Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Totaal andere gerechtigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Totaal andere gerechtigheid

De Bergrede [3]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bergrede stelt regelmatig de Schriftgeleerden en farizeeën onder kritiek. De wijze waarop zij de wet interpreteerden en toepasten, had niets van doen met de gerechtigheid van het Koninkrijk van God. Hun definities van schuld en vergeving dienden alleen meer hun eigenliefde.

Ook in dit gedeelte valt de Heiland daarom de geloofsovertuigingen van de Schriftgeleerden en farizeeën aan.
Hij zegt zelfs dat hun gerechtigheid niet voldoende is.
De Schriftgeleerden en farizeeën leefden bij hun eigen interpretatie van de wet. In onze tijd leeft bij velen de gedachte dat de wet van God, door Mozes en de profeten overgeleverd, na de komst van Christus niet meer zo belangrijk is.
Maar hoe ging de Zaligmaker om met datgene wat vanuit het Oude Testament is overgeleverd?

Wet vervuld
Christus zegt onomwonden dat Hij niet gekomen is om de wet af te schaffen maar om te vervullen.
Hiermee wordt door de Heiland zelf het doel van Zijn komst op aarde aangegeven. Het Woord van God, de wet, geeft aan dat wij mensen tegen al de geboden van God hebben gezondigd.
De wet veroordeelt ons als zondaren. En God heeft gezegd dat de zonde bestraft moet worden met de dood, en wel met de eeuwige dood.
Maar nu is Christus gekomen en heeft Hij de wet vervuld. Door te sterven aan het kruis heeft Hij ten diepste de wet vervuld, omdat Hij zo het oordeel van God op de zonde heeft weggedragen voor hen die in Hem geloven.
Is hiermee de wet afgeschaft voor Gods kinderen? Volstrekt niet.
Maar zij kan nu juist in hun leven tot vervulling komen. Wanneer zondaren door het geloof in Christus tot een nieuw leven opgewekt worden, zullen zij gaan leven met die wet die in Christus is vervuld.
Het is belangrijk dat zij juist die wet gaan onderwijzen, om zo groot te worden in het Koninkrijk van God.
Hoe bedoelt de Heere Jezus dat?
Nu, dat lezen we in Mattheüs 5:20: ‘door een gerechtigheid te oefenen die overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en Farizeeën’. Je kunt ervan uitgaan dat dit een schok was voor de farizeeën, maar misschien ook wel voor de discipelen en allen die Jezus hoorden.
Hoe kan dat nu? Die farizeeën deden hun uiterste best om al de wetten en geboden te gehoorzamen.
Zou er iemand zijn die hen daarin kan overtreffen?

Uiterlijk
Om het antwoord daarop te vinden moet je het hoofdstuk verder uitlezen. Daar worden een zestal voorbeeldsituaties geschetst waarmee de Heiland aangeeft hoe dat in z’n werk gaat.
Zeker, de gerechtigheid van de farizeeën is onovertrefbaar. Maar in wézen stelt ze helemaal niets voor.
Waarom niet? Omdat het slechts een uiterlijk gebeuren is, waarmee zij alleen zichzelf bedoelen. Er is geen vorm van lijden in te bespeuren, alleen maar hoogmoed en eigenbelang.
De gerechtigheid van de burgers van Gods Koninkrijk hoeft de gerechtigheid van de farizeeën niet te overtreffen in hoeveelheid. Het kan niet zo zijn dat, wanneer de farizeeën honderd goede werken doen op één dag, dat wij ons dan moeten inspannen om er een paar meer te doen. Nee, het doen van goede werken van christenen overtreft die van de farizeeën door een totaal andere gerechtigheid. Een andere soort gerechtigheid, namelijk die van het hart. Die van de liefde.

Uit liefde
Misschien dat deze uitspraak van Jezus duidelijk is in dit verband: ‘Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet ook u elkaar liefhebben.’ (Joh.13:34)
Ik moet denken aan het verhaal dat Watchman Nee beschrijft in zijn boek Het normale christelijke leven. Een Chinese christen bezat een rijstveld, dat wat hoger lag dan het rijstveld van zijn buurman. Met veel moeite bracht hij dagelijks een grote hoeveelheid water op zijn land. Maar wanneer hij klaar was, kwam zijn buurman, stak de dijk door en het water stroomde op het rijstperceel van zijn buurman. Die christen kon opnieuw beginnen.
Ten einde raad vroeg hij de gemeente wat hij toch moest doen.
Na intensief gebed kwamen ze tot de volgende oplossing: de Chinese christen stapte wat vroeger uit bed, bracht allereerst water op het land van zijn buurman en vervolgens was zijn eigen rijstveld aan de beurt. Dit heeft hij volgehouden totdat zijn vijandige buurman tot inkeer kwam.
Dat is het overvloedige dat Jezus bedoelt. Maar ook dát is lijden toch!? Dit is een totaal andere gerechtigheid dan die van farizeeën en ongelovigen. Maar zó deed Jezus! En ik?

---
Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan. (Matt.5:20)

Volgende week: totaal andere liefde.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Totaal andere gerechtigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's