Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons is een Zoon geboren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ons is een Zoon geboren

4 minuten leestijd

De HEERE gaf haar dat zij zwanger werd en een zoon baarde. Ruth 4:13b

‘De HEERE gaf haar dat ze zwanger werd en een zoon baarde.’ Dit is een tekst uit het Oude Testament, maar gaat toch over Jezus. We vieren kerstfeest met Ruth. En met Naomi.

Als je Boaz bezig hoort in de poort van Bethlehem, raak je onder de indruk van de inzet van de man om Ruth tot vrouw te nemen. Maar het gaat om Naomi. Wat doet de man zijn best om voor Naomi de zoon geboren te laten worden. Hij geeft de andere losser geen kans tot lossen. Hij erkent zijn recht, maar maakt door zijn verhaal over Ruth, de Moabitische, het de man onmogelijk te lossen. Want híj wil lossen. Boaz en de andere losser waren beiden volgens de Thora niet verplicht Ruth te huwen. Boaz hoefde de naam van Elimelech niet in stand te houden, want hij was geen zwager. Hij gaat veel verder dan de wet verplicht. Boaz wordt innerlijk gedrongen het goede te zoeken voor Naomi en Ruth.

Spontane liefde
Christenen doet het gedrag van Boaz denken aan God de Vader. Waarom vertroost Hij na de zondeval Adam en Eva met de moederbelofte? Waarom redde Hij Noach uit de vloed en riep Abram uit Ur der Chaldeeën? Waarom beloofde Hij hem een groot nageslacht en riep Hij David vanachter de schapen? Waarom liet Hij Boaz op zijn akker Ruth ontmoeten en sprak Jesaja eeuwen later van een Kind? Waarom verscheen de engel bij Maria en baarde zij Gods Zoon in een stal in Bethlehem, terwijl engelen de geboorte van Christus als grote blijdschap aan herders bekendmaakten? Het is wonderlijker dan de drang van Boaz. Boaz kan nog gedacht hebben: ‘Ruth is een mooie jonge vrouw. Naomi is familie en voor de naam van de familie…’ Maar God de Vader kende geen reden buiten Zichzelf. Het was Gods spontane liefde op ons gericht. Verder immers dan Moab van Israël zijn mensen van God.

Troost
De HEERE gaf dat Ruth zwanger werd en ze baart een zoon. Let op wat er van die zoon wordt gezegd door de vrouwen van Bethlehem. Het is een antwoord dat ze al sinds Naomi’s komst in Bethlehem wilden zeggen, maar door het verdriet van Naomi niet konden. Niets is bij de HEERE onmogelijk. Dat willen wij ook zeggen tegen verdrietige en beschadigde mensen. Of tegen mensen die weten verschrikkelijke zondaars te zijn. Zo erg, dat God hen moet verwerpen. Soms kun je echter niet uit je woorden komen of men kan de troostende woorden niet ontvangen. Verdriet maakt gesloten. Maar nu jubelen de vrouwen het uit: ‘Bij Naomi is een zoon geboren.’ En deze zoon is de losser. Hij geeft Naomi toekomst. Hij geeft haar leven. Hij krijgt de opvallende naam ‘Obed’, knecht. Het is een koningskind. Hij is immers de grootvader van David.

Nieuwe toekomst
Hij doet ons denken aan het grote Koningskind, geboren in Bethlehem. Hij is nog veel meer Knecht des HEEREN. Zijn geboorte wonderlijker dan de geboorte van Obed. Hij opent pas een nieuwe toekomst. Hij is geen Losser, maar Verlosser. De Verlosser uit een doodsnood, die eeuwig is. Een breuk tussen een Geliefde en Zijn schepselen veel hopelozer dan een kinderloze weduwe. Zelfs via het meest wonderlijke leviraatshuwelijk zal geen kind geboren worden dat deze breuk en dood kan herstellen. God geeft Hem dan ook uit een maagd. Daar ligt Hij in de kribbe. Ontvangen door de Heilige Geest. Kleiner en meer knecht dan ieder ander. Maar zeker de Zoon van God. Hij wordt door de Vader teer bemind, maar Hij stond Hem toch af. God de Vader gaat zelfs schuil achter Hem. Zoals Boaz stil uit de vertelling verdwijnt, maar ondertussen de erfelijke vader van Obed blijft, zo verschuilt God zich achter en in dit Kind. Maar het is toch Vaders Zoon. Wie Hem kent, kent de Vader. Wie Hem bemint, bemint de Vader. Wie Zijn liefde ontvangt, ontvangt de liefde van de Vader. God is in Hem. Hij is God. God uit ons geboren. Wonderlijker kan niet. Wie in Hem gelooft, heeft het eeuwige leven.

Kus
Wij kijken nog een keer achterom. Tegen de lichte avondlucht zien we een oude vrouw met een baby in haar armen. Haar liefde straalt van haar af in een stille kus die ze op het hoofdje drukt. Obed, mijn kind. Kijk naar dat Kind, zie Gods liefde. Laat je hart spreken en druk Hem aan je hart en plaats in grote liefde een kus op Zijn voorhoofd. Jezus, mijn Heere.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Ons is een Zoon geboren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken