Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Totaal andere liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Totaal andere liefde

De Bergrede [4]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gerechtigheid van Gods kinderen dient overvloediger te zijn dan die van schriftgeleerden en farizeeën. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

De Amerikaanse theoloog R. Kent Hughes schrijft in een van zijn boeken over de predikant Alexander Whyte die in zijn jonge jaren bijna zijn arm verloor. Het was de bedoeling dat hij naar het ziekenhuis zou gaan om zijn arm te laten amputeren.
Maar een buurvrouw wilde hem wel verplegen, en zij deed dat ook.
De arm van Whyte genas gelukkig, hoewel hij als kleine jongen ontzettend veel pijn moest doorstaan. Maar zijn buurvrouw zei steeds tegen hem: ‘Wanneer je zoveel pijn hebt, moet je steeds tegen jezelf zeggen: Ik hou van pijn. Ik hou van pijn…!’ Wanneer je die pijn voelt, weet je immers dat de arm bezig is te genezen.
Whyte vergat dit zijn hele leven niet meer. En toen hij predikant werd, zei hij regelmatig in zijn preken: ‘Ik hou van pijn!’
Op deze wijze moeten we ook de voortdurende pijn begrijpen die kinderen van Gods Koninkrijk lijden wanneer ze de Bergrede in praktijk brengen. Door pijn te lijden ontstaat genezing.

Verdraaiing
Schriftgeleerden en farizeeën pasten algemeen de regel toe dat je je naaste moet liefhebben, maar je vijand moet haten. In de wet van God staat: ‘U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf, ik ben de HEERE. (Lev.19:18) In Israël werd dit opgevat als: je naaste liefhebben, dat zijn degenen die bij je horen, maar de vijanden moet je haten.
Dit laatste was echter een verdraaiing van de woorden, want zo stond het niet in de wetten van God. Jezus gaat nu duidelijk maken dat de gerechtigheid van de kinderen van Zijn Koninkrijk overvloediger dient te zijn: ook je vijanden moet je liefhebben.
Deze liefde zal praktisch tot uiting moeten komen in onze daden, in onze woorden en in ons gebed. Wanneer anderen ons vervloeken, ons het meest slechte toewensen, dan mogen wij woorden spreken waarmee wij hen niets anders dan het goede toewensen. Wanneer zij door daden ons het leven zuur maken, zullen wij door onze daden het goede voor hen zoeken. Wanneer zij ons beledigen of vervolgen, dan zullen we hen in gebed brengen bij God.
Bonhoeffer schreef: ‘Dit is het allerhoogste gebod, door middel van het gebed zoeken we onze vijand op, gaan naast hem staan en pleiten voor hem bij God’. Burger zijn van Gods Koninkrijk is wel iets aparts. Dat betekent lijden.

Zo deed Jezus
Wie kan dat opbrengen? Deze liefde? Wie kan zo volmaakt zijn? (vs.48) Wanneer die collega van je over jouw rug heen jouw carrière stukmaakt!? Hoe zul je hem kunnen vergeven? Hoe zwaar is het om een man lief te hebben die zijn vrouw mishandelt. Hoe kan een dochter vader ooit nog liefhebben voor datgene wat hij haar heeft aangedaan?
Jezus bad voor Zijn vijanden toen de spijkers door Zijn handen gingen. God beantwoordt haat met liefde. Wij kunnen daar alleen iets van leren begrijpen en in praktijk brengen wanneer we één zijn met Hem. Wij zullen in ons leven nooit zo kunnen liefhebben als Jezus. Maar wanneer we in Hem geworteld zijn, door een nieuwe geboorte kinderen van Zijn Koninkrijk zijn, dan kan Hij daar wat van uitwerken in ons leven. Maar dan ben ík het niet meer die mijn vijanden liefheeft. Dan is Hij het Die door mij heen werkt.
Gods kinderen mogen leven uit de volmaaktheid van Christus, en daarmee wordt dit hun levenshouding. Zoals Jezus daar de pijn van voelde, zo zullen ook wij de pijn voelen.

Genezend
In Korea leefde een weduwe. Haar man was predikant en werd vermoord. Uiteindelijk nam deze vrouw de moordenaar van haar man op in huis en nam hem aan als haar eigen zoon. Wat zal dat een pijn gekost hebben. Die jonge moordenaar vroeg naar de beweegredenen van die weduwe. Hij ging het geheim van haar liefde begrijpen. Hij werd christen en volgde uiteindelijk de predikant die hij vermoord had op in het ambt. Kunnen wij begrijpen wat God werkt?
Dit is dus wel een totaal andere liefde dan de wereld ons leert.
Maar deze liefde kan door de pijn heen leiden tot genezing. Bedenk: ik hou van pijn, want zo kan het door Gods genade komen tot genezing in het leven van die ander die mij bedreigt en vervolgt. In deze weg wil God harten van vijanden verbreken en tot leven brengen.

---
Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen. (Matt.5:44)

Volgende week: totaal andere gerichtheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Totaal andere liefde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's