Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Loven en belijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Loven en belijden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geloofd zij de Heere; dag aan dag overlaadt Hij ons. Die God is onze zaligheid. Psalm 68:20

Psalm 68 biedt alle gelegenheid om de Heere te danken. De dichter legt ons de woorden in de mond. Het wezenlijke van de dankbaarheid is toch dat wij de Gever van alle gaven zien.

David heeft Psalm 68 geschreven als een lof- en danklied. Het gedenken van de machtige daden van God voert als vanzelf tot danken en loven. We worden opgeroepen daaraan mee te doen. De woorden zullen vanzelf komen als we terugzien op wat er in de afgelopen maanden is gebeurd en wat wij ontvangen hebben. Hoe verschillend dat ook is, als we onze eigen levensloop vergelijken met die van anderen heeft ieder reden om de Heere te danken en te loven. Wat is het goed dat de Heere in en door Zijn Woord tot ons komt. David brengt de lof en dank onder woorden: ‘Geloofd zij de Heere.’

Zingen
De Heere is het waard. Looft Hem voor al Zijn zegeningen. In danken en loven gaat het om Hem. Hij komt centraal te staan. Wij gaan met alle zegeningen naar Hem, de goede Gever van de gaven. Loven en belijden vallen dan samen. Achter alle gaven is de liefde van de Gever te herkennen. Wanneer wij de psalmdichter volgen en de Heere loven, dan zoeken wij Hem in liefde. Gods liefde voor ons roept ons tot liefde voor Hem. ‘Geloofd zij de Heere.’ Daar begint het mee. Zingen we mee?

Zingen is een bijzondere manier om de Heere te loven. Al zingend komt Hij aan Zijn eer en wordt een ander uitgenodigd mee te gaan doen. God loven en Hem belijden hoeft niet altijd zingend. Dat kan ook als we met heel onze levenshouding laten zien dat we Zijn eigendom zijn en het voor nu en voor de toekomst van Hem verwachten. ‘Geloofd zij de Heere.’ We kunnen dat ook doen door aan anderen te vertellen Wie en hoe deze Heere voor ons is. Zijn Naam groot maken door in eenvoudige woorden de boodschap door te geven: God is goed.

Elke dag
De psalmdichter kent deze God. De God die voor hem zorgt. Hij spreekt, hij zingt ervan: ‘Dag aan dag overlaadt Hij ons.’ Wat een trouw van de Heere. Hij is er elke dag. Hij is er ook in de nacht. Is dat te veel van het goede als we vechten tegen moedeloosheid en tegen de dag opzien? Toch, Hij is er. Elke dag. De dagen dat we Hem vergeten zijn waarschijnlijk niet te tellen. Maar Hij is ons nooit, zelfs geen dag, vergeten. Zijn goedertierenheden zijn elke morgen nieuw. We mogen nu terugzien op de afgelopen zomer. Er wordt ons gevraagd: ‘Viel het één dag met God tegen?’ Het woord voor ‘overladen’ dwingt de vertalers tot een keuze. Vanuit de grondtekst valt dat te vertalen met ‘overladen’, met als betekenis: een overvloed aan goede gaven toedelen. Maar het is ook mogelijk voor ‘over-laden’ te kiezen: van de ene plek naar de andere brengen. Dan kunnen we vertalen met ‘dragen’. Beide beelden zijn mooi. Ze laten zien wat de Heere voor ons doet en Wie Hij voor ons is. Hij geeft ons overstelpend veel. Vergelijken we ons zich met anderen, zelfs als we niet rijk zijn aan bezit, dan moeten we ons vaak schamen voor ons tekort aan dankbaarheid. Hij gaf zegen keer op keer. Toen het moeilijk werd, droeg Hij ons. Hij is als een Vader die Zijn kind door moeite en diepte draagt. Dat is het tweede beeld.

Zaligheid
Voor het woord zaligheid vinden we in de grondtekst jesjua: Jozua, Jezus, dat betekent Redder. Vanuit het Oude Testament klinkt de bevrijdende boodschap dat ons heil in Jezus is. Wat een liefde zit in dit woord zaligheid verborgen. Die Naam Jezus, is die Naam ons al lief geworden, omdat het de Naam is waarmee onze Heere en Heiland wordt genoemd? De Heere is van eeuwigheid bewogen met ons lot. God heeft een Kind. Hij heeft er maar Één. Deze Ene, God de Zoon, stond Hij af en stuurde Hem naar de aarde. Het Woord werd vlees. Het heeft te midden van de mensen gewoond. Dichterbij kon Hij niet komen. Hij werd één met ons. Hij schaamde Zich niet ons Zijn broeders te noemen. Hij werd deelgenoot in wat wij beleven en doormaken. Hij werd in alle dingen verzocht zoals wij, behalve in de zonde. Hij nam onze lasten over. Hij droeg de schuld van de zonde. Hij ging de zware en moeilijke weg van het lijden. Zijn liefde voor verloren mensenkinderen bracht Hem aan het kruis. Zijn opstanding bevrijdt uit de macht van de dood. ‘Die God is onze zaligheid.’ Geloven we dat?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2011

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Loven en belijden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2011

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's