. Dr. Gabriel: ‘Boos op de islam kwam ik uit de gevangenis, maar ik was ervan overtuigd dat er een almachtige kracht was die me in die periode in leven heeft gehouden. Elke dag nam mijn honger om deze God te vinden toe.’ Toch wil Gabriel het eigen nest niet bevuilen. Hij stelt zich open en duidelijk op: ‘Mijn vragen waren niet gebaseerd op de daden van moslims, maar op de daden van Mohammed en zijn volgelingen en op de leer van de koran.’

Bijbel en Koran
Dan krijgt Gabriel via een christelijke apothekersassistente een Bijbel in handen. Er gaat opeens een heel andere wereld voor hem open. Via de Bijbel wordt hij indringend geconfronteerd met Jezus Christus. Het boek valt open bij Mattheüs 5. Hij vergeet alles om hem heen en leest maar door, het ene verhaal na het andere. De grote verschillen tussen Jezus en Mohammed vallen hem onmiddellijk op. Hij leest aan een stuk door totdat hij de oproep voor het ochtendgebed vanaf de moskee hoort. Wie als niet-moslim wil weten hoe Mohammed met allerlei zaken omging, moet de hadith bestuderen: de overlevering. Op een zeker moment openbaart Allah aan Mohammed dat hij voortaan de heilige leer via geweld, jihad, mag verspreiden. ‘En bestrijdt hen totdat er geen fitna (ongeloof, andere godsdienst naast de islam, A.O.) meer bestaat’ (Soera 8:39). Hij verleende zijn volgelingen het gezag om ‘ongelovigen’ aan te vallen en hun bezittingen in beslag te nemen. Gabriel: ‘Mohammed eiste dat de afgodendienaars afstand zouden doen van hun afgoden en dat de Joden en de christenen hun ‘vervalste’ geloof zouden verlaten en de islam aannemen. Slechts drie opties bleven open: 1. de boodschap van de islam aannemen. 2. Jood of christen blijven, maar wel een speciale belasting betalen. 3. je voorbereiden op een mogelijke aanval. Mohammeds divisie droeg een speciale vlag. Deze was zwart, met één enkel Arabisch woord erop: afstraffing. De moslimstrijders werd ingeprent dat Allah hield van mensen die hard voor hem streden in hun rooftochten en gevechten tegen de ongelovigen.’

Geweld
Een gestorven moslim wacht in het graf op het laatste oordeel. Tot op die dag kan niemand weten of hij Allah behaagt of niet. Wie echt zeker wil zijn van zijn eeuwig heil moet deelnemen aan de heilige oorlog. De exegese van Soera 61:10-13 luidt: iemand die in de jihad sterft, gaat rechtstreeks naar de hemel en hoeft niet in zijn graf te wachten op de dag des oordeels. De enige manier om heilszekerheid te krijgen is deelname aan de jihad. De dood in de strijd tegen alles wat fitna (ongeloof, afgoderij, verwerpen van Allah en de koran) is, geeft op de snelste manier deel aan het leven in het paradijs. Dat jihad alleen geestelijke strijd zou zijn, is in strijd met diverse teksten in de Koran. In de openbaring aan Mohammed gaat het licht steeds helderder schijnen. Dit leidt tot het naksh-principe: vroegere duistere openbaring van verdraagzaamheid moet plaatsmaken voor het volle licht van volslagen intolerantie.

Vader
Jezus heeft voorzegd dat wie Hem willen volgen, bedreigd zullen worden door broers, vaders of hun eigen kinderen. Mark Gabriel: ‘Als een christelijke bekeerling uit een moslimland kan ik u vertellen dat Jezus’ waarschuwing vandaag de dag nog van toepassing is. Tot mijn grote verdriet probeerde mijn vader, toen ik hem vertelde dat ik ervoor gekozen had Jezus te volgen, me dood te schieten met zijn revolver. Overigens heb ik weinig moeilijkheden gehad vergeleken met andere moslims die voor het christendom kozen.’ Er is moed voor nodig om van moslim christen te worden. Christenen in Egypte durfden Gabriel niet in hun gemeente op te nemen uit angst voor de wraak van moslims. De christelijke apothekersassistente die het gewaagd had een Bijbel te geven aan een moslim, heeft het geweten. Radicale moslims staken haar huis in brand. Met haar man is ze noodgedwongen geëmigreerd naar Canada. Evangelie en Koran staan lijnrecht tegenover elkaar.

Gebed
In geen enkel ander land in het Midden-Oosten wonen zoveel christenen als in Egypte. Volgens Open Doors, die zich inzet voor vervolgde christenen, leiden geruchten en sterke verhalen vandaag tot een toename van spanningen tussen christenen en moslims. Christenen hebben te maken met discriminatie en kerken moeten aan strenge regels voldoen. Exmoslims die christen zijn geworden, ervaren grote afwijzing door hun omgeving. Ondanks deze tegenstand is er ook een nieuwsgierigheid en openheid naar het Evangelie. Mark Gabriel is naar de Verenigde Staten gevlucht en heet sindsdien geen Mustafa meer. Vandaag is hij er werkzaam als president van de zendingsorganisatie Hope for the Nations. Het is zijn gebed dat ‘de hele wereld, inclusief moslims en joden, Jezus Christus zal leren kennen’.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

‘Deze professor is gevaarlijk’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's