Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tijd is nabij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tijd is nabij

Boodschap doet beroep op ons geloof

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Teksten over het einde der tijden zijn er genoeg. Wanneer we lezen over de wederkomst van Christus, bekruipt je vaak het gevoel: hoe lang nog? We horen al zo lang over Zijn naderende komst.

Als er mensen zijn die de precieze datum voorspellen, dan wordt het weer eens wereldnieuws. Vorig jaar deed de Amerikaanse predikant Harold Camping een poging. De wereld lacht erom, en wij voelen ons er ongemakkelijk bij. Toch waren er ook die het serieus namen. Theoloog Gary Laderman verklaarde: ‘Het is het bekende spel tussen goed en kwaad, waardoor veel mensen in het einde van de wereld durven geloven. Bovendien is het niet zo vreemd dat we ons hier emotioneel door laten beïnvloeden.’
Speelfilms als Armageddon fascineren en romans over de eindtijd hebben hun impact.

Teken
Inderdaad spreekt het ‘einde van de wereld’ tot de verbeelding.
Maar op welke manier spreekt de Bijbel erover? Doen de teksten over het einde der tijden ook een beroep op onze emotie? Kunnen ze daarom soms zo dreigend over komen? ‘De tijd is nabij.’ Het is inhoud van de prediking, maar niet alleen als aankondiging van het komende oordeel.
Ik denk aan de eerste woorden van Jezus in het Markusevangelie: ‘De tijd is vervuld en het Koninkrijk van God nabij gekomen; bekeer u en geloof het Evangelie’ (Mark.1:15). Daar wordt gesproken over de tijd die ‘vervuld’ is.
Wat in de komst van Jezus Christus nabij gekomen is, is het Koninkrijk van God. De prediking van het Evangelie van dat Koninkrijk is hét teken van de eindtijd.
Tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen (Matth.24:14)
Deze boodschap doet geen beroep op onze emotie, maar op ons geloof. Dit evangelie heeft de kracht mensen te veranderen, een nieuwe blikrichting te geven.

Beslissende moment
De tijd is nabij. In het Grieks staat er kairos, het momentum, het beslissende tijdstip waarin het Woord van God in vervulling gaat.
De profeten in het Oude Testament spraken over dát moment dat God reddend in zal grijpen en waarop Hij recht zal doen (Jes. 56:1). Het heeft met de verlossing van Zijn volk te maken. Met de dag van Gods oordeel.
In het Nieuwe Testament zie je verrassend genoeg dat het moment van heil én oordeel niet direct samenvallen, maar het evangelie allereerst de blijde boodschap is voor een ieder die gelooft. Toch staat die prediking altijd in het licht van het naderende oordeel. Als de tijd nabij is en vervuld wordt is er daarom geen tijd te verliezen om je leven te veranderen. De Heere Jezus en met Hem Zijn apostelen openen de deur naar het nieuwe leven en roepen ons tegelijk op waakzaam te zijn.

Niet lang meer
We lezen daarvan in Mattheüs 24 en Markus 13. De tekenen der tijden die aan de wederkomst vooraf gaan, moeten ons niet verontrusten, maar zijn de naderende voetstappen van Christus’ definitieve komst. Jezus geeft het voorbeeld van de vijgenboom, die begint uit te lopen als voorbode voor de zomer. Het duurt niet lang meer. Wij weten niet wanneer het de tijd is (Mark.13:33).
Die tijd kunnen wij ook niet berekenen, maar wel waakzaam en biddend verwachten. Laat Christus’ komst je niet overvallen als een dief in de nacht.

Keerpunt
Hoe ziet je leven er dan uit in de tijd die God je geeft? Het is een leven dicht bij het Woord. Met Christus’ eerste komst op aarde is de vervulling van het Woord van God begonnen. Zijn kruis en opstanding markeren dat punt. Een scharnierpunt in de geschiedenis van de mensheid. Als het goed is ook een keerpunt voor je eigen leven.
Okke Jager heeft eens gezegd: ‘De nieuwe kalender komt uit de hemel.’ Die agenda bepaalt dan je leven. De geboden en de beloften van de Heere wijzen je de weg.
Het dagelijks gebed is niet weg te denken. Nemen we daar ook de tijd voor?
De tijd is nabij. Hoe beleven we die tijd? Christus zegt tegen Zijn discipelen vlak voor Zijn hemelvaart: ‘En u zult Mijn getuigen zijn.’ Hij is al bezig om terug te komen!
Hoe zal de Zoon des mensen, als Hij komt, ons vinden? Nee, niet gaan rekenen wannéér Jezus komt. Je ook niet terugtrekken uit de wereld, die er geen rekening mee houdt dát Hij komt. Wel een licht zijn van Hem en een wegwijzer naar Zijn komende Rijk.
Met bewogenheid, omdat de tijd kort is.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De tijd is nabij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's